דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

חסות הנוער / חסות הנוער: כוח לעובדים תובעים את משרד הרווחה על פגיעה בהתארגנות

בארגון טוענים כי המכרז שפרסם המשרד לארגונים שיחליפו את עמותת ענ"ב פוגע בעובדים ומהווה הרעת תנאים ביחס להסכם הקיבוצי עליו חתמו לאחר מאבק ממושך

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעתירה שהגיש היום (שני) תובע ארגון כוח לעובדים ממשרד העבודה והרווחה פיצויים עבור עובדי חסות הנוער הצפויים להיות מפוטרים בסוף החודש, וזאת בטענה כי המכרז שפרסם המשרד על התכנית היווה פגיעה ביודעין בזכות ההתארגנות של העובדים. כמו כן, דורש הארגון את הקפאת המכרז עד לתיקון הפגיעות בהתארגנות באופן שיבטיח את השמירה על ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בתכנית.

"משרד הרווחה מחק במחי יד את ההישגים של העובדים בהסכמים הקיבוציים עליהם נאבקנו במאמץ רב", אמר אלברט סופר מדריך בחסות הנוער 13 שנה וחבר הנהגת האיגוד, "לא פשוט לעובדים בשמונה מסגרות שונות להתאגד, לצאת למאבק, לשבות במסגרות מורכבות כל כך ולהיטיב את תנאי העסקנו . ואז ביום אחד מבטל המשרד הישגים אלה. מביש כי שר הרווחה איש איגוד מקצועי בעצמו מוביל מהלך כזה".

עמותת ענ"ב המפעילה את התכנית מזה כעשרים שנה הפסידה במכרז ו-260 עובדיה עומדים בפני פיטורין בסוך החודש. לטענת כוח לעובדים, על אף שמשרד העבודה הוא מזמין השירות בלבד – הוא מהווה גם המעסיק בפועל. בין היתר הביאו לראייה את עתירתו של המשרד לבית הדין הארצי לעבודה, כצד לסכסוך העבודה, בדרישה שיעצור את שביתת העובדים.

בכתב הבקשה אשר הוגש באמצעות עו"ד זאב שצקי, נכתב כי אי כלילת תנאי ההסכמים הקיבוציים במכרז – ואף אי מימונם בתעריף תקצוב הזכיינים – היוותה ביטול דה פקטו של ההסכמים בפרוצדורה שאינה חוקית מתוקף חוק ההסכמים הקיבוציים, ושמהווה פגיעה קשה בהתארגנות ובפרותיה.

כיום נהנים עובדי חסות הנוער משני הסכמים קיבוציים – משנת 2012 ומשנת 2016, כשעל כל אחד מהם ניהלו נציגות העובדים ועמותת ענ"ב משאים ומתנים ארוכים, בני למעלה משנה, אשר לוו גם על ידי משרד העבודה והרווחה. חברות דנאל ותפארת בית חם, הזכייניות החדשות הצפויות להכנס בנעלי עמותת ענ"ב – הודיעו לא מכבר כי לא יכבדו הסכמים אלו – וכי בכוונתן להעסיק את העובדים על פי תנאי המכרז בלבד.

בכוח לעובדים מודים כי תנאי המכרז צפויים להעלות את שכר הבסיס של המדריכים אל מעבר לתנאי ההסכמים הקיבוציים, ל-37 ש"ח לשעה, וכן כי המכרז כולל גם מענק התמדה של 2,000 ש"ח – אולם מדגישים כי ההסכמים הקיבוציים כוללים גם אופק קידום, תוספות וותק, קרן השתלמות, ותוספות על משמרות שבת ומשמרות ערבים המהווים חלק ניכר מעבודתם – שביטולן יוביל לפגיעה של עד 14% בשכרם – בעיקר ככל שיצברו ותק. באשר לאמהות הבית קובע אמנם המכרז את הגדלת משרותיהן למשרה מלאה – אך יחד עם זאת מוריד את שכרם למינימום, ובכוח לעובדים מבהירים כי המשמעות היא שיעבדו יותר אך ישתכרו פחות. בנוסף, יאבדו העובדים גם את הביטחון התעסוקתי והכוח הארגוני הנובע מההסכמים הקיבוציים.

ממשרד העבודה והרווחה טרם נתקבלה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!