דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

עימותים בצפון / אירוע ביטחוני חמור: מל"ט איראני יורט בצפון, מטוס קרב ישראלי הופל

הטייסים נטשו את המטוס והם מטופלים כאשר אחד מהם במצב קשה בביה"ח רמב"ם. רמ"ט חיל האוויר: "העליונות האווירית שלנו לא נפגעה היום" | צה"ל מאשר כי תקף מטרות נוספות בסוריה

אתר הנפילה של מטוס ה- F-16 ביער הרדוף (צילום: פלאש 90)
אתר הנפילה של מטוס ה- F-16 ביער הרדוף (צילום: פלאש 90)
שי ניר

מטוס F16 מסוג סופה, שהשתתף בתקיפת שדה תעופה סמוך לתדמור בסוריה, התרסק בצפון לאחר שנורתה לעברו אש נ"מ סורית כאשר היה בתוך שטח ישראל. כך דיווח אתמול (שבת) דובר צה"ל. על פי הדיווח, הטייסים הצליחו לנטוש את המטוס לפני ההתרסקות והם מטופלים כאשר אחד מהם במצב קל והשני במצב קשה בבית החולים רמב"ם בחיפה. מצבו של הפצוע קשה הוכרז כ"יציב" לאחר שנותח בבית החולים. רק בשעות אחה"צ אישר צה"ל רשמית כי המטוס אכן נפגע פיזית מאש נ"מ – זאת לראשונה מאז 1981. המתקפה הישראלית היא בתגובה לחדירת מל"ט איראני לשטח ישראל.

מבית החולים רמב"ם נמסר כי הטייס הפצוע קל , צפוי להשתחרר במהלך היום. הטייס שנפצע קשה יותר יציב, עדיין בטיפול נמרץ מורדם ומונשם, וככל הנראה במהלך היום יבדקו אפשרות להתחיל לייצב את מצבו ולהעבירו לנשימה עצמונית.

תיעוד של הטייסים לאחר נטישת המטוס:

התקיפה הישראלית היא תגובה לחדירת מטוס ללא טייס (מל"ט) הנחשד כאיראני, משטח סוריה לישראל. המל"ט חדר מעט לפני השעה 6:00 בבוקר, ולאחר מעקב צמוד של חיל האוויר הוחלט להפילו. "צה"ל באמצעות מסוק קרב יירט בהצלחה מטוס איראני ללא טייס ששוגר מסוריה וחדר לשטח ישראל", דיווח דובר צה"ל. "כלי הטיס זוהה במערכות ההגנה האוויריות בשלב מוקדם והיה במעקב עד להפלתו. בתגובה, צה"ל תקף מטרות איראניות בסוריה", הוא הוסיף. עוד על פי ההודעה, "במהלך תקיפת חיל האוויר שוגרו טילי נ"מ לעבר מטוסי צה"ל  וטייסי אחד המטוסים הפעילו נוהל נטישה. צה"ל רואה בתקיפה האיראנית ובתגובה הסורית הפרה חמורה וחריגה של הריבונות הישראלית. צה"ל עוקב ונמצא במוכנות מלאה להמשך פעולה על פי החלטה וצורך".

ראש מטה חיל האוויר, תת אלוף תומר בר, אמר על הפלת המטוס: "נתחקר את מה שקרה, אבל יש לשבח את תפקוד הצוותים. המטוס שנפגע ננטש בשטח ישראל, משם ביצע חיל האוויר את כל פעולות הקרב שלו מאז תחילת ההסלמה, בניגוד לפעולות דומות בעבר שבוצעו מעל לבנון. בשלב התכנון אנו עושים פעולות רבות כדי שאזרחינו לא ייפגעו. מקרה של נטישה הוא קיצוני".

על המל"ט האיראני אמר בר כי מדובר במל"ט מתקדם אשר שהה כדקה וחצי בשטח ישארל לפני שהופל באופן מבוקר: "נלמד את המל"ט הזה. זו פעם ראשונה שמל"ט איראני חצה לישראל והוא בידינו. חיכינו לו בזמן שהיו כלים נוספים שלנו באוויר. הוא הופל ללא סיכון של אזרחים ואיננו יודעים אם משימתו הייתה צילום או תקיפה".

שברי המל"ט שיורט מעל בקעת בית שאן. (צילום: דובר צה"ל).
שברי המל"ט שיורט מעל בקעת בית שאן. (צילום: דובר צה"ל).

על התגובה הכללית של צה"ל אמר תא"ל בר: "זו הייתה תקיפת מערך ההגנה הסורי הנרחבת ביותר שביצענו מאז מבצע שלום הגליל. העליונות האווירית שלנו לא נפגעה היום. לא ניתן להמשך ההתבוססות האיראנית בסוריה. האיראנים ממשיכים לנסות לחקות יכולות מערביות והמל"ט הזה מדגם בוכנתי שלהם הביא לזירה את קדמת הטכנולוגיה".

תיעוד של הפלת המל"ט האיראני שחצה לשטח מדינת ישראל לפנות בוקר ותקיפת קרון השליטה בעומק סוריה:

מגורמים המקורבים למערכת הביטחון נמסר ל'דבר ראשון' כי בצה"ל הופתעו מטכנולוגיית הנ"מ בה השתמשו נגד מטוסי חיל האוויר.

