הבית העליון של הפרלמנט בפולין אישר הלילה (שבת) חוק המכפיף את מערכת בתי המשפט לפיקוח פוליטי – צעד שגרר ביקורת חריפה מצד האיחוד האירופי וכן בקרב אזרחי המדינה שמחו על הפרת עקרון הפרדת הרשויות במדינה וחתירה תחת אופיה הדמוקרטי. החוק טעון עוד את אישורו הסופי של הנשיא אנדז'יי דודה, הנחשב לבעל ברית פוליטי של מפלגת השלטון השמרנית, מפלגת החוק והצדק . על הנשיא לאשר את החוק החדש בתוך 21 יום.

החוק החדש מעניק לנשיא את הכוח לקבוע תקנות לפעולת בית המשפט העליון. בנוסף, קובע החוק כי יוקם בית דין משמעתי, שעל פי דרישת שר המשפטים, ידון בחשדות להפרה של אותן תקנות והפרות אתיות אחרות. מלבד אלה, מעניקה החקיקה לנשיא את הסמכות למנות ולפטר שופטים, ולמעשה צפויה להביא לפיטורי השופטים המכהנים כיום בבית המשפט העליון, מלבד אלה שנבחרו על ידי שר המשפטים ואושרו על ידי הנשיא.

סמכויותיו של בית המשפט העליון של פולין כוללות קביעת כשרות של תוצאות בחירות, ומבקרי הממשלה חוששים שמפלגת השלטון תוכל להשתמש, בעתיד, בשופטים ידידותיים לזיוף תוצאות. הם חוששים גם שבתי המשפט, כתוצאה מלחץ פוליטי, ירדפו יריבים פוליטיים של הממשלה.

לטענת מפלגת השלטון, השינויים החוקתיים נחוצים על מנת לבצע רפורמה במערכת המשפט, שלדברי מי שעומד בראשה, ירוסלב קצ'ינסקי, לא טוהרה מעולם מגורמים קומוניסיטיים אחרי התמוטטות השלטון ב-1989. מרזנה ווויטצ'אק, עורכת דין בת 29, חלקה על היגיון זה. לטענתה, רבים מהשופטים המכהנים היום היו, למעשה, מתנגדי השלטון הקומוניסטי, ושופטים אחרים צעירים מדי בכדי להיות קומוניסטים.

הזעם הציבורי סביב כוונותיה של מפלגת השלטון הציתה אמש גל נוסף של מחאות ברחבי המדינה. אחת מההפגנות נערכה מול ביתו של קצ'ינסקי, אותו כינו המפגינים דיקטטור.

ירוסלב קצ'ינסקי (צילום: Piotr Drabik flickr)
ירוסלב קצ'ינסקי (צילום: Piotr Drabik flickr)

המנהיג הפולני המיתולוגי, ונשיא המדינה בדימוס, לֵךְ וַאלֶנְסַה, נשא דברים בפני המוחים בעיר גדנסק, בהם קרא לבני הדור הצעיר להיאבק על הפרדת הרשויות שהשיגה תנועת סולידריות, אותה ייסד, לפני יותר מרבע מאה, אחרי נפילת השלטון הקומוניסטי בפולין.

מאוחר יותר התאספו אלפים בוורשה, קרקוב וערים נוספות, בקריאה לנשיא לדחות את החקיקה שתעניק למפלגת השלטון השמרנית, החוק והצדק, שליטה בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט כולה.

"כולנו נמצאים בסכנה. כל אזרח נמצא עכשיו בסכנה" אמר תומאש גרומדקה, מחזאי בן 32 שהשתתף בהפגנה מול ביתו של קצ'ינסקי – הכוח המניע מאחורי הממשלה והנשיא, "בגלל שעכשיו הם לוקחים את בתי המשפט, אחר כך הם ייקחו את כלי התקשורת, הם ייקחו הכל. אבל יש לנו את הרחובות. זה הכוח שלנו. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות כל מה שאנחנו יכולים".

המפלגה "תביא את הדמוקרטיה לסוֹפה" אמרה אווה קראסוקה, צלמת בת 32, "האמת שאני לא חושבת שנעצור אותו כעת, אבל לפחות עוד עשר שנים, 15 שנים, כשנהיה עדיין עם אותם אנשים בממשלה, ארגיש טוב עם עצמי שהייתי כאן עכשיו".

https://twitter.com/Newzulu/status/888885437024149504

מפלגת החוק והצדק זכתה בקרוב ל-38% מהקולות בבחירות 2015, תוצאה שהקנתה לה רוב דחוק בפרלמנט. על פי הסקרים האחרונים, שמרה המפלגה על תמיכה של 40%-35% מהבוחרים, ורבים נוספים תומכים בתוכנית שקידמה להענקת מענקים במזומן למשפחות ובתפיסת העולם הפרו-קתולית שלה.

בשבוע האחרון נערכו הפגנות ברחבי פולין כמעט מדי יום, אחרי שהפרלמנט קידם את החקיקה שתקנה סמכות גדולה יותר למערכת הפוליטית על בתי המשפט. "זה יישמע אולי מוזר, אבל זהו הרגע הגרוע ביותר והטוב ביותר בפולין מאז 1989" כתב תומאש ליס, עורך השבועון ניוזוויק פולסקה ומבקר בולט של הממשלה, בדף הטוויטר שלו, "אומה אדירה מגינה על הדמוקרטיה ועל החירות שלה".

אחרי שעלתה לשלטון ב-2015, מיהרה מפלגת החוק והצדק לבסס את מעמדה, מה שגרר מספר רב של מחאות אזרחיות. המפלגה תפסה שליטה בכלי התקשורת הממלכתיים, טיהרה את הצבא ממרבית הקצונה הבכירה, ונטרלה את כוחו של בית המשפט לענייני חוקה לחסום חקיקה שעשויה להפר את הוראות החוקה.

הדובר של  נשיא פולין, קשישטוף לפינסקי, אמר אתמול כי דודה רואה מספר פגמים בחוק החדש בנושא בית המשפט העליון, אך לא אמר אם הנשיא יפסול את החוק או יבקש את חוות הדעת של בית המשפט לענייני חוקה.

האיחוד האירופי ומומחים רבים למשפט בינלאומי, אומרים כי שינויי החקיקה המתוכננים יהוו צעד משמעותי אחורה עבור פולין, מדינה שזכתה לשבחים על המעבר לשלטון דמוקרטי ב-25 השנים האחרונות, ויניע את המדינה לעבר שלטון אוֹטוֹרִיטָרִי.

נשיא המועצה האירופית וראש ממשלת פולין לשעבר, דונלד טוסק, גינה את ההצבעה אמש בפרלמנט. "הכפפת בתי המשפט למפלגת השלטון, תהרוס את דעת הקהל, הקשה ממילא, לגבי הדמוקרטיה הפולנית", אמר בהודעה שפרסם.

הנציבות האירופית הביעה דאגה ביחס לשינויים החוקיים בפולין, ולאחרונה אף איימה לבטל את זכות ההצבעה של המדינה באיחוד האירופי, אך עד כה נראה שאין לנציבות כוח ממשי לפעול כנגד הפעולות של הממשלה הפולנית. על מנת לאשר סנקציות דרושה הצבעה פה אחד של כל 27 המדיניות שנותרו באיחוד האירופי.