דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / נתניהו הפך לפרזנטור של הניאו-ליברליזם בעולם. מה זה אומר עלינו?

ראש הממשלה העביר בארגנטינה "שיעור בכלכלה" | 9 דקות של משנה ניאו-ליברלית ושובם של האיש השמן והאיש הרזה | כשלי השיטה לא עברו בביקורת הדרכונים | "האור לגויים" הבוקע מירושלים כיום ניזון מאבוקת ההפקרה והתחרות הפרועה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהרצאה בפני אנשי עסקים ישראלים וארגנטינאים בבואנוס איירס. 13 ספטמבר 2017. השמן והרזה - באנגלית זה נשמע עוד יותר טוב? צילום מסך מתוך חשבון הפייסבוק של נתניהו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהרצאה בפני אנשי עסקים ישראלים וארגנטינאים בבואנוס איירס. 13 ספטמבר 2017. השמן והרזה - באנגלית זה נשמע עוד יותר טוב? צילום מסך מתוך חשבון הפייסבוק של נתניהו
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כנראה ששמתם לב שראש הממשלה יצא בשנה האחרונה למסע חובק עולם. קשה לספור את מספר המנהיגים איתם נפגש נתניהו מאז שהרכיב את הממשלה הנוכחית. נזכיר רק את טראמפ (ארה"ב), פוטין (רוסיה), מיי (בריטניה), אורבן (הונגריה), מודי (הודו), מקרון (צרפת), ציפראס (יוון), סנטו (קולומביה) זאאב (מקדוניה), קויריקשווילי (גאורגיה), גרויסמן (אוקראינה), בארוו (גמביה) קה-צ'יאנג (סין), סורין (רומניה) דסלן (אתיופיה), קארטס (פראגוואי) והרשימה עוד ארוכה.

ביקור ראש הממשלה נתניהו בארגנטינה (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
ביקור ראש הממשלה נתניהו בארגנטינה (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)

קודם כל, יש להגיד ביושר, כי מי שדיבר על בידוד מדיני צריך לאכול את הכובע. נתניהו מוכיח זאת בדרכונו. בפגישותיו של נתניהו עם מנהיגי העולם הוא זוכה לכבוד רב ומדינת ישראל זוכה להערכה. רצף התקריות המביכות בביקור בפריס לאחר הפיגועים בנובמבר 2015 נראים היום כזיכרון רחוק.

מי שעוקב אחרי מסעותיו של ראש הממשלה בעולם יכול לזהות שינוי לא רק בגינוני הכבוד, אלא גם בתוכן. אם בעבר נתניהו דיבר עם כל אחד ועל כל במה אפשרית על אירן, על הטרור ועל היחס המחפיר שלו זוכה ישראל במוסדות האו"ם, מסעותיו האחרונים של נתניהו בעולם עוסקים, קודם כל ויותר מהכל, בכלכלה. המסע הנוכחי בדרום אמריקה ובמרכזה הוא דוגמא מצוינת לכך.

אפשר לשאול מה פשר השינוי בתכנים עליהם מדבר נתניהו, הרי אירן היא אותה אירן והיום היא נמצאת קרובה מאי פעם לגבולה של ישראל. הטרור לא הפסיק להכות בבירות העולם, ורק השבוע ספגה ישראל מהלומה נוספת במועצת זכויות האדם של האו"ם עם פרסום הרשימה השחורה של החברות הישראליות הפועלות מעבר לקו הירוק. אז מה השתנה? התשובה היא נתניהו. או יותר נכון האופן בו נתניהו תופס את עצמו וממקם את עצמו בין מנהיגי העולם.

נתניהו הגיע לשלב שבו הוא מסכם את המהלך שבעיניו, כנראה שבצדק, הוא המשמעותי ביותר בקרירה הפוליטית שלו – המהפכה הניאוליברלית בכלכלה הישראלית. אותו מהלך שנתניהו השיק בהיותו שר אוצר ב-2003 בנאום האיש השמן והאיש הרזה. 14 שנים חלפו והיום נתניהו מסתכל לאחור ומספר לעצמו ולעולם את סיפור ה"הצלחה" שלו.  