שוטרי משטרת ישראל מבצעים חסימות צירים ושבילים המובילים לקיבוץ ולאתר הנפילה. (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרי משטרת ישראל מבצעים חסימות צירים ושבילים המובילים לקיבוץ ולאתר הנפילה. (צילום: דוברות המשטרה)

במהלך האירוע החריג בצפון נשמעו ארבע אזעקות ברמת הגולן, ולפי דובר צה"ל הן היו כתוצאה מירי הנ"מ הסורי. האזעקות נשמעו ביישובי רמת הגולן, קיבוצי הצפון ועמק הירדן ואזור עכו-נהריה. ראש המועצה האזורית מבואות החרמון, בני בן-מובחר, הוציא הודעה בה ביקש מהתושבים "לשמור על עירנות ולעקוב אחרי הנחיות פיקוד העורף בתקשורת". במקרה של אזעקות הוסיף, "יש לפעול על פי הנחיות פיקוד העורף".

דובר צה"ל אף מסר כי צה"ל תקף באמצעות מטוסי קרב תקיפה רחבת היקף כנגד מערך ההגנה האווירית הסורי ומטרות איראניות בסוריה. 12 מטרות הותקפו ובהן מטרות בשלוש סוללות הגנה אוויריות סוריות וארבע מטרות המשויכות לאיראן ומהוות חלק מההתבססות האיראנית בסוריה. התקיפה לוותה בניסיונות לירי נ"מ אשר הפעילו את כלל האזעקות שנשמעו בשעה האחרונה. צה"ל פועל בנחישות כנגד ניסיון ההתקפה האיראנית, הסורית והפרת הריבונות הישראלית. צה"ל נמצא במוכנות למגוון תרחישים וימשיך לפעול על פי הצורך ככל שיידרש.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אמר בתגובה לאירועים בצפון:

"קיימתי היום שורה של התייעצויות עם שר הביטחון והרמטכ"ל. המדיניות שלנו ברורה לחלוטין: ישראל תגן על עצמה מפני כל התקפה ומפני כל ניסיון לפגוע בריבונות שלנו. איראן עשתה ניסיון כזה היום. היא הפרה את הריבונות שלנו, היא החדירה כלי טיס שלה לשטחה של ישראל משטח סוריה. חיל האוויר הפיל את כלי הטיס הזה, ופגע במרכז השליטה והבקרה ששיגר אותו. ישראל גם תקפה בעוצמה מטרות איראניות וסוריות אחרות שפעלו נגדנו. זוהי גם הזכות שלנו וגם החובה שלנו ואנחנו נמשיך לממש אותן ככל שיידרש. שאף אחד לא יטעה בכך."

נתניהו אף הבהיר כי שוחח עם נשיא רוסיה פוטין ועם מזכיר המדינה האמריקאי טילרסון והדגיש בפניהם כי "זכותנו וחובתנו להגן על עצמנו מול התקפות עלינו משטח סוריה" וכי עם זאת " פניה של ישראל לשלום, אך נמשיך להגן על עצמנו בנחישות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, התייעצות הביטחונית יחד עם בכירי מערכת הביטחון בצהריים. 10 בפברואר (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, התייעצות הביטחונית יחד עם בכירי מערכת הביטחון בצהריים. 10 בפברואר (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

האלוף (במיל) עמוס גלעד אמר ל'דבר ראשון' כי לאיראנים "אין כוונה לדרדר את המצב, לא משום שהם אוהבים אותנו אלא משום שהם חוששים מהתגובה".

מדוברת מחלקת המדינה האמריקאית נמסר כי: "ארצות הברית מודאגת מאד מההסלמה באלימות היום בגבול ישראל ותומכת בזכותה הרבונית של ישראל להגן על עצמה.

ההסלמה המאיימת והמחושבת של איראן והשאיפה שלה להטיל את הכוח והשליטה שלה, שמה את כל בני האדם באזור, מלבנון ועד תימן, בסכנה. ארה"ב תמשיך לדחוק אחורה כל פעילות זדונית של איראן באזור וקוראת לסיומה של ההתנהגות האיראנית שמאיימת על השלום והיציבות."

ממשרד החוץ הרוסי נמסר כי: "כל הצדדים צריכים לכבד את ריבונות סוריה" ועוד נכתב בהודעה כי "כל איום על ביטחונם של רוסים המשרתים בסוריה אינו מקובל".

רק ביום רביעי האחרון האשים משטר אסד מאשים את ישראל כי תקפה מטרות באזור דמשק. בהודעה רשמית של המשטר, נמסר כי מערך ההגנה האווירי הסורי הגיב לפנות בוקר לתקיפה ישראלית נגד אחד המוצבים, בריף דמשק. בדומה להודעות קודמות, נמסר כי מערך הנ"מ הסורי הצליח ליירט את אחד ממטוסי חיל האוויר ו"להפיל כמה טילים ישראלים". ביום שלישי פורסם כי משטר אסד השתמש שוב בגז כלור כנגד אזרחים סורים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט הבטחוני בסיור קבינט בגבול הצפון. 6 בפברואר 2018 (קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט הבטחוני בסיור קבינט בגבול הצפון. 6 בפברואר 2018 (קובי גדעון / לע"מ)

ביום שלישי סיירו ראש הממשלה והשרים בגבול הצפון, "אני מסיים עכשיו סיור שערכנו הבוקר בפיקוד הצפון עם חברי הקבינט. אני מתרשם מהעבודה הגדולה שצה"ל עושה כאן כדי להגן על גבולותינו ולהגן על מדינתנו" אמר נתניהו בסיור והוסיף, "פנינו לשלום, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש, ואני לא מציע לאיש שינסה אותנו".

מסוק מעל כפר רופין ביום שבת בבוקר (צילום: מור גונן).
מסוק מעל כפר רופין ביום שבת בבוקר (צילום: מור גונן).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!