דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחון

המחדל בדרום / תסריט אימים: מחבלים עם רימונים הסתננו לקיבוץ צאלים ללא הפרעה

סרטון של המחבלים צועדים ברחבי קיבוץ צאלים התפרסם אמש | צה"ל: "אירוע שלא היה צריך לקרות. נפיק את הלקחים הנדרשים" | מקיבוץ צאלים נמסר: "מצפים מהמדינה לראות באירוע נורה אדומה שהמרחק"

שי ניר

שלושה מחבלים הסתננו אתמול (ג') לשטח ישראל דרך גדר המערכת בדרום רצועת עזה. עקבותיהם זוהו במהלך פעילות שגרתית של כוח צה"ל. המחבלים נעצרו לאחר שעברו כ-20 קילומטרים מגבול הרצועה, בסמוך לבסיס צאלים, כשברשותם רימונים וסכינים. חבלן משטרתי הגיע למקום וניטרל את הרימונים. מצה"ל נמסר כי האירוע הסתיים וכי ניתן לחזור לשגרה.

בשעה האחרונה פרסם הקיבוץ את סרטוני האבטחה משער הקיבוץ, בו נראים המחבלים בבירור כשהם צועדים לעבר הבסיס:

מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה כי חציית הגדר זוהתה בשעה 9:10, ובשעה 10:35 נעצרו שלושת המחבלים, פלסטינים תושבי רפיח, בני אותה משפחה. עוד במסגרת התחקיר, נבדק זיהוי חריג בשעות הלילה באזור החדירה, אליו קפצו כוחות, ולא מצאו דבר.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, התייחס לאירוע בדרום ומסר כי מדובר ב"אירוע שלא היה צריך לקרות, עם פוטנציאל חמור. אנחנו מתחקרים, לומדים ונפיק את הלקחים הנדרשים".

אמצעי הלחימה שנמצאו ברשותם של המחבלים. (דוברות המשטרה)
אמצעי הלחימה שנמצאו ברשותם של המחבלים. (דוברות המשטרה)

 

בועז קרצ׳מר, יו״ר קיבוץ צאלים ומי ששימש בשנים האחרונות מנהל האגף האסטרטגי במועצה האזורית אשכול מסר: ״מסרטוני האבטחה של הקיבוץ שברשותנו רואים בברור שהמחבלים הסתובבו במשך דקות ארוכות בסמיכות לשער הישוב הפתוח לרווחה באין מפריע. במזל נמנע היום אסון בישוב. צאלים מרוחק אמנם 20 ק״מ מהגבול ואינו מוגדר בתוך ׳עוטף עזה׳ אך זה לא הפריע למחבלים להגיע עד לפתחו. הדבר מערער את תחושת הבטחון של התושבים בפרט על רקע כך שהישוב נעדר מכל מרכיבי הבטחון כמו בישובי העוטף שנמצאים באותה מועצה. אנו מצפים מהמדינה לראות באירוע נורה אדומה שהמרחק השרירותי שנקבע לעוטף עזה אינו רלוונטי עוד ויש לחזק את מרכיבי הבטחון גם בישובים המרוחקים, כולל סיוע ומימון משרת הרבשץ, כיתת הכוננות, צוות חירום ישובי וכל שאר המרכיבים. ויפה שעה אחת קודם״.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול הגיב לאירוע שגרה בשטח המועצה: "אירוע חדירת החמושים הבוקר לשטחנו ותפיסתם ליד צאלים טופל בשילוב כוחות ושיתוף פעולה הדוק ומיטבי של אנשי הביטחון במועצה עם כוחות הצבא. עצם החדירה ותפיסת המחבלים סמוך לבסיס צאלים היא חמורה ותתוחקר על ידי הצבא. יחד עם זאת התפיסה מוכיחה את היעילות של כוחות הביטחון ואת עוז הרוח של אנשינו, חיילי צה״ל ואנשי הביטחון בישובים, שמרגע שזיהו את העקבות בשטחנו, התגייסו בצורה מוחלטת עד לתפיסתם. אני מבקש להודות לאנשי הביטחון במועצה אזורית אשכול ובישובים שמנעו הבוקר אסון ומחזקים את בטחוננו״.

ח"כ אלוף (במיל') איל בן ראובן, חבר ועדת חוץ וביטחון, הגיב אף הוא לאירוע: "אירוע חדירת המחבלים הוא חמור מאוד. ניתן להגדירו כמחדל. רק מזל הפריד בין התוצאה לבין אסון. עם כלל האמצעים סביב העוטף ורמת הכוננות הנדרשת, חדירה לעומק כזה היא בלתי מתקבלת על הדעת. נדרש תחקיר עמוק ותיקון לקחים מיידי".

רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה, ארכיון. (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).
רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה, ארכיון. (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).

אירוע החדירה הבוקר מצטרף לעוד שורה של אירועים בטחוניים ואירועי גדר ברצועת עזה בתקופה האחרונה. ביום שבת האחרון הסתננו ארבעה פלסטינים דרך גדר הרצועה לאזור כיסופים וניסו להצית כלי הנדסי של צה"ל. לאחר שהתגלו, נמלטו בחזרה לרצועה. בתגובה, תקף צה"ל בהפצצות מהאוויר מטרות בדרום הרצועה.

יש להדגיש כי ההתדרדרות הביטחונית קשורה גם למתיחות הגוברת בין הפלגים הפלסטינים, הרשות הפלסטינית וממשלת החמאס ברצועת עזה. בתחילת השבוע עדכן שר הפנים הפלסטיני את שר האוצר משה כחלון כי בכוונת הרשות לעצור את תשלומי המשכורות לעשרות אלפי הפקידים ברצועת עזה ולפני כשבועיים ניצל ראש ממשלת הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה מניסיון התנקשות ברצועת עזה.

בנוסף, בישראל נערכים בדריכות לקראת צעדת המחאה לכיוון הגדר שתתקיים ביום שישי הקרוב. מצה"ל נמסר: "לא נאפשר ביום שישי חצייה המונית של הגדר. אני מציע לא לבדוק אותנו. אנחנו מתייחסים לאתגרים ברצועה באופן רציני, ערוכים אליהם, ועושים הכול כדי שאזרחי ישראל יוכלו לשבת בשולחן הסדר באופן רגוע וטוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!