דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ליקווידטורים

עלייה וקליטה / ניטרלו אסון גרעיני בצ'רנוביל, נאבקים על הכרה בסיסית בישראל

כבר ב-2001 החליטה הכנסת להכיר בתרומתם הייחודית של העולים שמנעו אסון גרעיני ושילמו על כך בבריאותם | 16 שנה לאחר מכן, והחוק שנקבע בעניינם עוד לא יושם | ח"כ סבטלובה: "הממשלה מתנערת מהם. אולי מחכים שהם ימותו"

אלכסנדר קלינטורסקי עם אישור הכניסה לאזור האסור (צילום: דוד טברסקי)
אלכסנדר קלינטורסקי עם אישור הכניסה לאזור האסור (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

כ-1,200 מנטרלי אסון צ'רנוביל שעלו לישראל נאבקים כבר תקופה על יישום החוק שנועד להכיר בתרומתם הייחודית ולהעניק להם זכויות בהתאם, אך כעת נראה שמאבקם הגיע למבוי סתום. "פקידות המשרדים והמדינה אינם מוכנים לקחת עלינו אחריות" מספר אלכסנדר קלינטורסקי, יו"ר ברית הליקוידטורים (המנטרלים) של צ'רנוביל בישראל. 

במפגש המעקב השני שהתקיים בנושא מצב זכויותיהם של המנטרלים בוועדת הקליטה והעלייה אתמול (רביעי), התברר שהמשרדים האמונים למיצוי ויישום חוק המנטרלים בישראל אינם מתכוונים לפעול בנושא.

"הפקידות במדינה לא מיישמת את החוק שהיא חייבת ליישם, ואנחנו מתכוונים לעתור לבית המשפט על כך שהמדינה לא מביאה לנו את אשר מגיע לנו" אמר קלינטרסקי לדבר ראשון. "אני רוצה שמדינת ישראל תתייחס אלינו, ובכלל לאזרחי ישראל, כמו לבני אדם. זה מה שאני מצפה מהם. יש חוק והוא צריך להיות מיושם, אני חושב שבעזרת מספיק לחץ .על המשרדים אנחנו נראה תוצאות אך אני מקווה שזה לא יקרה כשיהיה מאוחר מדי".

"משרדי הממשלה לא השיבו באופן ענייני ומספק לדרישות של המנטרלים" מספר עו"ד גלעד שר, המייצג את ענייני הליקוידטורים מול המדינה. לדברי שר, הוועדה אמש התכנסה לאחר שבחודש יוני דרשו חברי הכנסת האמונים על העניין ובינהם ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) וח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) להבין ממשרד האוצר, הבריאות והקליטה והעלייה מדוע עד היום לא ייושם במלואו חוק הליקוידטורים שחוקק עוד בשנת 2001 אשר דרש לייצר סל שירותים ותמיכה למנטרלים וביניהם ביטוח בריאות ממשלתי, מרכז רפואי שייטפל בהם, עזרה ברכישת דירה, קדימות בתור לדיור ציבורי ועוד.

"אוזלת היד והזלזול של משרדי הממשלה הוא חמור שבעתיים משום שבבג"צ שנדון בשנת 2006, לפני 12 שנים, המדינה הבטיחה שהיא תעשה הכל כדי ליישם את החוק" מספר שר לדבר ראשון. "שום דבר לא קרה מאז, שרת הקליטה והעלייה לא התקינה תקנות, שר הבריאות לא התקין תקנות ובעצם הדברים רק החמירו כי האנשים הולכים ומתבגרים, והמחלות המורכבות שלהם הולכות ונעשות יותר חמורות".

על פי שר, המרכז הרפואי שנקבע עבור המנטרלים בבית חולים בכרמל בחיפה לא עושה מעקב אלא רק מחקר, לא מטפל במנטרלים באופן רציף, ואינו מטפל כלל בילדי המנטרלים, שגם הם סובלים משורת של מחלות האופייניות לפגיעה תורשתית שמקורה בחשיפה לקרינה ברמה גבוהה.

