דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דקטלון

צרכנות / האם "דקטלון" תוזיל את מחירי ציוד הספורט בישראל?

עבור ישראלים העוסקים בספורט אתגרי, חנויות הרשת הן תחנת חובה בכל ביקור בחו"ל - בעיקר בגלל המחירים הזולים משמעותית. פתיחת סניפים בישראל יכולה לשנות את כללי המשחק

כניסה לחנות דקטלון, פולין (צילום: ויקימדיה).
כניסה לחנות דקטלון, פולין (צילום: ויקימדיה).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מי שעוסק בספורט בישראל יודע שמדובר בתחביב יקר. הציוד מיוצר בחוץ לארץ ומיובא על ידי מספר קטן של יבואנים, והמחירים בהתאם. עבור רוב הישראלים חליפות צלילה, ציוד גלישה, אביזרים לשייט או נעלי טניס הם מוצרים יקרים שמוטב לרכוש כשקופצים לחו"ל, או לוותר עליהם. אבל ייתכן שבעוד מספר חודשים העסק ישתנה, עם כניסתה הצפויה (על פי פרסומים בתקשורת) של רשת "דקטלון" לישראל.

קבוצת דקטלון הצרפתית היא ה"איקאה" של עולם הספורט. החברה, שהוקמה ב-1976, היא אחת החברות הגדולות בעולם לייצור ומכירת מוצרי ספורט: נכון לסוף שנת 2016 מפעילה החברה 1176 חנויות ב-27 מדינות, מרוסיה ועד מרוקו. החברה מעסיקה כ-78 אלף עובדים, ונוהגת להעסיק כח אדם מקומי. לדקטלון מחזור כספים של 10 מיליארד יורו, שנמצא בעליה מתמדת, שליש ממנו מגיע מ-301 החנויות שבצרפת. קבוצת דקטלון מחזיקה כ-20 מותגים של עצמה, ומפעילה אתרי מחקר ופיתוח ברחבי צרפת שמאפשרים לה להתחדש. ולרשום בכל שנה כ-40 פטנטים חדשים.

חנויות הרשת בנויות כסופרמרקט ענקי לציוד ספורט מכל הסוגים ולכל הענפים. גודלה של חנות ממוצעת הוא 4,000 מטר מרובע, ונמכרים בה ציוד צלילה, שייט, טניס, גולף, מחנאות, רכיבה על סוסים, יוגה, שחייה, רכיבת אופניים, סקי וספורט חורף, ריקוד ועוד. דקטלון הביאה איתה מהפכה של הפחתת מחירים בציוד ספורט עממי ותחרותי. לצד מותגי החברה שפותחו ויוצרו על ידה, נמכרים ברשת גם מותגים בינלאומיים מוכרים כמו אדידס, נייק, ואסיקס במחירים דומים למחירי השוק ולעיתים אף נמוכים יותר.

עבור ישראלים שעוסקים בספורט וזקוקים לציוד מקצועי, חנויות הרשת ברחבי העולם הן תחנה חובה ביציאה לחו"ל. בשנת 2012, בסיבוב הקודם שבו דובר על כניסתה של הרשת לישראל הוקמה קבוצת הפייסבוק "רוצים סניף של דקטלון בישראל" ובה מעל אלף חברים.

נגה נבו, תושבת רחובות, מתאמנת בשנים האחרונות בקיר טיפוס. "יש לנו קיר קרוב לבית, ויחד עם כמה חברים החלטנו ללמוד לטפס. זה דורש נעליים מיוחדות, והנעליים הכי זולות שמצאנו עלו 300 ש"ח", היא מספרת, "יש רק כמה חנויות ספציפיות שמייבאות נעלי טיפוס, ונראה שהן מתאמות ביניהן מחירים." דרך חבר שטס לחו"ל רכשה נגה זוג נעליים שענו על הצורך שלה במחיר של 120 ש"ח. "הן אמנם באיכות נמוכה יותר ממה שמציעים בישראל, אבל זה כמעט חצי מחיר, ולהתחלה זה מספיק".

