דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל כץ

רכבת קלה / שר התחבורה ישראל כ"ץ הכריז: יוקם קו רכבת קלה לאריאל

הקו החדש אמור להיות מוקם עד 2025, אך התכנית להקמתו עוד בשלבים ראשוניים | לגבי שימוש פלסטינים ברכבת נמסר ממשרד התחבורה לדבר ראשון כי "הרכבת תשרת את כלל האוכלוסייה"

טקס פתיחת העבודות על הקו החדש של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: דבר ראשון).
טקס פתיחת העבודות על הקו החדש של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: דבר ראשון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התחבורה ישראל כ"ץ הודיע היום (חמישי) כי הנחה את חברת נתיבי ישראל לתכנן רכבת קלה מאריאל לראש העין ופתח תקווה. עלות הפרויקט מוערכת ב-4 מיליארד שקלים והוא צפוי להסתיים ב-2025. יישום התכנית ידרוש עבודת תשתית רחבת היקף, והוא צפוי לעורר מחלוקת בגלל מעמדה המדיני הבעייתי של ישראל. מתנגדי התכנית טוענים כי מדובר למעשה בסיפוח דה-פקטו של אריאל למדינת ישראל, גם ללא הכרזה פורמלית.

השר הורה לנתיבי ישראל להקים צוות תכנון לפרויקט הרכבת הקלה לשומרון, על בסיס התחזית לפיה הרכבת תשרת עשרות אלפי תושבים וסטודנטים הלומדים באוניברסיטת אריאל. הרכבת לאריאל צפויה לצמצם את עומסי התנועה באזור ולקצר משמעותית את זמני ההגעה מאריאל למרכז הארץ. "רוב תושבי אריאל עובדים לאורך תוואי הרכבת ואזור התעשיה ברקן. הרכבת הקלה תאפשר להם להגיע למקום עבודתם, למרכזי הקניות או למקומות הבילוי, במהירות ובבטיחות", אמר השר כץ. לדבריו, הרכבת הקלה עשויה להגיע מאריאל לראש העין תוך 7 דקות נסיעה.

לפי הודעת משרד התחבורה, הפקקים באזור גורמים לבזבוז מוערך של כ-277 מיליון שעות בשנה. עלות שעות אלה נאמדה בכ-5.5 מיליארד ש"ח בשנה. עומסי התנועה גורמים להפסדים כלכליים נוספים המוטלים בעיקר על משתמשי הרכב הפרטי, כמו למשל בלאי עודף של כלי רכב, צריכת דלק מיותרת, מתח נפשי, זיהום אוויר ורעש. סך הפסד עלויות התפעול כתוצאה מפקקים בתל אביב לבדה מוערך ב-2.8 מיליארד ש"ח בשנה. עבור הנוסעים, השימוש בתחבורה ציבורית בטוח בהרבה יחסית למכונית. כמות ההרוגים מבין הנוסעים נמוכה פי 20 יחסית לנוסעי מכוניות. גם אם מתחשבים בסיכון למשתמשי דרך אחרים (כמו הולכי רגל) השימוש בתחבורה ציבורית הוא בטוח יותר ביחס לק"מ נסועה יחסית לנסיעה במכונית פרטית באותם תנאים.

במשרד התחבורה צופים כי בעיר אריאל יגורו בשנת 2030 כ-25,000 איש, לצד 21,600 סטודנטים באוניברסיטה. ע"פ נתוני מפקד האוכלוסין (2009), כ-77% מתושבי אריאל מועסקים במוקדים לאורך התוואי המוצע. בין תחנות הרכבת נכלל אזור התעשייה "ברקן" בו עובדים כיום כ-7,000 איש.

האם תשמש הרכבת נוסעים פלסטינים ?

