בעולם

המזרח התיכון / רוסיה, איראן וטורקיה הסכימו על פריסת משקיפים בצפון-מערב סוריה

כך הודיע משרד החוץ הטורקי | כ-1,500 משקיפים ייפרסו מחוץ למחוז אידליב, הנשלט בידי ארגוני ג'יהאדיסטים סונים | בתוך כך, הכריזו צבא סוריה וצבא עיראק על פתיחת מבצעים לסילוק דאע"ש מהמדבר הסורי-עיראקי

טנק סורי באידליב, 2012. (צילום: סוכנות AP)
טנק סורי באידליב, 2012. (צילום: סוכנות AP)
אוריאל לוי

רוסיה, איראן וטורקיה הסכימו על פריסת משקיפים במחסומים שמחוץ למחוז אדליב בצפון-מערב סוריה, הנשלט בידי ארגוני ג'יהאדיסטים סונים. כך הודיע ביום שישי משרד החוץ באנקרה. ההסכמה הושגה בוועידת אסטנה השישית, בה המשיכו הדיונים על "אזורי הפחתת הלחימה" בסוריה.

"משקיפים מטעם שלוש המדינות הללו יוצבו בעמדות בידוק ופיקוח בגבולות האזור הבטוח", נכתב בהודעת משרד החוץ הטורקי בתום סבב שיחות נוסף באסטנה, בירת קזחסטן. עוד נמסר כי מטרתם של המשקיפים תהיה למנוע עימותים בין "המשטר (הסורי, א.ל.) לבין כוחות האופוזיציה, וכל הפרה של הפסקת האש". הנציג הרוסי לשיחות, אלכסנדר לברנטייב, אמר כי רוסיה, איראן וטורקיה ישלחו כל אחת 500 משקיפים, והכוח הרוסי ישמש כמשטרה צבאית.

התכנית להקמת "אזורים בטוחים" ו"אזורי הפחתת לחימה" בסוריה – שבמסגרתה רוסיה, איראן וטורקיה יפקחו על ארבעה אזורים בטוחים הנשלטים בידי המורדים הסונים במערב המדינה – הצליחה לגרום להפחתה משמעותית בלחימה במובלעות המורדים שהגדולה מביניהן היא באדליב. משטר אסד ובני בריתו מנצלים את הפחתת הלחימה במערב על מנת לכבוש טריטוריות מהמורדים הסונים ומדאע"ש במרכז המדינה ובמזרחה.

מחוז אידליב, הגובל בטורקיה, נמצא ברובו תחת שליטה של שלוחת אל-קאעידה בסוריה המכנה עצמה "תחריר אל-שאם" (לשעבר ג'בהת א-נוסרה) והאזורים שאינם תחת שליטת זרוע אל-קאעידה מצויים תחת שליטתה של ברית בין ארגונים ג'יהאדיסטים אחרים שהיו גם הם בקשר עם אל-קאעידה בעבר – ביניהם "אחרר אל-שאם" ו"ג'איש אל-אסלאם". מערכת היחסים בין הארגונים הג'יהאדיסטים השונים באידליב ידעה תהפוכות רבות כאשר הארגונים נלחמים ביניהם לבין עצמם ומגיעים לפשרות מקומיות חדשות לבקרים. מאז שמשטר אסד הפחית את הלחימה באידליב הסלימו היחסים בין הארגונים הג'יהאדיסטים הפועלים באזור.

רוסיה איראן ומשטר אסד מעוניינים בבידודו של המחוז הג'יהאדיסטי בעוד טורקיה מחמשת ומממנת את המורדים השולטים במחוז. לאור זאת אמר סגן שר החוץ של איראן חוסיין ג'ברי אנסרי, לרשת אל-מנאר המזוהה עם חיזבאללה כי "הנוכחות המשותפת" במחוז תביא ל"סגר בטוח" עם עמדות בידוק אשר יבודד את הג'יהאדיסטים הסונים מיתר סוריה.