גיורא דמתי, אב לשני ילדים העוסקים בשיט מפרשיות, נתקל ברשת במקרה במהלך חופשה בברצלונה. "לא הכרנו את המותג בכלל, אבל נכנסנו וראינו מעילי רוח. בישראל יש מותג אחד עיקרי בתחום השייט למעילים הללו, והוא עולה מינימום 400 ש"ח. שם קניתי שלושה מעילים בעלות של 30 יורו כל אחד, שמשרתים אותם יפה באותה המידה. אנחנו לא חובבי חנויות ספורט או קניית ציוד, אבל זה משהו שהם היו צריכים והמחיר היה שליש מהמחיר בארץ."

https://www.facebook.com/DecathlonToIsrael/photos/pcb.1503615349850719/1503615206517400/?type=3&theater

"העסק נהיה צפוף"

כיצד תשפיע כניסתה של דקטלון לישראל על תחום הספורט? בהנחה שהרשת תציע מחירים זולים יחסית, ייתכן שאנשים ירכשו ציוד שלא רכשו בעבר, או יהססו פחות לפני שדרוג של ציוד. הרשת שתציע את כל הציוד באותו מקום צפויה לאתגר את החנויות והרשתות הקיימות, שכל אחת מהן מתמחה בענף ספורט ספציפי.

כך במחנאות לדוגמה: בישראל פועלות כיום מספר מצומצם של רשתות בתחום, לצד חנויות פרטיות העובדות עם היבואנים. קשה לערער את מחירי השוק בכל מה שנוגע למותגים בינלאומיים כמו קולומביה, לואו אלפין ודה-נורת'פייס, או מותגים של שקי שינה ואביזרי שטח נוספים. הכניסה של דקטלון לשוק יכולה לייצר תחרות שיכולה להוביל לירידת מחירים.

גם בתחום השייט, גלישה, צלילה ושחיה ניתן לראות את אותו הדפוס. רוב הפריטים בתחום זה אינם מיוצרים בישראל, ומספר יבואנים מוכרים את הציוד המיוחד עבור העוסקים בתחומי הספורט הללו. השוק הקטן ומספר היבואנים המצומצם שומר על מחירי המוצרים למעלה, ולתחומי הספורט האלה מגיעות אוכלוסיות אמידות יחסית. הנגשת המוצרים לכלל האוכלוסיות מבחינת מחיר ואיכות עשויה להפוך ענפי ספורט שעד עכשיו היו אקסקלוסיביים לעממיים יותר, פתוחים גם למי שלא היה יכול לאפשר זאת לעצמו קודם.

הכניסה של דקטלון לשוק הישראלי מסמלת בעיקר שינויים גלובאליים בתחום הייצור והצריכה בענף הטקסטיל ובענפי תעשייה נוספים: הייצור הפך זול יותר עקב הרעה בתנאים ובשכר של העובדים בתעשייה, שינוע המוצרים נעשה זמין יותר, ורובד הביניים מסוגל להרשות לעצמו לצרוך יותר. דקטלון הנגישו תחומי ספורט שהיו ממוקמים במחירים הגבוהים לקהל הרחב. הם אמנם לא הקופיקס של תחום הספורט, אבל הם גם לא הדולצ'ה גאבנה שלו. מחירים נמוכים מובילים ליותר לקוחות, ומחזור הכספים של החברה נמצא בעלייה מתמדת ועומד על 10 מילארד שח בסוף שנת 2016.

ירמי גלאון, בעלי החנות לציוד מחנאות "מצוק" בכפר סבא אומר כי מוקדם לחזות את השפעת כניסתה של רשת הענק על השוק הישראלי והחנויות הקטנות שבו. "אני מכיר את דקטלון מפה ושם, ממה שראיתי בחו"ל", אמר, "לא יודע איזה קונספקט ומגוון יהיה להם כאן. אני יודע שזה עוד מתחרה שייתן את ההרגשה שהעסק נהיה צפוף."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!