בביקורו בארגנטינה השבוע, הרצה נתניהו בפני אנשי עסקים ישראלים וארגנטינאים. בהרצאתו הוא מתאר כיצד כולם תלו את הסיבות למצב הכלכלי הירוד ב-2002 במשבר הנאסד"ק ובאינתיפאדה השניה. הוא, לעומת זאת, זיהה את היסודות למצב הכלכלי הקשה בגודלו של המגזר הציבורי, "השמן" מדי לטעמו של נתניהו, לעומת המגזר העסקי "הרזה", לשיטתו.

נתניהו מחלק את העולם ליצרנים המניעים את הכלכלה ולטפילים הרוכבים עליהם. לתפיסתו של נתניהו, מפתחי הסנאפצ'אט הם יצרני הערך האמיתיים, עובדי חברת החשמל שהופכים גז לאנרגיה הם טפילים. בחלוקה של נתניהו, עו"ד בסנגוריה הציבורית הוא נטל כלכלי למשק, אבל אם היה עובד במשרד פרטי ומייצג נאשמים תמורת תשלום נכבד, אז הוא יצרני. לתפיסתו, זה לא משנה מה העובד מייצר אלא בבעלות מי המוצר – הציבור או בעל ההון.

בארגנטינה, השבוע, זכו המאזינים הנכבדים לשמוע את נתניהו חוזר על חלק מנאום "האיש השמן והאיש הרזה" שנשא כשר אוצר ב-2003. רק  שהפעם הסיפור הזה לא נועד להסביר את מהלכיו העתידיים בכלכלת ישראל. הפעם הסיפור נועד לתאר את הניסוי שהצליח נתניהו לעשות בכלכלת ישראל.

ישראל 2017 היא מקרה מבחן נהדר למי שרוצה לאשרר את השיטה הניאו ליברלית. היא מציגה נתונים טובים בכל יעד שהניאוליברליות מציבה לעצמה. בנאומו מסביר נתניהו לארגנטינאים באמצעות משל האיש השמן והאיש הרזה את שלושת העקרונות המרכזיים של הניאו ליברליזם – הקטנת ההוצאה הממשלתית, הורדת מיסים והסרת החסמים לתחרות. אותם שלושה עקרונות שנתניהו מיישם בישראל ב-14 השנים האחרונות. נתניהו "הצליח" להוריד את ההוצאה הממשלתית מרמה של כ 50% מהתוצר בשנות התשעים לרמה של פחות מ-40% ב 2017. הוא חתך את מס החברות והוריד את מדרגת המס הגבוהה ביותר כך שהכנסות המדינה ממיסים שעמדו על 35.6% מהתוצר בשנת 2000 ירדו לרמה של 30.5 ב 2016. בתחום הורדת החסמים לתחרות הוא ביטל הגבלות על מסחר בשקל והוביל הורדה (חד-צדדית, ללא הסכם עם מדינה) של מכסים על מוצרים רבים ובכך הגדיל משמעותית את החשיפה של המשק הישראלי לייבוא.

חלקם של הממשלה ושל הסקטור הפרטי בתוצר, 2016-1988 (גרפיקה: אידאה).
חלקם של הממשלה ושל הסקטור הפרטי בתוצר, 2016-1988 (גרפיקה: אידאה).

