דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / פורטוגל: שחקן הפועל ת"א לשעבר בלב המאבק על פנסיה לשחקני כדורגל

איגוד שחקני הכדורגל בפורטוגל מקים לחבריו קרן פנסיה | בכסף שייצבר יוכלו השחקנים להשתמש לקריירה שנייה לאחר פרישתם | לאמידו באלדה ששיחק בהפועל ת"א ופרש בגיל 25 עקב פציעה, הקרן יכולה לשנות את החיים

נבחרת הכדורגל הלאומית של פורטוגל (צילום: AP Photo/Eugenio Savio).
נבחרת הכדורגל הלאומית של פורטוגל (צילום: AP Photo/Eugenio Savio).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הכדורגל האירופאי הולך לקראת עתיד חדש וטוב יותר לשחקנים לאחר שיפרשו מהמשחק. בשבוע האחרון, שחקן הפועל ת"א לשעבר עמד במרכזו של קמפיין ציבורי של איגוד הכדורגל הפורטוגלי שמטרתו לשנות את החוק במדינה ולהבטיח לשחקני הכדורגל כספי קרן פנסיה, כדי שיוכלו לחיות בכבוד ובמקביל לקבל הכשרה למקצוע שישמש את אותם לקריירה שנייה לאחר שפרשו מעולם הכדורגל.

איגוד שחקני הכדורגל של פורטוגל מבקש להקים קרן פנסיה מיוחדת לשחקנים המקומיים ולשנות את החוק במדינה כדי שהשחקנים יוכלו למשוך את כספי הפנסיה בגיל צעיר, זאת בניגוד לחוק שדורש מהם לחכות עד גיל 55. בכך, פורטוגל מצטרפת לגל החיובי ששוטף את אירופה במהלכו כבר הצטרפו בשנים האחרונות ליוזמה – הולנד, פינלנד, שבדיה וסלובניה שכבר מפעילות תכניות דומות.

אמידו באלדה, חלוץ נבחרת פורטוגל הצעירה, הגיע בינואר 2015 להפועל ת"א. הקבוצה שהייתה באמצע עונה גרועה, התמלאה בציפייה לחלוץ הגבוה והחזק שהגיע עם רזומה מרשים כחלוץ שגדל בספורטינג ליסבון ושיחק בסלטיק. באלדה בן ה-23 היה בתחילת הקריירה שלו והחיבור לליגה הישראלית היה מבטיח.

למרות הרקורד המרשים והגיל הצעיר, החלוץ לא התאקלם בישראל והיה חלק מעונה בינונית של הפועל ת"א. עשרה ימים אחרי שחתם בקבוצה, המנהל המקצועי דאז אייל ברקוביץ' והמאמן אסי דומב התפטרו וכך מצא את עצמו באלדה בחוזה לחצי עונה כשמי שהביא אותו לישראל, כבר איננו חלק מהמועדון. לאחר חילוף המאמנים החלוץ לא היה רצוי במועדון ועלה רק לשמונה משחקי ליגה, לפני שעזב את ישראל בקיץ וחתם במץ הצרפתית.

לצערו הרב של באלדה, מאז שעזב את הפועל ת"א, קריירת הכדורגל שלו רק התדרדרה, והחלוץ הכריז על פרישה בקיץ האחרון בגיל 25 בלבד. באלדה, שגדל בגינאה ביסאו, הציג יכולת אדירה בקבוצה המקומית ספורטינג ביסאו, שהוקמה בתקופה הקולוניאלית בהשראה לספורטינג ליסבון. לאחר שהרשים במדי הקבוצה המקומית, צורף החלוץ הכישרוני לאקדמיה של ספורטינג ליסבון.

באוגוסט 2012 נמכר באלדה לויקטוריה דה גימארייש,שבמדיה כבש 9 שערי ליגה בגיל 21 בלבד. לאחר שהצליח לתפוס את עיני הסקאוטים בסלטיק נמכר הכישרון הצעיר לענקית הסקוטית תמורת כ-2 מיליון יורו, אך לא הצליח למצוא את מקומו בקבוצה והחל במסע השאלות, שכלל גם הגעה להפועל ת"א.

לאחר שפרש מכדורגל בגלל מחלת ריאות קשה היה צריך בלאדה לפנות לקרן המצוקה של האיגוד הפורטוגלי, כדי לקבל כסף בזמן שהוא מטפל במשך שנה שלמה במצב הרפואי הקשה בו היה שרוי. הפניה נעשתה לאחר שבקבוצתו האחרונה בליגה המקומית מאריטימו הסבירו לו שהמצב הרפואי הקשה שלו לא מכוסה בפוליסת ביטוח הפציעות שהקבוצה עשתה לו בתחילת העונה.

מי שעזר לבלאדה בתקופה הקשה בחייו, היה איגוד השחקנים הפורטוגלי, "היינו מסוגלים לעזור לאמידו, אבל אנחנו לא יכולים לעזור לכולם", אמר עורך הדין של האיגוד ג'ואו אוליביירה, "אנחנו רוצים להבטיח ששחקנים צעירים מגיעים מוכנים לעתיד. הרעיון לחסוך כסף, לא עובר במחשבה כשאתה בשנות ה-20 לחייך, אבל זה יכול לחולל שינוי גדול בחייך כשאתה מבוגר יותר".

לפי ההצעה של האיגוד, השחקנים יכולים להעביר עד שבעת אלפים יורו לעונה לקרן פנסיה של האיגוד. כדי לעודד את השחקנים להתחיל לחסוך מגיל צעיר, מציע האיגוד לחייב שחקנים להעביר 5 אחוז מהמשכורת שלהם לתוך קרן הפנסיה. בהולנד השחקנים מפרישים 30 אחוז מהשכר שלהם לקרן הפנסיה של איגוד הכדורגל ההולנדי ולפי מחקר שנערך ב-2014. 15 אחוז מהשחקנים שפרשו בשנים האחרונות ניצלו את הכספים שחסכו כדי לחיות בין שנה לשלוש שנים עד שמצאו לעצמם קריירה חדשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!