דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עבודה עולמית / מאבק ניטש בין דייגים לבין יזמי אנרגיה ירוקה בעיר של "מובי דיק"

דייגי החוף המזרחי של ארה"ב חוששים מהיוזמה להקים חוות של טורבינות רוח להפקת חשמל באזורי הדיג שלאורך החופים | היזמים מציגים את הניסיון שנצבר באירופה כהוכחה לכך שאין סכנה לדייגים או לפרנסתם | לדייגים מחקרים משלהם שמראים את ההיפך

שלוש מתוך חמש טורבינות הרוח המוצבות ברוד-איילנד (AP Photo/Michael Dwyer, File)
שלוש מתוך חמש טורבינות הרוח המוצבות ברוד-איילנד (AP Photo/Michael Dwyer, File)

דייגי החוף המזרחי של ארה"ב מפנים את עיניהם בדאגה לעבר איום חדש, תעשיית הפקת החשמל בטורבינות רוח המתוכננות לקום באזורי הדיג של העיר ניו-בדפורד שבמדינת מסצ'וסטס, שפעם הייתה בירת ציד הלווייתנים וכיכבה בספרו הקלאסי של הרמן מלוויל "מובי דיק". דייגי העיר חוששים מהאפשרות שיצטרכו לנווט ביער סבוך של טורבינות רוח בדרכם לאזורי הדיג שהפכו את נמל הדיג שלה למניב ביותר ב-17 השנים האחרונות ברציפות. כעת קברניטי העיר מדמיינים מאות טורבינות רוח המוצבות בתוך המים לאורך חופי העיר בתוך כעשור, טורבינות שיש בהן כדי לספק חשמל לכמיליון בתים.

"ראית פעם תצלום רדאר של חוות טורבינות? זה גוש אחד גדול בעצם", אומר אריק האנסן (56), בעל סירת דיג צדפות בבדפורד שמשפחתו מתפרנסת מדיג מזה כמה וכמה דורות. "ההתניידות דרך הטורבינות תהיה כמעט בלתי אפשרית, במיוחד ברוחות העזות ובערפל הכבד", הוא אומר. ארגון מלונג איילנד, המייצג את דייגי הצדפות של החוף המזרחי הגיש תביעה נגד הסוכנות לניהול אנרגיה ימית במטרה לעצור את ההקמה של קרוב ל-200 טורבינות. דייגים מסחריים באושן סיטי שבמרילנד ובחוצות צפון קרוליינה התריעו גם הם על אובדן גישה לאתרי הדיג.

קרב חדש בעיר ניו-בדפורד בה התרחשה עלילת הספר "מובי דיק". איור מתוך המהדורה הראשונה של הספר (איור: רוקוול קנט. מתוך ויקימדיה)
קרב חדש בעיר ניו-בדפורד בה התרחשה עלילת הספר "מובי דיק". איור מתוך המהדורה הראשונה של הספר (איור: רוקוול קנט. מתוך ויקימדיה)

תומכי הפקת אנרגיה מטורבינות הממוקמות לאורך החופים טענו כי למדו מהניסיון רב השנים שנצבר באירופה וטוענים גם כי חוות הטורבינות הראשונה שהוקמה בארה"ב, לחופי רוד-איילנד, מהווה הוכחה כי ההשפעה אינה גדולה כפי שצופים הדייגים. "אנחנו רוצים לעשות את זה כמו שצריך ואני מאמין שיש לנו דרך לעשות זאת", אומר מת'יו מוריסיי, סגן מנהל Deepwater Wind, החברה שהקימה בדצמבר אשתקד את הפרוייקט ברוד-איילנד, שבו חמש טורבינות בלבד, ומציעה כעת חוות גדולות יותר לאורך החוף המזרחי.

בניו-בדפורד, בה המדינה השקיעה כבר 113 מיליון דולר במסוף שמיועד להקמה והצבה של הטורבינות, מדמיינים קברניטי העיר כיצד השילוב של דיג מסחרי והפקת חשמל מטורבינות לאורך החוף משתלבים יחדיו כדי להחיות את האזור שמפגר אחרי העיר בוסטון הסמוכה. "יש יותר משותף מאשר מפריד בין שתי התעשיות האלה", אומר אדוארד אנטס-וואשבורןת מנהל הנמל של ניו-בדפורד תוך שהוא מדקלם דברים בזכות הפוטנציאל של חוות הרוח ביצירת עוד עבודה עבור הדייגים ותרומה להשקעות במספנה חדשה בנמל.

