דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבקי עובדים

עבודה / עובדי בית הזיקוק בקנדה שובתים כבר 9 חודשים - ועכשיו יש להם גב

העובדים נלחמים על שימור זכויות הפנסיה שלהם מול תאגידים בינ"ל ששואפים להתיש אותם | האיגוד המקצועי העולמי 'אינדסטריאול' השיק קמפיין חוצה יבשות נגד החברה: "נעמוד עם העובדים ונמשיך לתמוך בהם"

הפגנה מול חברת גלנקור (צילום: indutriall)
הפגנה מול חברת גלנקור (צילום: indutriall)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

371 עובדים בבית הזיקוק המנוהל על ידי חברת גלנקור במחוז קוויבק שבקנדה נכנסים נכנסים לחודשה התשיעי של שביתה פעילה. סכסוך העבודה החל ב-12 בפברואר, כאשר העובדים דחו את תכנית החברה לקצץ בעלויות ולהגדיל את התפוקה באמצעות פשיטה על תכנית הפנסיה שלהם. למרות העובדה כי קרן הפנסיה היא במימון יתר עם יחס של 114 אחוזי מימון, החברה דרשה שהעובדים יגדילו את חלקם במימון הפנסיה.

בית הזיקוק שייך לקרן CEZinc ( אבץ אלקטרוליטי של קנדה בע"מ), חברה שבבעלותה  שלושה מפעלים גדולים, והעובדים במפעל חברים באיגוד עובדי הפלדה של אמריקה מטאלוס (Metallos).

הפגנה מול חברת גלנקור (צילום: indutriall)
הפגנה מול חברת גלנקור (צילום: indutriall)

על אף השביתה הארוכה, החברה לא שינתה את עמדתה. ב -3 באוקטובר 97% מהעובדים הצביעו בעד דחיית ההצעה האחרונה, שהייתה דומה בעיקרה להצעת פברואר. עובדי פלדה מקומיים אחרים תרמו לקרן שביתה כדי לסייע ולשמור על העובדים השובתים.

שרשרת הייצור הגלובלית

גלנקור היא חברת כרייה ומשאבי טבע ענקית משוויץ, הפועלת בלמעלה מ-50 מדינות ומניידות סחורות ומשאבים ברחבי העולם. CEZinc אבץ אלקטרוליטי של קנדה בע"מ,  הינו בית זיקוק לאבץ המהווה חלק משרשרת הייצור של ​​אבץ קנדי ​​של גלנקור, וכולל שני מכרות. גלנקור מנהלת את CEZinc, ויש לה 25% ממניות החברה, באמצעות קרן הכנסות טורונטו-ליסטד נוראנדה (Toronto-listed Noranda Income Fund).

CEZinc משתמשים בעובדים חיצוניים שוברי שביתה כדי לשמור על הייצור שלא ייפגם על ידי שביתת העובדים. שר העבודה של קוויבק, מצא את השימוש בעובדים שוברי שביתה כבלתי חוקי ביותר ממקרה אחד, והאיגוד המקצועי מאמין שהשימוש בעובדים שוברי שביתה נפוץ מאוד. כוחם של העובדים מול תאגידים בין לאומיים מלכתחילה איננו חזק, ונטרול כוח השביתה על ידי עובדים שוברי שביתה מהווה שימוש שפוגע בכוח המיקוח של עובדים מאוגדים.

פועלי העולם מתאחדים

לגלנקור יש עבר ארוך של תקיפת זכויות עובדים, והאיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול, כולל כל האיגודים החברים בו (ביניהם ההסתדרות), השיקו קמפיין עולמי כנגד החברה בספטמבר האחרון. במרכז הקמפיין הטענה כי גלנקור מפירה באופן שיטתי זכויות אדם ועוברת על חוקי בטיחות ובריאות, וכן שהיא מונעת מעובדיה את חופש ההתאגדות במספר מקומות בעולם.

בחודש מאי, משלחת של מטאלוס (Metallos), איגוד פועלי הפלדה האמריקאי שבו חברים העובדים השובתים, הצטרפה לאינדסטריאול ולאיגוד יוניה (unia) השווייצרי, להפגנה מול האספה השנתית של גלנקור בעיר צוג שבשווייץ.

משלחת מטעם איגוד מטלוס נמצאת עכשיו בקווינסלנד, אוסטרליה, בפעולה סולידרית עם עובדים נוספים הנאבקים בגלנקור. 190 אנשי איגוד הבניה, היערנות, המכרות והאנרגיה, אשר ננעלו מחוץ למכרה אואקי הצפוני שבאוסטרליה, נאבקים אף הם מאז בחברת גלנקור מאז חודש יוני השנה. גם שם החברה משתמשת בקבלנים כדי להמשיך את הייצור.

הפגנה של כורים אוסטרלים כנגד גלנקור (צילום: indutriall)
הפגנה של כורים אוסטרלים כנגד גלנקור (צילום: indutriall)

עוזר מזכ"ל אינדסטריאול, כאמל אוזקן אומר: "לעובדים ב CEZinc יש את הזכות לפרישה הוגנת לאחר חיים שלמים של עבודה קשה. אינדסטריאול תעמוד לצד עובדי מטאלוס ותמשיך לתמוך בהם. אנו קוראים לכל השותפים שלנו לשלוח היום מסר ברור לחברה".

האיגוד מאמין שהחברה מנסה לשחוק את נחישות העובדים באמצעות התשה. עמידתם של העובדים איתנה, אבל הם ניכר כי הם זקוקים גם לתמיכה ועידוד. בעולם גלובלי בה שרשרת הייצור העולמית ומצבם של העובדים כה קשורים זה בזה, ניתן להביע סולידריות ולתמוך באמצעים שונים. איגוד עובדי הפלדה מגייס תמיכה מאירגוני עובדים בעולם לטובת העובדים השובתים. ניתן גם לשלוח מכתב להנהלת המפעל בלחיצת כפתור שקוראת לחברי ההנהלה לנהל משא ומתן בתום לב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!