דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכות השביתה

זכות השביתה / לבקשת הממשלה: הדיון בבג"צ זכות השביתה בחברת חשמל ידחה

הדיון העקרוני בזכות השביתה במגזר הציבורי אמור היה להתקיים ביום שני, אך נדחה לבקשת המדינה | ברקע לבקשה, אי הסכמה בין נתניהו לכחלון: לנסות להשיג פסיקה נגד זכות השביתה או לוותר בשביל יישום הרפורמה בחשמל?

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון נעתר לבקשת פרקליטות המדינה  (חמישי) לדחות בשבועיים את הדיון בבג"ץ בנושא הרפורמה בחברת החשמל, שאמור היה להתקיים ביום שני. הבקשה, על רקע מחלוקת בין שר האוצר כחלון לראש הממשלה נתניהו בשאלה האם להסיר את העתירה מסדר היום או לחתור לניסיון להשיג פסיקה תקדימית. לבקשה התנגדו פורום יצרני החשמל הפרטיים. בתשובתו כתב בית המשפט כי המדינה תגיש הודעת עדכון תוך 20 ימים, לאחריה יוחלט איך להתקדם בתיק.

בבקשה שנשלחה הבוקר לבג"ץ מבקשת פרקליטות המדינה לדחות את הדיון על מנת לאפשר לראש הממשלה למצות דיונים פנים ממשלתיים בנושא: "בשל עניינים מדיניים דחופים ונוכח יציאתו לארה"ב, לא עלה בידו של ראש הממשלה להשלים את הבחינה הדרושה לשם גיבוש עמדתו".

בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא בו לא נפתרה המחלוקת בין ראש הממשלה נתניהו, החותר להשיג בעתירה פסק דין עקרוני המצמצם דרמטית את זכות השביתה במגזר הציבורי, לבין שר האוצר כחלון, המעוניין לבטל את העתירה בהסכמה, כחלק מההסכמות אליהן הגיעו במו"מ מורכב הנציגות הממשלתית מול וועד העובדים וההסתדרות. בהסתדרות מעוניינים להתקדם במתווה של רפורמה בהסכמה, ללא פסק דין עקרוני מבג"ץ, לאחר ששופטי בג"ץ רמזו על כך בדיון שגרם להפסקת העיצומים של עובדי חברת החשמל, תוך כניסה לסבב נוסף וארוך של שיחות במו"מ.

בהסתדרות הקפיאו את השיחות לקראת הסכמה על הסכם מפורט, לאחר שהתברר שראש הממשלה אינו מעוניין לשנות את עמדתו בעניין העתירה לבג"ץ, וזאת לאחר שמשתתפפים במו"מ אמרו בתקשורת שהגיעו להסכמות לגבי 80%-90% מהנושאים.

עיקר הרפורמה מבוססת על הקטנת מצבת העובדים בחברת החשמל ב-1,800 עובדים לפחות, לצד מכירת 4 וחצי תחנות כוח ועתודות קרקע להקמת תחנות חדשות לגורמים פרטיים. חלקה של חברת החשמל בייצרו ירד לכ-40% בהדרגה. לצד זאת, העובדים שיפרשו או יפוטרו יעשו זאת בתנאים משופרים, וחברת החשמל תזכה למתווה מסודר להקטנת החוב הפיננסי הרובץ על גבה – מעל 40 מיליארד שקלים. סיבה נוספת לרצון של כחלון לסגת מהעתירה היא ההסכמה עם ההסתדרות על דחיית תשלומי שכר במגזר הציבורי בהיקף של כ2 מיליארד ש"ח בתקציב 2019, והגעה ל"פיצוץ" עם ההסתדרות בנושא העתירה יכול לחבל במאמץ להעביר את תקציב 2019 לפני תום המושב בכנסת.

פורום יצרני החשמל הפרטיים מתנגד לדחיית הדיון בטענות כי הודעת הפרקליטות לא מבוססת על טיעונים כלליים ולא מפרטת כיצד דחייה עשויה לקדם את ההכרעה בנושא, לאחר 8 חודשים מאז הדיון הקודם בעתירה וכאשר אין כעת מגעים בין הצדדים. הדיון מאחד לתוכו גם את עתירה המדינה וגם את עתירת היצרנים הפרטיים, אשר סבורים כי עתירתם עצמאית. בעבר הודיעו השופטים כי ההארכה הקודמת היא הדחיה האחרונה בנושא. אם יסרבו לדחות את הדיון כעת, הרי שהם עשויים להקשות בכך על הממשלה לחלץ את עצמה מהמלכוד של הרצונות הפוליטיים המרובים: להעביר את התקציב, לקםד את הרפורמה בחברת החשמל, להשיג פסק דין עקרוני ולשמור על יציבות הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!