המירוץ לדיר א-זור

לאחר שצבא משטר אסד ובני בריתו פרצו את המצור הארוך על דיר א-זור, והחלו לכבוש את פאתי העיר מידי דאע"ש, מיהרו "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" בהנהגת הכורדים לדהור דרומה לעבר נהר הפרת.

בפעם השנייה בחודשים האחרונים החל מירוץ לתוך המדבר הדאע"שי בין הכורדים לבין אסד. לפי המידע, שאיננו מאומת, לפני קרוב לשנה נחתם הסכם סודי בין רוסיה, ארה"ב, סוריה (אסד), והכורדים (YPG/PYD) לפיו כל השטח שצפונית לנהר הפרת יהפוך לאוטונומיה בהנהגת הכורדים לאחר המלחמה, כאשר האמריקאים ערבים לו והרוסים יערבו לשטחים שבשליטת הכורדים ממערב לנהר הפרת. לפי הדלפות של טורקיה ולפי ניתוחי תמונות מהשטח, ארה"ב הקימה 11 בסיסים צבאיים בחלק המזרחי של האוטונומיה הכורדית המכונה רוג'בה ורוסיה הקימה שני בסיסים בחלקה המערבי.

המשמעות של הסכם רוסי-אמריקאי כזה היא שאסד נאלץ להסכים לחלוקת סוריה, וטורקיה נאלצת לקבל אוטונומיה כורדית נוספת על הגבול שלה. בשנה האחרונה טורקיה מפציצה ללא הרף, במיוחד את החלקים שבמזרח האוטונומיה (עפרין ותל-ריפאת) אך כנראה בלחץ רוסי ואמריקאי, ובניגוד לאיומים, היא לא פלשה לטריטוריה במטרה לכבוש אותה. לאחרונה הודו האמריקאים כי בכמה מקרים טורקיה פגעה בכוחותיהם המסיירים באזור לצד הכורדים.

עם זאת, יש לזכור כי להסכמים יש משמעות מוגבלת במצבי מלחמה. מה שקורה בשטח – קרבות, מרידות, נוכחות צבאית – משפיע לא פחות. ואתמול ארעו התרחשויות החורגות מההסכם הזה – כוחות משטר אסד בדיר א-זור פרצו לעברו הצפוני של נהר הפרת ובאותה העת הפציצו מטוסים רוסים את בני בריתם "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", זאת שעות ספורות לאחר שהכורדים הכריזו כי ילחמו בצבא אסד עם זה יחצה את נהר הפרת צפונה. מפקד ה-YPG הכורדי דרש הסברים מרוסיה וטען כי "לחמנו אך ורק בדאע"ש שעה שהופצצנו". המיליציה הכורדית הגדירה את האירוע כשיתוף פעולה של רוסיה ואסד עם דאע"ש. סוכנות הידיעות רויטרס דווחה כי בהפצצה נפגעו שבעה חיילים כורדים.

 

אירועים דומים התרחשו לפני מספר חודשים במהלך תחילתו של המבצע לשחרור א-רקה. באותה העת ההסדר בין אסד לכורדים חזר להיות בר קיימא רק לאחר שארה"ב הפילה מטוס מיג סורי.

המדבר הדאע"שי

באופן מתואם אך בלי להודותעל התיאום, הכריזו אתמול צבא סוריה וצבא עיראק על פתיחת מבצעים לסילוק דאע"ש מהמדבר הסורי-עיראקי. הכוחות העיראקים פרצו במהירות וכבשו מידי דאע"ש כמה כפרים ואת העיירה אקאשת במערב מחוז אנבר.

בדומה למבצע המתואם בין צבא סוריה וחיזבאללה לבין צבא לבנון, גם הפעם התיאום עם צבא סוריה נעדר מהתקשורת וזאת כנראה על מנת למנוע את המבוכה שבשיתוף פעולה עם אסד, רוצח ההמונים ועם חיזבאללה המוגדר על ידי הליגה הערבית כארגון טרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!