דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוחמד אבו חד'ר

טרור יהודי / ביהמ"ש העליון יכריע הבוקר בערעורו של אחד מרוצחי הנער מוחמד אבו חד'ר

יוסף חיים בן דוד, אחד משלושת הישראלים שהורשעו ברצח האכזרי של הנער בן ה-16, ערער על הכרעת בבית המשפט המחוזי וטען כי לא היה אחראי למעשיו | עורך דינו של בן דוד טוען כי היה במצב נפשי שלא אפשר לו להמנע מביצוע המעשה

הנער מוחמד אבו חדיר (צילום: פלאש 90)
הנער מוחמד אבו חדיר (צילום: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לפני כמעט ארבע שנים נרצח באכזריות מוחמד אבו ח'דר בן ה-16, בשעה שהלך לבדו בשכונתו במזרח ירושלים, הבוקר (חמישי) תינתן בביהמ"ש העליון הכרעת הדין בערעורו של יוסף חיים בן דוד, אחד משלושת הישראלים שהורשעו ברצח.

הזעזוע הציבורי ממקרה הרצח הקשה בא לידי ביטוי גם בהכרעת הדין בעניינם של שלושת הישראלים שהורשעו ברצח: יוסף חיים בן דוד, שהורשע ברצח ונידון למאסר עולם ו-20 שנות מאסר נוספות, ושני קטינים שהורשעו גם הם ברצח, הראשון בהם נידון למאסר עולם ועוד שלוש שנות מאסר, והשני ל-21 שנות מאסר.

יוסף חיים בן דוד, מרוצחי אבו-ח'דייר (צילום ארכיון: פלאש 90)
יוסף חיים בן דוד, מרוצחי אבו-ח'דייר (צילום ארכיון: פלאש 90)

הכרעת הדין שניתנה בבית המשפט המחוזי בירושלים באפריל 2016, לא חסכה פרטים שמצביעים על כך שהרצח תוכנן מראש, ונעשה מתוך מטרה ברורה לפגוע בפלסטיני הראשון בו יפגשו השלושה. לפי הכרעת הדין, ביולי 2014 החליטו בן דוד וקטין נוסף לבצע פעולת נקם על פיגוע הטרור בו נרצחו שלושת הנערים גיל-עד מיכאל שער, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח, שדבר מותם התפרסם יום לפני הפיגוע בו נרצח אבו ח'דר. ראשית, השניים ניסו לחטוף ילד מזרועות אמו בשכונת בית חנינא בירושלים, ולאחר שנכשלו, ניסו לשרוף מכונית השייכת לפלסטינים בשכונת צור בהאר, גם היא בירושלים. שני הנסיונות לא צלחו, ולמחרת צירפו אליהם קטין נוסף.

בשעות הערב של ה-2 ביולי, השלושה החלו לחפש ברחבי מזרח ירושלים קורבן מתאים לתוכנית הנקם שלהם. הם ראו את הנער אבו ח'דר, הולך לבדו בשכונת מגוריו שועפט, ארבו לו, ולאחר מאבק הצליחו להכניע אותו ולחטוף אותו לרכבם. לפי הכרעת הדין, השלושה חנקו אותו, הכו אותו בראשו, הסיעו אותו ליער ירושלים ושם שרפו אותו למוות. תחילה הורשעו שני הקטינים ברצח, והכרעת הדין בעניינו של בן דוד הושעתה, בזמן שנידונה שאלת כשירותו הנפשית לשאת באחריות למעשה. הכרעת הדין לגביו ניתנה לאחר חמישה חודשים, באפריל 2016, אז הורשע ברצח והוכרע כי הוא אכן אחראי למעשיו. גזר דינו של בן דוד הינו מאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר, ופיצוי כספי בסך 170,000 שקלים לנפגעי העבירה שביצע. גזר דינו של הקטין הראשון הינו מאסר עולם ועוד שלוש שנות מאסר, וגזר דינו של הקטין השני הינו 21 שנות מאסר ושנת מאסר על תנאי. השניים חויבו גם הם בפיצויים כספיים.

חודשיים לאחר הרשעתו, הגיש בן דוד ערעור לבית המשפט העליון. הטענה המרכזית שהועלתה בערעור היא אותה טענה שהועלתה גם בבית המשפט המחוזי, לפיה בן דוד לא היה אחראי למעשיו. עו"ד חן הולנדר, שייצג את בן דוד במשפט המקורי ומייצג אותו גם בערעור לבית המשפט העליון, אמר ל'דבר ראשון' כי בן דוד אינו אחראי פלילית לביצוע הרצח, עקב המצב הנפשי בו היה שרוי. "קו ההגנה המרכזי הוא בטענות בדבר העדר אחריות פלילית לביצוע עבירה בעקבות מצב נפשי. הטענות שלנו בבית המשפט המחוזי בירושלים היו שהוא (בן דוד, ע.י) לא יכל להמנע מביצוע עבירה, דהיינו רציחתו של הנער מוחמד אבו חד'ר ז"ל, משום שהיה במצב נפשי שלא אפשר לו להמנע מביצוע מעשה, לרבות אובססיה. דברים אלה נתמכו על ידי מומחה מטעם ההגנה, בית המשפט המחוזי לא קיבל את חוות הדעת והטענות שלנו, ועל כך ערערנו. המומחה מטעם ההגנה קבע שבעת ביצוע המעשה הוא היה במצב פסיכוטי, שגרם לכך שהוא לא יכל להימנע מביצוע המעשה הנורא הזה".

במשפט עלו טענות על תכנון מקדים של הרצח.
"היו טענות שלמעשה הדבר הזה לא היה אירוע מקרי, אלא שבאמת היה איזשהו שיח מקדים בינו לבין הנאשמים האחרים, אבל כל העניין הזה הוא חלק מאותו מצב נפשי שהוא היה מצוי בו למעשה, אותו דוחק נפשי ואותה אובססיה שהובילה לכך שעד שהמעשה הזה לא יצא אל הפועל, עד שהוא לא הוגשם באותה תוצאה הרסנית ואיומה, הוא למעשה לא יכל להשתחרר מאותו מצב נפשי שהוא היה מצוי בו".

איזה פסק דין אתה צופה?
"אנחנו מקווים מאוד שהטענות שלנו יתקבלו, שיעדיפו את חוות הדעת של המומחה מטעם ההגנה, שהוא מומחה בעל שם עולמי, מארה"ב, על פני חוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי, ושיקבלו את הערעור שלנו בנוגע לטענה הנפשית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!