דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת בזק

תיק 4000 / שאול, אור ואורנה אלוביץ' התפטרו מדירקטוריון בזק

זאת אחרי שאתמול (א') הוחלט להשעות את השלושה עקב מעצרם בפרשת בזק, ואחרי מסע לחצים של בעלי המניות | הסדר חובות יורוקום עם האחים סיידוף מאיים עוד יותר על שליטתו של אלוביץ' בקבוצה

שאול אלוביץ' בדיון בבית משפט להארכת מעצרו בפרשת 4,000. 22 בפברואר 2018 (צילום: פלאש90)
שאול אלוביץ' בדיון בבית משפט להארכת מעצרו בפרשת 4,000. 22 בפברואר 2018 (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החקירות בפרשת בזק (המכונה גם "תיק 4000") עדיין בעיצומן, ובדירקטוריון החברה לא ממתינים – לאחר האיתות הברור ששלחו לעבר משפחת אלוביץ' במהלך הבוקר, עם ההחלטה להשעותם מהדירקטוריון, העבירו בשעות הצהריים בעל השליטה שאול אלוביץ', בנו אור ורעייתו אורנה, הודעה רשמית על התפטרותם מחברות בדירקטוריון בזק.

ההחלטה להשעות את בני המשפחה התקבלה בישיבה שכינס הבוקר (ראשון) יו"ר החברה דוד גרנות. בהנהלה צפויים להתמנות ממלאי מקום למנכ"לית סטלה הנדלר, ולסמנכ"ל פיתוח עסקי עמיקם שורר, העצורים אף הם בפרשה.

בחודש האחרון הפעילו בעלי המניות בחברה, לרבות קרן אליוט, לחץ על גרנות לנתק את הקשר בין ההחלטות בבזק למשפחת אלוביץ' והאנשים המקורבים לבעל השליטה. בתחילה, ניסה גרנות לשדר "עסקים כרגיל", והודיע כי אסיפת בעלי המניות צפויה להתכנס במועדה בחודש מאי ולעסוק בנושא הרכב הדירקטוריון, אך הבוקר הוחלט להקדים את השינוי ולהשעות את בני המשפחה מחברותם בדירקטוריון בעודם עצורים.

באופן רשמי, שאול ויוסף אלוביץ', הם עדיין בעלי השליטה בבזק, הן מבחינת האחזקה במניות וגם מבחינת האישור מטעם מדינת ישראל להחזיק בבעלות על בזק וגם על חברת "חלל תקשורת". בינתיים, הולך ומתרקם הסדר החובות חברת יורוקום שבבעלות האחים אלוביץ', לפיו האחים סיידוף מארה"ב יזרימו הון לחברה ויקבלו אופציה להעברת 100% מהחברה לידיהם בעתיד. העברה כזו אינה אפשרית באופן מיידי בדיוק בשל הליכי האישור הנדרשים מטעם ראש הממשלה ושר התקשורת להעברת השליטה בשתי החברות בעלות החשיבות הלאומית.

בהצעה הקודמת, אלוביץ' היה אמור לשמור על נתח של 10% מהמניות, ואילו כעת הוא אמור לוותר על כולן. לאלוביץ' עצמו אין השפעה משמעותית על ההסדר עצמו, אלא לבעלי החוב – בעיקר הבנקים וגם בזק עצמה, התובעת השבת מקדמות בגובה מעל 110 מליון שקלים (אחרי ריבית), ששולמו באופן רשלני ליורוקום, מבלי לדרוש בטוחות בעבורן, כחלק מעסקת בזק יס. תשלום זה מהווה דוגמה ליחסים העסקיים המעוותים בתוך הקבוצה, שהובילו את בזק לקבל החלטות המנוגדות לטובתה, אך משרתות את האינטרס הכלכלי של בעל השליטה אלוביץ', למרות שאחזקתו הישירה במניות בזק היא 9% בלבד.

הדירקטוריון צפוי גם להודיע על מינוי ממלאי מקום למנכ"לית סטלה הנדלר, ולסמנכ"ל פיתוח עסקי עמיקם שורר, העצורים גם הם בפרשה.

החשד המרכזי בתיק היא האפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו דרש וקיבל סיקור אוהד לו ולבני משפחתו באתר וואלה, אף הוא בשליטת בזק, תמורת הקלות רגולטוריות לחברה בזמן שכיהן כשר התקשורת, באופן שהגדיל את הכנסות הקבוצה במאות מליוני שקלים. ראש הממשלה נתניהו צפוי להיחקר בפרשה, אך במשטרה ובלשכתו עוד לא הסכימו על מועד בה תתרחש החקירה.

מעבר לשאלה המשפטית, חילופי האנשים בדירקטוריון בזק עשויים לתרום לשינוי ההתנהלות בחברה לכיוון של התמקדות בעסקיה. עם זאת, ההחלטות הרגולטוריות של משרד התקשורת לגבי בזק נמצאות כעת בקיפאון והמשרד התקשורת מתמהמהים בקבלת החלטות. מצב זה נראה כמו הזדמנות השקעה בבזק, לפיה הקיפאון במשרד התקשורת מקל על החברה לשמור על מתח רווחים גבוה, בעוד היא משוחררת מלחצים פוליטיים. מנגד, אין לדעת מתי ובאיזה אופן מצב זה ישתנה בעתיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!