דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לא מכבדים גזענים

בחמישי האחרון הפגינו מאות אנשים במהלך ביקורו של נתניהו ביישוב עין מאהל בצפון. חלקם החזיק שלט גדול עליו נכתב "בעין מאהל לא מכבדים גזענים". נתניהו בתגובה הסביר למפגינים בנאומו שהם צריכים להתבייש והזכיר להם את מה שקורה בסוריה, בעיראק ובלוב. נתניהו הוא חסיד גדול של תורת היחסות – כיוון שביחס לערבים בסוריה מצבם של ערביי ישראל הוא טוב הרי שהוא פטור מלהתייחס עניינית למה שהם אומרים. איך מה שקורה בסוריה או בעיראק קשור לטענה שהוא גזען? לא קשור בכלל אבל זה טיעון פופוליסטי פנטסטי והיופי בו הוא שהוא יהיה תקף להרבה מאוד שנים. ייקח זמן עד שבסוריה תתייצב דמוקרטיה משגשגת עם כלכלה פורחת ואיכות חיים מהגבוהות בעולם ורק אז ערביי ישראל יורשו סוף סוף להעלות תלונות נגד המדינה.

העניין העצוב הוא שהמפגינים בעין מאהל צדקו. נתניהו למרבה הצער הוא גזען והוא גם עומד בראש מפלגה גזענית. חשוב שזה ייאמר. הגזענות שלו ושל הליכוד היא הרבה מעבר לאמירה כמו "הערבים נוהרים לקלפיות" שאם היתה נאמרת במדינה אחרת בהקשר של יהודים, נתניהו היה כמובן הראשון לזהות ולתבוע את עלבונו של העם היהודי לדורותיו. בשיח הרווח היום בישראל, זה שמחפש סימטריה בין ימין לשמאל ובין קיצוניות מהצד האחד לקיצוניות מהצד האחר, הליכוד נחשב לימין מתון. שמאל וימין, מתינות וקיצוניות, אינם עניין מוחלט אלא תלוי תקופה וגאוגרפיה. ברני סנדרס העלה רעיונות שבאירופה נחשבים מקובלים וטבעיים אבל בארצות הברית הוא נתפס כשמאל הכי קיצוני שאמריקה נתקלה בו מאז ימי המקארתיזם העליזים. בישראל נקודת האיזון נוטה ימינה ולכן רבים רואים למשל במרצ שמאל קיצוני. בפועל העמדות שלה הן עמדות שמאל סטנדרטיות למדי – זכויות אדם, דאגה למיעוטים, שוויון. אלו הדברים הבסיסיים שמאפיינים שמאל ומרץ פשוט מרימה את הדגל הזה באופן עיקבי. אין לה מאפיינים רדיקליים כמו שימוש באלימות או כוונה לבצע שינויים דרמטיים בשיטת הממשל, נניח לקומוניזם. בהמשכו של אותו איזון מקומי הליכוד נחשב לימין מתון. מימין לו יש ימין קיצוני יותר בדמות הבית היהודי וישראל ביתנו, ומשמאל לו ישנן מפלגות שנחשבות מרכז. מסקנה: מדובר בימין מתון. כך נתפש הליכוד במציאות הישראלית. בכל מציאות אחרת מדובר במפלגת ימין קיצוני. לליכוד יש את המאפיינים הטיפוסיים של ימין קיצוני – לאומנות, שנאת זרים, הסתה, סתימת פיות, חיבה יתרה לשיח אלים ומתלהם ותפיסה חד מימדית לפיה הפיתרון לכל בעיה הוא שימוש ביותר כוח ובענישה מחמירה יותר. את עניין שנאת הזרים, במיוחד אם גוון העור שלהם כהה, אנחנו מכירים לא מהיום. ספק אם יש מדינה מערבית שמפגינה יחס אנושי פחות למבקשי מקלט מאשר ישראל בהנהגת הליכוד ונתניהו, אם יש עוד מדינה שהמטרה שלה היא לסלק את כולם משטחה או מדינה נוספת שאישרה בקשות להכרה כפליט בהיקף כל כך אפסי ואיבדה לגמרי את היכולת לראות במבקשי מקלט בני אדם.

ויש את עניין הגזענות. אז נכון, קיימים בישראל דוברים בולטים יותר של גזענות. יש והיו בכנסת אנשים כמו סמוטריץ', מיכאל בן ארי או מאיר כהנא בזמנו שאת הגזענות ותפיסת העליונות היהודית שלהם קשה לפספס. למפלגת הבית היהודי גישה מעט מעודנת יותר אמנם אבל גם היא מציגה תפיסת עולם גזענית שבה הפיתרון לסכסוך הוא סיפוח השטחים ועיגון המצב בו למיליוני פלסטינים אין זכויות בסיסיות כי לרוע מזלם הם שייכים לעם הלא נכון. לא מדובר מבחינת הבית היהודי בפיתרון זמני, זה לא כי כרגע אין פרטנר לכאורה אלא שזו תפיסת עולם שמבחינה בין יהודים ולא יהודים, בין שווים יותר ושווים פחות. הליכוד אומר בעצם את אותו הדבר, ואם הוא לא אומר את זה במפורש (תלוי באיזה חבר כנסת אתם נתקלים) הרי שהמעשים שלו מקדמים בדיוק את זה. טווח הפיתרונות של הליכוד לסכסוך נע בין סיפוח לבין המשך המצב הקיים. בכל אופן המשמעות היא שליטה על מיליוני פלסטינים נטולי זכויות. אפליה על רקע דת ומוצא אתני נקראת בעברית פשוטה גזענות. לא משנה איך מסובבים את זה ובאילו מלים והסברים עוטפים את זה, זו עדיין גזענות.

על מנת שלא יהיה ספק לגבי אופי המפלגה שלהם, ביום ראשון האחרון אישרו חברי מרכז הליכוד פה אחד החלטה המחייבת את חברי המפלגה לפעול לסיפוח הגדה. בהחלטה הזו אין פלסטינים. דיברו במרכז הליכוד על זכויות היסטוריות, על ארץ ישראל השלמה ועל חבלי ארץ משוחררים. על האוכלוסיה שחיה שם ואיננה יהודית או על הזכויות שינתנו ליהודים וימנעו מאלו שאינם יהודים לא נאמרה מילה. גם זו דרך לקדם גזענות – פשוט להתעלם מקיומה. להחלטות של מרכז הליכוד אין אמנם משמעות מעשית גדולה אבל זו רוח המפלגה היום. וחברי הכנסת של הליכוד? הם לא נדרשו ליישר קו עם מרכז המפלגה כי הם כבר מזמן מיושרים. ההחלטה זכתה לגיבוי ותמיכה גם מצד כאלו שנחשבים לכאורה מתונים כמו גלעד ארדן או השר לשעבר גדעון סער. שוב, אין שום דבר מתון במפלגה הזו אבל זה הרושם המוטעה שהיא הצליחה ליצור.
אז תודה לתושבי עין מאהל שרשמו על שלט גדול בהפגנה שלהם את האמת הפשוטה על ראש הממשלה. זה משהו שצריך להיאמר שוב ושוב ושוב – שראש הממשלה ומפלגת השלטון בראשה הוא עומד הם גזענים. לא כהתרסה ולא כפרובוקציה אלא כי זו האמת וצריך לחזור עליה עד שהיא תחלחל להבנה. כמו שאומרים – לפעמים הבנת הבעיה היא חצי הדרך לפיתרון.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!