ניתן לקדם את הנושא רק אם הדייגים יצליחו להתאגד ולהשפיע כבר בשלב התכנון

עבור הדייגים, החשש המרכזי הוא כי חוות הרוח יוסיפו על המגבלות המוטלות עליהן כבר כיום לגבי אזורים המותרים לשיט ולדיג. "הדייגים מאבדים שטח, נגיסה אחרי נגיסה", אומר ג'וזף גילברט, דייג מסטונינגטון שבקונטיקט שבבעלותו סירות מוירג'יניה ועד מיין "בסופו של דבר זה מצטבר לנתח גדול מהעוגה שאבד".

הסוכנות לניהול אנרגיה ימית המפקחת על פיתוח חוות הרוח הימיות במים הפדרליים נקטה בצעדים שיתנו מענה לחששות הדייגים ובין היתר הימנעות מהצבצ טורבינות בשמורות של זנים ייחודיים, כך לדברי דובר הסוכנות, סטפן באוטוול. לטענתו הם אף השקיעו במחקר אודות ההשפעה של הקידוח לצורך הקמת הטורבינות או זו של היווצרות שדות אלקטרומגנטיים על הדגים עצמם.

ב-Deepwater Wind, לעומת זאת, טוענים כבר כי הממצאים שעלו מהחווה הניסיונית ברוד-איילנד מראים כי לא הייתה השפעה על אוכלוסיית הדגים והלובסטרים באזור וכי היא "חזקה כבעבר". בחברה טוענים גם כי פיצו מספר דייגים שבזמן ההקמה של הטורבינות איבדו גישה באופן זמני לאזורי הדייג אליהם הורגלו אולם בעוד שלא הצטברו עדיין תלונות על סירות שהתנגשו בטורבינות עצמן, מספר דייגים דיווחו כי רשתות הדיג ניזוקו מקונסטרוקציות בטון המכסות כבלים תת-ימיים. "הנזק מוערך בעשרות אלפי דולרים וזמן יקר שאבד", אומר ריצ'רד פוקה, נשיא התאחדות הדייגים של רוד איילנד.

גם הניסיון הארופאי לא מנחם את הדייגים שכן הוא דווקא מלמד אותם על שלל מגבלות שהוטלו על הדייגים סביב יותר מ-3,500 טורבינות המוצבות לאורך חופיהן של 10 מדינות ביבשת. בארה"ב לעומת זאת טוענים כי מגבלות דומות לא מתוכננות, למעט בזמן ההקמה של הטורבינות.

סירות דיג בנמל של ניו-בדפורד. הדייגים מביטים בדאגה אל האיום החדש הנשקף לפרנסתם מן הים (צילום: AP Photo/Steven Senne)
סירות דיג בנמל של ניו-בדפורד. הדייגים מביטים בדאגה אל האיום החדש הנשקף לפרנסתם מן הים (צילום: AP Photo/Steven Senne)

הדעות חלוקות גם לגבי השפעת הקמת הטורבינות על מגוון וכמות הדגה כשתומכי ההקמה טוענים שבסיסי הטורבינות משמשים כמעין שוניות אלמוגים המסייעות לדגה להתרבות ולהתפתח ואילו הדייגים מחזיקים במחקרים המראים כי ההשפעה שלהם לא משמעותית.

לעומת זאת, נסיונים של הדייגים הבריטים מעלה כי הניווט בין הטורבינות הופך את השיט לקשה ומסוכן יותר וכבר קרה שסירות התנגשו בהן. "ניתן לקדם את הנושא רק אם הדייגים יצליחו להתאגד ולהשפיע כבר בשלב התכנון", אומר מרלין ג'קסון מהתאחדות הדייגים של מחוז ט'אנט שבדרום מזרח אנגליה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!