ח"כ סבטלובה וח"כ נגוסה בוועדה על הליקווידטורים (צילום באדיבות המצולמת)
ח"כ סבטלובה וח"כ נגוסה בוועדה על הליקווידטורים (צילום באדיבות המצולמת)

"דרישת המנטרלים היום היא שיוקם מרכז רפואי ממשלתי במרכז הארץ שיטפל ויעקוב אחר מצבם של המנטרלים ומשפחותיהם וששר הקליטה העלייה והקליטה תתקין תקנות לביצוע. בנוסף לכך דורשים המנטרלים מתן סיוע והלוואות לדיור וטיפול למנטרלים שגם יוכל רטרואקטיבית מיום חקיקת החוק ב2001. אנחנו דורשים עבור האנשים האלו את מה שהצליחו להשיג היום עובדי הכור בדימונה שהוכרו כנפגעי פעילות של חשיפה לחומרים מסוכנים, וזה כולל ביטוח ממשלתי, פיצוי מיוחד על כך שהם חלו במחלות ממאירות, הכל לפי המלצות ועדת ריבלין מ-2015  שדנה בנושא" מסכם שר.

"משרדי הממשלה נתנו אמש תשובות מבישות "מספרת  סבטלובה, אשר מובילה את מאבקם של המנטרלים בזירה הפרלמנטרית "התשובות בעניינם פשוט סותרות, ע"פ משרד הבריאות התחלואה של המנטרלים היא לא גבוה יותר מאשר רוב האוכלוסייה והם לא זקוקים לטיפול מיוחד ושום דבר מיוחד. זו תשובה באמת מביכה. מצד שני, משרד האוצר ענה לנו שהם נמצאים בקבוצת סיכון ועל כן הוא לא יכול לכפות על חברות הביטוח הפרטיות לבטח אותם".

ע"פ סבטלובה, משרד העלייה והקליטה הכיר ברוב המנטרלים אשר ביקשו להיות מוכרים ע"י המדינה כנפגעי פעילותם אך עד היום כ 30 איש לא קיבלו הכרה. "הוקמה וועדה במשרד שבאה לבדוק את הליקוידטורים והתגלה שבעקבות המלצת משרד המשפטים החליטו לזרוק את נציגם של הליקוידטורים בארץ, אלכסנדר קאלנטירסקי, והוא לא הוזמן יותר לוועדות האלו. למרות שהועדה מחויבת להתכנס היא לא התכנסה כבר 22 חודשים". לדעת סבטלובה ולבקשת המנטרלים הטיפול בנושא שלהם חייב לצאת מהמשרדים ולהיות מרוכז תחת משרד ראש הממשלה כך שיהיה אפשר למצות את הזכויות באופן הטוב והיעיל ביותר.

"מה התוכן של החוק אם אף משרד לא מיישם תקנות? כלומר בפועל – החוק לא מיושם כבר 17 שנה, הממשלה מתנערת מאחריותה לאנשים האלו ואומרת טוב די תפסיקו. אולי פשוט מחכים שהם ימותו. לא יודעת". סבטלובה צירפה את חתימתה לעתירה לבג"צ שבוע הבא, עתירה שתדרוש מבית המשפט לכפות על המדינה את יישום החוק. עוד סיפרה סבטלובה שבחודשים הקרובים בכוונתה לנסות להקים שדולה פרלמנטרית למען המנטרלים.

מתחילת גל העלייה הגדול מארצות חבר העמים לשעבר בתחילת שנות ה-90 עלו לישראל כ-4,000 מנטרלים שלקחו חלק באטימה, בפירוק ובניקוי של מפעל צ'רנוביל 4 אשר התפוצץ בערב ה-26 לאפריל 1986 ויצר את האסון הגרעיני הגדול בהיסטוריה האנושית עד היום. כיום חיים בישראל כ-1,500 מנטרלים כאשר כ-1,200 מהם מוכרים ע"י המדינה.

ב-2001 עבר בכנסת חוק מנטרלי אסון צ'רנוביל, ע"י ח"כ יורי שטרן ז"ל, שנתן למנטרלים מעמד ייחודי והכרה בפועלם. מכל הדרישות שהחוק הציב ובראשם דאגה לבריאותם של המנטרלים, המהלכים היחידים שיושמו עד היום הוא הענקת מענק פעם בשנה על סך 3,000 ש"ח למנטרלים (בעקבות תיקון לחוק מ-2006 הוא עומד היום על 5,700 ש"ח) בנוסף לכך, מי שאינו חי בדירה משלו ומקבל סיוע בשכר דירה ממשרד השיכון, זכאי ל-10% תוספת בסיוע.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי בבדיקות שערך באמצעות מרכז מחקר בבית חולים כרמל בחיפה, וכן בבדיקות שבוצעו לגבי ליקווידטורים בעולם לא נמצאה תחלואה חריגה באוכלוסייה זו, ולכן לא נמצא צורך להקים מערך טיפול ייעודי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!