דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / איך הצליח איש עסקים מפוקפק מסין לקנות את קבוצת מילאן ולדרדר אותה לחובות?

ה"מיליונר הסיני" יונגהונג לי שרכש את המועדון מידיו של סילביו ברלוסקוני הביא אותו לחובות גבוהים | לאחר 119 שנה נראה שמילאן הגדולה בדרך הבטוחה למשבר כלכלי שיאיים על עתידה

לי יונגהונג בעלים של קבוצת איי סי מילאן (AP Photo/Antonio Calanni)
לי יונגהונג בעלים של קבוצת איי סי מילאן (AP Photo/Antonio Calanni)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הרברט קילפין בנו התשיעי של קצב מנוטינגהם היה חייט במקצועו, כאשר תעשיית הבדים הייתה בשיאה באיטליה, הוא עזב את הכל ונסע לעבוד בשנת 1891 במפעל בטורינו. קילפין הביא איתו לאיטליה שני דברים מיוחדים: מומחיות בעבודה עם טקסטיל ותשוקה מטורפת למשחק האנגלי החדש כדורגל. הוא שיחק בטורינו והיה שותף להפסד האליפות הכפול כאשר קבוצתו סיימה במקום השני פעמיים בשתי האליפויות הראשונות באיטליה.

ב-1899 הוא עבר לעיר מילאנו ויסד ביחד עם חברו האנגלי אלפרד אדוארדס את קבוצת הכדורגל Milan Foot-ball and Cricket Club הלא היא ac milan של ימינו, הוא היה המאמן, הקפטן והנשמה החיה של המועדון הקטן, קילפין לא יכול היה לשער בדעתו שהקבוצה הקטנה שהקיים לפני 119 שנה תהפוך לאחת מחמשת הגדולות בעולם, תזכה ב-18 אליפויות איטליה ותזכה להניף שבע פעמיים את גביע ליגת האלופות, שנייה רק לריאל מדריד.

במהלך תור הזהב של הקבוצה כיכבו במועדון הכוכבים הכי גדולים של איטליה והעולם. פאולו מלדיני, אנדרה פירלו, אנדריי שבצ'נקו, זלאטן איברהימוביץ',פרנקו בראזי, מרקו וואן באסטן, רוד חוליט, קאפו, קאקה, פליפו אינזגי, ורבים אחרים.

בשנה האחרונה הקבוצה נכנסה למשבר קשה לאחר שהבעלים של הקבוצה ב-31 שנים האחרונות סילביו ברלוסקוני החליט למכור את הקבוצה ולתת לידיים חדשות וצעירות לנהל את המועדון שנכנס למשבר כלכלי ומקצועי בשנים האחרונות. הבעיה הכי גדולה שברלוסקוני החליט למכור את המועדון בסכום האדיר 740 מיליון יורו לקבוצת רוכשים סינים שברושם עומד יונגהונג לי.

כאשר מילאן סוף סוף נמכרה צמד המילים "בעלים סיני" העניק המון ביטחון ואמונה לאוהדי הכדורגל של מילאן ברחבי העולם, הרי כולם יודעים שהמולטי מיליארדרים החדשים של סין קונים בלי למצמץ פעמיים את קבוצות הכדורגל הגדולות בעולם ומילאן כמו אינטר או חלקים מניהול המועדון כמו באתלטיקו מדריד (20% וזכויות באצטדיון החדש וונדה), אספניול (56%) ומנצ'סטר סיטי (20%).

אבל יונגהונג לי הוא רחוק שנות אור מכל המולטי מיליונרים החדשים שאף אחד אינו מכיר אותם בעולם המערבי, יותר חמור מי זה הוא כל כך לא מוכר שאפילו בסין הרימו גבה כאשר פורסם הסכם הרכישה, גם בסין שאלו את עצמם מי האיש? ומאיפה פתאום יש לו סכומי כסף אדירים כל כך שאף אחד כמעט ולא שמע אליו לפני.

לפי תחקיר של הניו יורק טיימס הבעלים החדש של מילאן הוא איש עסקים קטן ומפוקפק. הוא לא הופיע מעולם ברשימת העשירים של סין וכאשר מגיעים למשרדים הרשמיים שלו בסין, מגלים משרדים נטושים ועל הדלת ישנו שלט תלוי עם סכומיי הכסף שקבוצת הרכישה חייבת כדמי שכירות שלא שולמו. התגובה של דוברי קבוצת הרכישה לתחקיר של הניו יורק טיימס היא שכל הסכומים והמסמכים הרשמיים אושרו ע"י עורכי הדין ואנשי הבנק שנכחו בעסקה ושהחברה חיה ופועלת ממשרדיה החדשים בלוקסמבורג ואיי הבתולה.

כדי להצליח לרכוש את המועדון בכסף שלא היה לו הלך לי ללכת לקרן ההון eliot ולקח הלוואה בסך 360 מיליון יורו, עם ריבית מטורפת של 11.5% שלי חייב להחזיר עד אוקטובר 2018. סכום דמיוני שקשה להאמין שלי יצליח לגייס תוך עונה אחת בלבד במועדון. האינטרס של קרן ההשקעות שמתמחה בהלוואות ענק קצרות מועד לחברות שאינן מסוגלות להחזיר את הכסף היא בפירוק של החברה ומכירת הנכסים שלה. מה שככל הנראה מתוכנן מבחינתה גם לקבוצת הפאר מילאן.

בינתיים גם אופ"א נכנסה לתוך הכאוס השולט במילאן כאשר לא הסכימה לקבל את בקשת המועדון לאי תחולה של חוקי "הפייר פליי הפיננסי" (חוקי התאחדות הכדורגל האירופית, אשר מגבילים את סכומי הכסף שבעלים עשוי להזרים לתוך מועדון, ומחייבת איזון על בסיס הכנסות והוצאות של המועדון). מילאן שנמצאת בהפסדים של 255 מיליון יורו אינה עומדת בחוקי ההתאחדות, אופ"א דורשת שהקבוצה תמכור נכסים ו/או שחקנים כדי להגיע לאיזון תקציבי של עד 30 מיליון יורו הפסד ב-2018 ומאיימת בינתיים בשימוע פנימי, כאשר העונשים המגוונים שאפשר להטיל על המועדון הם הרחקה מהטורנירים הבינלאומיים בנוסף לכנסות עתידיות, הקפאת העברות והורדת נקודות.

הבעיה הגדולה ביותר במילאן וצריכה להדליק נורא אדומה חמורה באופ"א ובכדורגל העולמי בכלל, היא איך זה בכלל היה אפשרי עבור לי לקנות את מילאן? איש הסיני שכבר פעמיים בעבר נאשם בסין בזיוף והונאה כאשר בשנת 2013 הוא גם נקנס ב-75,000 יורו לאחר שלא דיווח על עסקת נדל"ן בסך 43 מיליון יורו. כל זה לא מנע ממנו לקנות, בכסף מפוקפק שמקורו אינו חשוף, את מילאן, בלי שמישהו חשב לעצור את התהליך.

כל הסימנים מראים כי לי לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו. כעת, הדעה הרווחת היא שבקרוב יגיע תאריך התפוגה של אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה שתלך ככל הנראה לתהליך ארוך של שנה לפירוק ופשיטת רגל, או כמו שאומרים אצלינו היהודים עד 120. לעובדי הקבוצה, לצוות הקבוצה, לשחקנים, ומעל לכל לאוהדים הרבים של מילאן באיטליה וברחבי העולם – זה לא מגיע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!