 המהפכה הניאו ליברלית בישראל היא סיפור הצלחה בעיניו. נתניהו הצליח להקטין את הוצאות הממשלה, להוריד מיסים, להעביר לידיים פרטיות כל מה שאפשר ולהפוך את מדינת ישראל לכלכלת שוק הניזונה גם מהון בינלאומי. כל זאת תוך שמירה על אבטלה נמוכה, וצמיחה יציבה יחסית. במקביל הוא שינה את השפה שבה אנחנו מדברים על כלכלה. הוא שינה את האופן שבו אזרחי ישראל תופסים את עצמם ואת המדינה שלהם.  הוא צלח את המחאה החברתית מבלי לשנות את תוכניתו, שר האוצר 'החברתי' שלו מדבר לאזרחי ישראל כצרכנים ומוריד מיסים, האופוזיציה ה"סוציאל דמוקרטית" שלו משתפת פעולה עם מהלכים כמו פירוק השידור הציבורי, העלאת גיל הפרישה וחשיפת המשק הישראלי לייבוא פרוע על חשבון היצרנים המקומיים. מימינו ומשמאלו הוא רואה אנשים שקיבלו על עצמם את תפיסת עולמו.

אולי בעצם, החזרה על סיפור האיש השמן והאיש הרזה היא לא רק משל יפה על המהפכה הניאוליברלית הישראלית. נתניהו מניח את הסיפור הזה עבור מאזיניו כנקודת המוצא למהפכה שהם צריכים לעבור. הארגנטינאים, ההונגרים, חלקם כבר עמוק בתוכה, אבל הם צריכים את הסיפור על הצלחת המהפכה בישראל שיאיר להם את הדרך.

הכנסות הממשלה ממסים עקיפים וישירים כאחוז מהתמ"ג, 2016-1988 (גרפיקה: אידאה).
הכנסות הממשלה ממסים עקיפים וישירים כאחוז מהתמ"ג, 2016-1988 (גרפיקה: אידאה).

השבוע בהרצאה בבואנוס איירס אמר נתניהו על המהפכה שביצע בישראל כי "קל מאוד לומר זאת, קשה מאוד לבצע. ישנם אוליגופולים, מונופולים, ישנם אינטרסים מובנים, ישנה בירוקרטיה, יש את כל הסיבות שבעולם לא לעשות זאת, אלא אם כן יש לכם את האמונה הזו בפנים. אני רואה את האמונה הזו בנשיא מאקרי וזאת הסיבה שאני חושב שלארגנטינה צפוי עתיד מזהיר".  עוד אמר נתניהו למאזיניו "זכרו שהערך המוסף הבסיסי ביותר בכלכלה ניתן על ידי המגזר הפרטי. אם לא מזווגים שוק חופשי או יותר נכון שווקים חופשיים יותר, עם טכנולוגיה, הטכנולוגיה לכשעצמה לא תעבוד. זהו השינוי היסודי שעשינו בישראל, זיווגנו יכולות טכנולוגיות עם שווקים חופשיים יותר. לדעתי זה יכול להיעשות גם פה".

שינויים בחוב משקי הבית ובחוב הציבורי כאחוז מהתמ״ג (גרפיקה: אידאה).
שינויים בחוב משקי הבית ובחוב הציבורי כאחוז מהתמ״ג (גרפיקה: אידאה).

נתניהו מייצא את המהפכה הניאוליברלית הישראלית, לארגנטינה, לפרגוואי, להונגריה ולכל מקום שאפשר. הוא הופך את עצמו לשליח המביא בשורה. הוא מסתובב בעולם ומתהדר בהצלחות של המשק הישראלי. אחוזי האבטלה הנמוכים, הפרה הישראלית, עסקת מובילאיי, וויז ונטפים. כל אלו הם בעיניו פירות המהפכה שהנהיג. הנכים שחיים בעוני מחפיר וחוסמים את הרחובות? הם לא עולים עם נתניהו למטוס. המשקים החקלאיים הנסגרים בקצב שבועי, גם הם נשארים בארץ. הזוגות הצעירים שחולמים על בית, נשארו בבית. הפערים החברתיים, מחירי הדירות, החלום הנעלם לביטחון תעסוקתי, החובות המאמירים של משקי הבית, מערכות הבריאות, החינוך והרווחה הקורסת, כל אלו, מצוקות היומיום של אזרחי ישראל, הן נשארו בארץ.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!