בהודעת משרד התחבורה לא הופיעה מילה על מיקומה של אריאל בשטחי יהודה ושומרון, כמו גם על הבעיות הכרוכות ביישום פרויקט תשתיות נרחב בשטח זה. שטחים אלו אינם מסופחים למדינת ישראל, וחוקי המדינה אינם חלים בהם, כאשר סמכות החקיקה הרשמית באיזור היא באחריות הממשל הצבאי. ההכרה באוניברסיטת אריאל באמצעות מועצה מיוחדת לשטחי יהודה ושומרון המקבילה למל"ג, וההיערכות לסלילת הרכבת הקלה לאריאל משקפות מדיניות של סיפוח מעשי של אריאל. תכנית סלילת הרכבת הקלה עשויה לעורר בעיות ספציפיות הנוגעות להפקעת שטחים לטובת התוואי של הרכבת הקלה, אשר בחלקם יש פלסטינים הטוענים לבעלות עליהם.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בירך את השר ישראל כץ על ההחלטה לחבר את השומרון לרכבת הקלה ואמר כי "זו בשורה חשובה מאוד להתיישבות ולשומרון. המועצה האזורית שומרון פועלת מזה שבע שנים יד ביד עם משרד התחבורה כבר בשלבי החשיבה והתכנון כדי לקדם את הנושא לטובת התושבים". לדבריו, "תוואי הרכבת צפוי להסתיים בצומת תפוח ואנחנו מאמינים שאכן כך יקרה. המתווה יעבור באזור תעשייה ברקן באזור שער השומרון באריאל ויסתיים בצומת תפוח. בכך, היא תחבר גם את יישובי גב ההר לכל חלקי הארץ והשומרון יהפוך לא רק גאוגרפית אלא גם מעשית למרכז הארץ".

כמו במקרים אחרים של בניית תשתיות באזורי יהודה ושומרון, נשאלת השאלה עד כמה תהיה תשתית תחבורה זה פתוחה לשימוש גם של הפלסטינים החיים באזור. נכון לעכשיו, תחנות הרכבת המתוכננות הן ביישובים ישראלים בלבד, ותכנית הפיתוח לא כוללת בשלב זה תשובות לסוגיות בטחוניות וחברתיות. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לסוגיה זו כי  "מדובר כעת בתכנון ראשוני. הרכבת תשרת את כלל האוכלוסייה ולכל הסוגיות יינתן מענה מתאים במועד הנדרש, לרבת סוגיית הביטחון. רכבות קלות מאובטחות ברמה הגבוהה ביותר , וכל קביעה תהיה בהתאם לשיקולי הבטחון". תגובה זו רומזת כי בחלק מהתחנות יהיה בידוק בכניסה, מה שעלול להקשות על מעבר מהיר ונוח בין אמצעי תחבורה.

3 חלופות לתוואי הרכבת

חלופה 1: אריאל – תחנת ראש העין צפון

אוניברסיטת אריאל, תחנות לאורך שדרות ירושלים באריאל, אזור התעשייה ברקן, אלקנה, אזור התעשייה הצפוני של ראש העין וכפר קאסם, ותחנת הרכבת ראש העין צפון. אורך החלופה כ-29 ק"מ.

חלופה 2: אריאל – ראש העין – סגולה – קריית אריה

אריאל, מחלף ראש העין מזרח. התוואי לכיוון מערב ומערבה, זהה לחלופה 1. התוואי יסתיים במערב בקריית אריה ויתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. התוואי יחצה מספר רשויות מקומיות כולל אריאל, ראש העין, כפר קאסם, דרום השרון ופתח תקווה. אורך תוואי החלופה כ-35.5 ק"מ.

חלופה 3: אריאל – ראש העין – סירקין – תחנה מרכזית פתח תקווה

תוואי זה יחבר בין אריאל ומחלף מזרח ראש העין, רחוב בן גוריון וקיבוץ גלויות וממנו ימשיך לכביש 444, רחוב הרב הרצוג בפתח תקווה, כיכר השוטר, רחוב יהושע שטמפפר, רחוב המכבים, רח' אורלוב והתחנה המרכזית בפתח תקווה, אליה גם מגיע הקו האדום של הרכבת הקלה של גוש דן.

ראש העיר אריאל, אלי שבירו להודעת שר התחבורה על הקמת קו רכבת לאריאל: "הרכבת היא בשורה חשובה להמשך פיתוח העיר אריאל. העיר אריאל מונה מעל 20,000 תושבים ובה פארק תעשיות ענף ואוניברסיטה. מדי יום מגיעים אליה 15,000 סטודנטים ועוד עשרות אלפי תושבי הסביבה עבורם אריאל היא עיר מחוז. אני מודה לשר ישראל כץ וצוותו על עבודה משותפת למען ביסוס העיר כבירת השומרון וקידומה."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!