דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיאנמר

בעולם / המומחים מגדירים את הטבח בבני הרוהינגיה כ'רצח עם', בעלי הכח מתמהמהים

עשרות כפרים נשרפו מאז חתמה מינאמר על הסכם השבת הפליטים מבנגלדש, מצב המעלה את החשש כי הממשלה הבורמזית שותפה בפועל בטבח | ארגוני זכויות האדם משוכנעים שההסכם הוא לא יותר מתרגיל ביחסי ציבור

משפחה ממיעוט הרוהינגיה שואבת מים מבאר במחנה פליטים בבנגלדש, ספטמבר 2017 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
משפחה ממיעוט הרוהינגיה שואבת מים מבאר במחנה פליטים בבנגלדש, ספטמבר 2017 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
אוריאל לוי

אזהרה לקוראים ולקוראות: הכתבה מכילה תיאורי אלימות קשים.

האם צריכה האנושות להסיק מכך שלפחות 10,000 בני רוהינגיה נרצחו בשנה האחרונה במיאנמר, ומאות אלפים נמלטו לבנגלדש הסמוכה, כי הממשלה הבורמזית מנסה להשמיד כליל את מיעוט הרוהינגיה או שמא לגרשו מארצם הבורמזית? 'טיהור אתני' או 'רצח עם'? שאלה זו מעסיקה את קהילת חוקרי רצח העם – אשר מוחים על חוסר התערבותן של מדינות המערב להגנה על המיעוט הנרדף.

"'טיהור אתני' ואפילו 'רצח עם' הם מונחים עקרים ומופשטים. משמעותם המוחשית היא חייל שאוחז בתינוקת בוכה בשם סוהיפה ברגל ומכניס אותה למדורה. או חיילים הנועלים ילדה בת 15 בבקתה ומציתים אותה. בעבר נהגתי להתייחס לזוועות המתרחשות במיאנמר כ'טיהור אתני' אולם הראיות הנחשפות לאחרונה מעידות כי הטבח הזה ראוי להקרא 'רצח עם' (ג'נוסייד)", במילים קשות אלו פתח השבוע העיתונאי ניקולאי כריסטוף, את טורו השבועי בניו יורק טיימס. כריסטוף, שהיה הראשון לחשוף את העולם לרצח העם בדארפור, ומהכתבים הבולטים ברואנדה, מסקר אזורי מלחמה וזוועות מזה עשרות שנים, ונמנע בדרך כלל משימוש במושג 'רצח עם'.

גם מוזיאון השואה האמריקאי פרסם בחודש שעבר מחקר מקיף, בשיתוף עם הארגון Fortify Rights, בו נטען כי גוברות העדויות לכך שרדיפת הרוהינגיה במיאנמר מגיעה לכדי רצח עם. מחקר נוסף של אוניברסיטאת ייל הציג ממצאים דומים כבר באוקטובר. אולם, חרף שלל העדויות, נמנעו האו"ם וממשלת ארה"ב בשנים האחרונות מלהתייחס לרדיפת הרוהינגיה, ורק לאחרונה קבעו כי מדובר ב'טיהור אתני'. לאחרונה, החלו נציגי האו"ם לשנות את גרסתם. שלשום (שני) אמר נציב זכויות האדם של האו"ם, זאיד ראאד אל-חוסיין, כי הוא אינו יכול לשלול שאירע רצח עם במחוז ראקין. "קשה מאוד לבסס זאת כי התנאים המינימליים גבוהים", אמר אל-חוסיין בראיון לרשת BBC, "אבל לא יפתיע אותי אם בעתיד בית המשפט יגיע למסקנה הזו על בסיס מה שאנו רואים".

תצלומי לווין שפורסמו שלשום (שני) על ידי ארגון Human Rights Watch, מוכיחים שעל אף שממשלת מיאנמר חתמה על הסכם להשבת בני הרוהינגיה מבנגלדש – כפריהם עדיין מוצתים בידי הצבא. בנגלדש ובורמה חתמו ב-23 בנובמבר על הסכם להשבת חלק מ-655 אלף הפליטים שנמלטו מהמדינה בארבעת החודשים האחרונים. תצלומי הלווין החדשים, מעידים כי החרבת 40 מהכפרים בהם מתגוררים בני הרוהינגיה נמשכה לאורך חודשים אוקטובר, נובמבר ואף דצמבר. לפי ארגון Human Rights Watch, התצלומים  הם הוכחה לכך שבני הרוהינגיה לא יכולים לשוב לבורמה בבטחה. "העובדה שצבא בורמה הורס כפרים רוהינגים ימים לאחר החתימה על הסכם השבת הפליטים עם בנגלדש, מראה שהמחוייבות לחזרה בטוחה היא רק תעלול של יחסי ציבור", אמר מנהל אסיה בארגון, בראד אדם. "תצלומי הלווין מראים את מה שצבא בורמה מכחיש: הכפרים של בני הרוהינגיה ימשיכו להיהרס. התחייבות ממשלת בורמה לחזרה בטוחה לא יכולה להילקח ברצינות".

אונס, רצח ילדים ושריפת כפרים

הארגון מסר כי ניתוח התמנות חשף כי 354 כפרים נהרסו חלקית או לחלוטין מאז החל מבצע צבא בורמה במחוז ראקין ב-25 באוגוסט. לפחות 118 מהכפרים הללו ניזוקו אחרי שמנהיגת בורמה אונג סאן סו צ'י, הודיעה על סיום המבצע ב-5 בספטמבר.

חיילי צבא מיאנמר אונסים בשיטתיות נשים ונערות בנות הרוהינגיה. סוכנות הידיעות אי. פי ראיינה 29 נשים ונערות שנאנסו בידי חיילים וניאותו להיחשף. הראיונות נערכו במחנות פליטים בבנגלדש. חלק מהנשים ששוחחו עם כתבי אי. פי סיפרו כי בעליהן וילדיהן נרצחו בידי החיילים למול עיניהן לפני שנאנסו.

דו"ח של הארגון רופאים ללא גבולות (MSF) שפורסם בשבוע שעבר העריך כי לפחות 6,700 בני הרוהינגיה, בהם 700 ילדים, נהרגו מאז ה-25 באוגוסט. לפי הדו"ח, ירי ישיר בנשק קל היה גורם המוות ב-69% מהמקרים. כ-9% מהנרצחים נשרפו למוות בתוך בתיהם, ו-5% הוכו למוות. מחיבור דו"חות שונים שפורסמו בשנה האחרונה עולה כי לפחות 10,000 בני רוהינגיה נרצחו בשנה האחרונה.

הרוהינגיה

רוהינגיה הינו עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר, מזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש ב-1971.

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים ולא כאזרחים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה, ובמקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחייה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש האוכלוסייה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם לבין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בדרכים שונות בעוד ששריפת כפריהם נמשכת. מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים. כפרים נמחקו עד היסוד. בסתיו 2016 התגברה רדיפת הרוהינגיה ובמספר מעשי טבח נרצחו אלפים מביניהם. בסתיו 2017 החל מבצע צבאי נוסף בו הושמדו מאות כפרים של בני הרוהינגיה ואלפי בני אדם נרצחו. כמחצית מבני הרוהינגיה  במיאנמר נמלטו לבנגלדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!