על הפיגומים - גיליון 55 - אפריל 2024

עלהפיגומים 26 | יוסי דלויה, קבלן ותיק מהנגב, יזכה להקים בתים למפוני קיבוץ בארי 36 בקרוב בקיבוץ חצרים. הבנייה הקלה תיעשה בלוח זמנים קצר במיוחד: התכנון והביצוע ימים בלבד. ביחד עם 45 גם יחד יארכו עוד שני קבלנים, הם יתכננו ויבצעו עוד יחידות דיור למפונים במכרז של 100 המדינה במיקום שעדיין לא נקבע. בראיון ל'על הפיגומים', הוא צופה כי למרות המאמצים לטפל במחסור בעובדים, רק שיפור במצב הביטחוני יוכל להביא ליציבות בענף הבנייה. בינתיים הוא מציע לישראלים להשתלב 7,000- בתעשייה, שהשכר בה מתחיל ב אלף שקלים 20- שקלים, ויכול להגיע ל לאחר צבירת נסיון, ותק והכשרה של מנהל עבודה באתר בנייה. , כיהן 71 , פרט להיותו קבלן, דלויה בתפקידים רבים בתור נציג המקצוע ובפוליטיקה המקומית. "הייתי נשיא 2 לשכת המסחר בדרום, הייתי מספר בליכוד בבאר שבע וחבר מועצה מטעם הליכוד, ואז מטעם הבית היהודי. אני יו"ר הפדרציה הספרדית העולמית באזור באר שבע והדרום, וממלא מקום יו"ר שנה. 25 ארגון הקבלנים בבאר שבע אני גם חבר הנשיאות הארצית של ארגון נכדים". 11 הקבלנים, ונשוי עם עם הפרויקטים שהשתתף בהקמתם נמנים המפעל של אינטל, ארבע תחנות כוח, מתקן ההתפלה הגדול במזרח התיכון בשורק, והוא היה גם אחד מארבעת הקבלנים שבנו את עיר הבה"דים של צה"ל בנגב. הפרויקט הענק היה אמור לקדם תעסוקה של עשרות אלפי עובדים מהנגב, אך דלויה מסביר: "זה לא קרה, כי הממשלה לא נתנו את 'מענקי הנגב', ולא מספיק צעירים התיישבו בנגב". סוגייה אקטואלית שמשפיעה על ענף הבנייה כיום היא המחסור בעובדים. אומנם בענף הבניין מספר העובדים תמיד משתנה בהתאם למספר הפרויקטים שנבנים במקביל, אך דלויה 600 עובדים, לעומת 100- מעסיק כיום כ עובדים בעבר. "יש לנו עובדים בדואים ויהודים, וגם עובדים סינים". איך מתמודדים בענף עם המחסור? "זה זמן מלחמה, ואני מציע שכל אחד יוריד את הראש, ויעשה את העבודות שהוא יכול. מדברים על להביא עובדים מהודו ברכבת אווירית. אני מקווה שזה יקרה, אבל יש פה בעיות ביטחון ואת זה נצטרך לעבור כדי להביא את כולם בחזרה". 100- הפרויקטים של דלויה כוללים דירות בשנה, אבל הוא מתמחה גם 70 בבניית פרויקטים מורכבים כמו תחנות כוח, אזורי תעשייה, מרכזים לוגיסטיים ומבני ציבור. "נכון שיש עכשיו האטה בקצב השלמת הדירות – אבל מנהלת תקומה נותנת עבודה וכל אחד שנכנס לזה עובד סביב השעון כדי שיהיו דירות, ואת זה אנחנו עושים באהבה. אני אישית עובד בידיים, מביא משפחה וחברים, אנחנו עובדים בכל מה שאפשר כדי לתת את המענה שהמשק דורש מאיתנו. כל מי שפנוי ורוצה – מתקבל באהבה". אתה מגייס עובדים ישראלים? "יש כניסה של ישראלים לענף השיפוצים וגם למפעל האלומיניום, אבל לא לענף הבנייה. נכנסים מעט מאוד". למה לא? "אף הורה לא רוצה שהבן שלו יהיה עובד בניין, כי החברה שסובבת אותו היא פשוטה, וזה המצב. אי אפשר להגיד לבן 'תהיה טייח או בנאי'. הייתה עבודה עברית, אבל זה נגמר. בכל העולם יש עובדים זרים. אנחנו מעדיפים שהילדים שלנו יהיו רואי חשבון, מנהלים, מנהלי מוסכים, היי-טק – אם בכל משפחה בדואית יש רופא, רופא שיניים ועורך דין, אז למה שאצל היהודים זה יהיה אחרת?" לפי דלויה, השכר בענף מתחיל די נמוך, אך עם הניסיון והסמכות יכול לעלות בחדות, גם ללא הכשרה אקדמית, והשכר גבוה אף יותר בתפקידי הנדסה. "בשיא אלף 20 סולם השכר של מנהל עבודה זה שקלים בחודש. מהנדס בניין יכול להרוויח אלף שקלים ברוטו עם כל התנאים". 45 "מנהלי עבודה מנוסים צריכים לקבל הסמכה להיות ממוני בטיחות" דלויה סבור שהמדינה טעתה בדרישתה להשכלה אקדמית מממוני בטיחות בנייה. תנאי זה חוסם לדבריו מנהלי עבודה מנוסים מענף הבניין לעבור הסבה לתחום הבטיחות. "הרי אקדמאים חוחובה, קיבוץ חצרים, צילום: באדיבות דלויה מרכז הבנייה מועדון הסטודנטים, אוניברסיטת בן גוריון, צילום: באדיבות דלויה מרכז הבנייה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=