26.05.2017 למה שיחיו בני ישראל מחולקים ל-12 שבטים? בעקבות פרשת 'במדבר' בני ישראל יוצאים ממצרים, ובמקום להתאחד סביב שלטון מרכזי אחד - חוזרים אל השבטיות הקדומה; בין אחדות לזהות בקרב בני ישראל, ובימינו אנו בן ציון בר-שלום
19.05.2017 על היסודות שהניחה התורה לכלכלה חברתית ומצמצמת פערים פרשת השבוע מלמדת אותנו שיעור חשוב במוסר וכלכלה ועוסקת בחוקים שנועדו להגן על החלש ולשמר חברה מתוקנת ובריאה בנפשה | ממש כמו שכר מינימום, חוק פנסיה חובה וחוקים נוספים עליהם יש לשמור ולהיאבק גם היום בן ציון בר-שלום
12.05.2017 על משמעות החיים ועל החיים עצמם: עיון פרשת "אמור" אם "פיקוח נפש דוחה את כל התורה" מה גרם ליהודים לאורך הדורות למסור נפשם על קידוש השם? על מצוות "יהרג בל יעבור" בעקבות פרשת השבוע בן ציון בר-שלום
05.05.2017 התורה, כתורת חיים, מבקשת להתוות דרך לחיים מוסריים יותר האם קדושה היא פרישה וסגפנות או שמא התערות בחיי האנשים, ברוחב לב ולפנים משורת הדין? בן ציון בר-שלום
28.04.2017 כשאלוהים מדבר עם משה על טומאה, למה הוא מתכוון? מושגי הטהרה והטומאה בתורה מתייחסים קודם כל להתנהגות שמפרה את עקרונות התורה ואת ערכיה - בייחוד לשון הרע | על כך נכתב: "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב; בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ" בן ציון בר-שלום
21.04.2017 מדוע מתבייש אהרון להקריב את הקורבן ומהי תשובתו של משה אליו? דברים שונים נכתבו על מנת להסביר מדוע היה אהרון בוש וירא ומה המשמעות של דברי משה: "לכך נבחרת" | עוד בפרשה על מה תפקידו של שליח הציבור ומדוע אין הוא צריך להתבייש בשליחותו בן ציון בר-שלום
17.03.2017 תורת השלבים: מה אפשר ללמוד מסיפור עגל הזהב על תהליכים אישיים וחברתיים שש השעות בהן חיכו בני ישראל למשה שירד מההר, הביאו אותם למעשה העגל. האמונה בליבם, שנבנתה במהרה נוכח הניסים ביציאת מצרים, לא היתה חזקה דיה כדי לעמוד בנסיון האמוני הזה. התורה מבקשת מאיתנו לעלות במדרגות האמונה לאט לאט יהל פרג'
10.03.2017 הרבה לפני גילוי האינטילגנציה הרגשית, התורה שייכה את החָכְמָה ללב את עבודת המשכן יעשו חכמי הלב, אך מהי אותה חָכְמָה? | האינטילגנציה הרגשית בה ניחן אדריכל המקדש, בצלאל בן אורי, היא שאפשרה לרתום את המעלות של עם ישראל לטובת בניית המשכן בן ציון בר-שלום
24.02.2017 בשבוע בו מונו שופטים חדשים, פרשת מִשְׁפָּטִים חוזרת ליסודות המשפט העברי המשפט העברי רואה מתפקידו לחנך, לשנות גם את השקפת עולמו של האזרח, להפכו לטוב יותר. המשפט העברי מעבר לעשיית חוק וסדר, שואף לתיקון העולם ותיקון כלל החברה. בן ציון בר-שלום
17.02.2017 אמונה היא רגש, אך מצווה עלינו לחקור ולבדוק כדי להגיע אליו למרות הנטייה הרווחת לקשר את הדת לאמונה עיוורת, ההפך הוא הנכון. התורה מעודדת אותנו להשתמש בשכל ובהיגיון הבריא כדי להגיע לידיעה בדבר קיומו של האל, רק אחרי שנדע נוכל להתחבר לרגש האמונה ולקבל את הדיבר הראשון: "אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ" בן ציון בר-שלום
10.02.2017 המאבק להישרדות משעבד את רוחו של האדם ומתיר לו לדרוס את כל העומד בדרכו הרש"ר הירש: ״כל עוד נרתם האדם לעול פרנסתו לבדו אין קץ לאותה דאגה. עלולה דאגה זו להפוך את עולמו לא רק בלכתו במדבר אלא גם בתוך תוכו של עולם מיושב, רב נכסים ומתחרים״ בן ציון בר-שלום
03.02.2017 וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן עָשׂוּ אֶת כָּל הַמֹּפְתִים הָאֵלֶּה לִפְנֵי פַרְעֹה וַיְחַזֵּק יְהוָה אֶת לֵב פַּרְעֹה כל הפרשנים מתמודדים עם השאלה המתבקשת היוצאת מן הכתובים: אם ה' הקשה את לבו של פרעה – מה פשעו ומה חטאו? בן ציון בר-שלום