דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הדרומית

עבודה עולמית / איך אומרים בקוריאנית "בשורות טובות לרגל קיצור שבוע העבודה"?

עובדים קוריאנים מאיגוד עובדי השירות הציבורי מפגינים בסיאול. ספטמבר 2016 (צילום ארכיון: (AP Photo/Lee Jin-man)
עובדים קוריאנים מאיגוד עובדי השירות הציבורי מפגינים בסיאול. ספטמבר 2016 (צילום ארכיון: (AP Photo/Lee Jin-man)

שבוע העבודה כיום במדינה הוא מהארוכים בעולם ועומד על 62 שעות | כעת מדברים על קיצורו ל-40 שעות עם אפשרות ל-12 שעות נוספות | המחוקקים מקווים שהזמן הפנוי יפתור את משבר הילודה שפקד את המדינה

ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

בשורה טובה לעובדים בקוריאה הדרומית. המדינה בה מונהג אחד משבועות העבודה הארוכים ביותר בעולם, הודיעה כי היא מתכוונת לקצץ בצורה משמעותית את מספר שעות העבודה השבועיות.

כיום עומד שבוע העבודה בקוריאה הדרומית על 68 שעות, מה שגרם לרבים לכנות אותו "לא אנושי". עם זאת, האסיפה הלאומית במדינה העבירה השבוע ברוב גדול הצעת חוק הקובעת כי שבוע העבודה יקוצץ ויעמוד על 52 שעות לכל היותר. החוק החדש אמור להיכנס לתוקף החל מחודש יולי הקרוב ויחול תחילה על חברות גדולות במשק הדרום קוריאני, לפני שיופעל גם כלפי עסקים קטנים יותר. קיצוץ שבוע העבודה הארוך במיוחד היה אחד ההבטחות של הנשיא, מון ג'יאה-אין, במהלך קמפיין הבחירות האחרון שלו. בנוסף, הוא גם התחיייב להעלות את שכר המינימום בשיעור של 16% לפחות.

שבוע העבודה בקוריאה הדרומית הוא ארוך בצורה לא אנושית, ומהווה נדבך משמעותי בהזדקנות המהירה של האוכלוסייה

ההחלטה להעביר את הצעת חוק התקבלה למרות לחץ מצד בעלי חברות ועסקים רבים שטענו כי קיצוץ שעות העבודה השבועיות יפגע בצורה קשה ברווחיהם. עם זאת, המחוקקים טענו כי יש הכרח לקצץ את שבוע העבודה הארוך, "על מנת לשפר את רמת החיים, ליצור מקומות עבודה נוספים ולהגדיל את התוצרת". גם העובדה ששיעור הילודה בקוריאה הדרומית רשם בשנה שעברה שיא שלילי, הנמוך בתולדות המדינה, הביאה את חברי האסיפה הלאומית להעביר את החוק, בתקווה כי הוא יסייע להגברת פריון הילודה. צ'אנג היון-בק, השר לענייני משפחה ושוויון מגדרי בקוריאה הדרומית, אמר כי "שבוע העבודה בקוריאה הדרומית הוא ארוך בצורה לא אנושית, ומהווה נדבך משמעותי בהזדקנות המהירה של האוכלוסייה".

על-פי החוק החדש יכלול שבוע העבודה בקוריאה הדרומית 40 שעות, כפי שמקובל במרבית מדינות העולם, ועד 12 שעות נוספות לכל היותר. מחקר שערך "המכון לחקר הכלכלה הקוריאנית" מראה כי בעלי העסקים במדינה יצטרכו להשקיע סכום כולל של כמעט 11 מיליארד דולר על מנת להצליח ולעמוד ברמות ייצור הזהות לאלו שהיו נהוגות בשבוע העבודה הארוך. בנוסף, קובעת הצעת החוק כי שבוע העבודה המקוצר יחול כמעט על כל המגזרים בקוריאה הדרומית, לרבות בתחומים בהם היה נהוג באופן מסורתי שבוע עבודה ארוך במיוחד כמו תחבורה, שירותים פיננסיים וביטוחים, מחקר ופיתוח, שידורי טלוויזיה ורדיו ועוד.

מצעד עובדי המתכת בקוריאה הדרומית. ארכיון (צילום: SHIN, Dong-Jun)
מצעד עובדי המתכת בקוריאה הדרומית. ארכיון (צילום: SHIN, Dong-Jun)

חמישה מגזרים, בהם שירותי הבריאות והספנות, הוחרגו מהחוק ויוכלו להמשיך בשבוע העבודה הארוך. עובדים שיידרשו לעבוד מתחת לשמונה שעות במהלך חגים לאומיים יזכו לשכר מוגדל של 150 אחוז, ומי שיעבוד מעל שמונה שעות בחג יזכה לשכר בגובה 200 אחוז. איגוד הגג של העובדים בקוריאה הדרומית התנגד לסעיף הזה בחוק, ודרש כי עובדים שיידרשו לעבוד בחגים לאומיים יזכו לשכר בגובה 200 אחוזים ללא קשר למספר שעות העבודה. גם הצעירים מתחת לגיל 18 זכו להטבה בחוק החדש, כאשר שבוע העבודה שלהם קוצר מ-40 שעות שבועיות עד ל-35 שעות בשבוע בלבד.

הגידול המשמעותי בשבוע העבודה בקוריאה הדרומית הגיע לאחר הצמיחה הכלכלית המהירה בשנות השמונים והתשעים במדינה, כשעסקים ואזרחים רבים העדיפו להישאר במקומות העבודה שעות ארוכות על מנת להגביר את הכנסותיהם, וכתוצאה מכך ירד באופן דרמטי שיעור הילודה במדינה. כיום נחשב שבוע העבודה בקוריאה הדרומית כשני הארוך ביותר בקרב חברות ארגון ה OECD ("הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי") כאשר רק מקסיקו מקדימה אותה עם שבוע עבודה ארוך יותר. עם זאת, מדינות כמו סין והודו, גם בהן מתקיים שבוע עבודה ארוך מהרגיל, אינן חברות ב"ארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי". לשם ההשוואה, העובדים בקוריאה הדרומית נאלצים לבלות כיום במקומות העבודה שלהם לפחות 400 שעות יותר מאשר עובדים במדינות אחרות בעולם כמו אנגליה או אוסטרליה, שווה ערך לעשרה שבועות עבודה נוספים מדי שנה. ההכנסה השנתית הממוצעת, לעומת זאת, כמעט שווה לחלוטין.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!