דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

אלימות על הגדר / חמאס: 5 מההרוגים בעזה - אנשי הזרוע הצבאית | עדכונים שוטפים

לאחר יממה עם 15 הרוגים ומאות פצועים מהצד הפלסטיני, ונסיונות פיגוע בסמוך לגבול - הפלסטינים הצליחו לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון מיוחד סביב האירועים | המחאה הפלסטינית אמורה להמשך עד ליום הנכבה, ב-15 במאי

  • עזתים בהפגנות מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
    עזתים בהפגנות מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
  • נער פלסטיני מיידה אבנים על רכב צה"לי בהפגנות היום מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
    נער פלסטיני מיידה אבנים על רכב צה"לי בהפגנות היום מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
  • היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
    היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
  • הערכות כוחות צה״ל בשטח רצועת עזה, בראשות מפקד אוגדת עזה, תא״ל יהודה פוקס (צילום: דובר צה"ל).
    הערכות כוחות צה״ל בשטח רצועת עזה, בראשות מפקד אוגדת עזה, תא״ל יהודה פוקס (צילום: דובר צה"ל).
  • אוהלים בעזה בסמוך לגבול עם ישראל.29 במרץ  (AP Photo/Adel Hana)
    אוהלים בעזה בסמוך לגבול עם ישראל.29 במרץ (AP Photo/Adel Hana)
  • שגריר ישראל באו"ם דני דנון נואם באסיפת האו"ם. ארכיון. (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)
    שגריר ישראל באו"ם דני דנון נואם באסיפת האו"ם. ארכיון. (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)
שי ניר

הזרוע הצבאית של החמאס הודיעה היום כי 5 מההרוגים אתמול (שישי) בהתנגשויות עם כוחות צה"ל בסמוך לגדר פעילים בארגון. חמאס לא פירט מה הנסיבות בהם נהרגו אך אמר כי הם נפגעו בזמן שהשתתפו בהפגנות לצד הגדר. במהלך היום נמשכו אירועים במספר מוקדים בסמוך לגבול רצועת עזה, ואלפים השתתפו בהלוויות ההרוגים.

מועצת הביטחון התכנסה אמש, ערב חג הפסח לדיון בנושא האירועים ברצועת עזה, חרף בקשת ישראל וארה״ב לדחות את הדיון ביממה בשל החג. במהלך הדיון נאם הנציג הפלסטיני בעוד שאף נציג ישראלי לא נכח בדיון. שגריר ישראל באו"ם דנון: ״מחטף שפל ומכוער, לא ימנעו מאיתנו להציג את האמת״. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לחקירה עצמאית ושקופה של האירועים. לקריאה זו הצטרפה גם מפלגת מרצ ממנה נמסר כי ״זוהי חובה ישראלית ואינטרס ישראלי כדי למנוע סבב אלימות נוסף״.

יו״ר מרצ תמר זנדברג אמרה כי ״התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים. זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן״

לפי צה"ל, כ-30 אלף פלסטינים ברצועת עזה צעדו אתמול לעבר הגבול עם ישראל במספר מוקדים, כשבחלק מהמקומות התלקחו עימותים בין המפגינים לכוחות צה"ל. מצה"ל נמסר כי הם "מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר נסיונות פגיעה בתשתיות בטחוניות ובכוחות צהל". משרד הבריאות הפלשתיני עדכן בלילה כי ישנם 16 הרוגים וכ-1,300 פצועים כתוצאה מהירי שביצע צה"ל, כשלטענת הפלסטינים רובם מאש חיה ולא מאמצעים לפיזור הפגנות.

כוחות הביטחון סיכלו אמש (שישי) ניסיון לפיגוע ירי, כשחוליה של שני מחבלים ניסתה להתקרב אל הגדר ולירות לעבר חיילים. צה"ל הגיב באש לעבר החוליה ולעבר עמדות חמאס וכתוצאה מחילופי האש נהרגו ארבעה פלסטינים, כך לפי מקורות פלסטינים.

כחלק מאירועי יום האדמה ברצועת עזה התקיימה משעות הבוקר 'צעדת המיליון', אירוע המוני פלסטיני המאיים על היציבות הביטחונית הרופפת ממילא באזור. המפגינים התכנסו בכ-5 מוקדים – שלושה בעיר עזה ושניים נוספים ברפיח ובחאן יונס, משם הגיעו רבים בהסעות מאורגנות לאתרים מרכזיים סמוך לגדר המערכת, כל זאת בברכת ארגון הטרור חמאס השולט ברצועה. צה"ל הציבו כוחות רבים לאורך הגבול כדי לשמור על הסדר.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

הפלסטינים נערכים עם כוחות רפואה באזור הגבול

ליברמן כתב בערבית לתושבי עזה: "הנהגת חמאס משחקת בחיים שלכם"

ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לתושבי עזה. הנהגת חמאס משחקת בחיים שלכם. כל מי שיתקרב היום לגדר מעמיד את עצמו בסכנה. אני מציע לכם להמשיך בחייכם ולא להשתתף בפרובוקציה."

דיווחים לא מאומתים על פריצת גדר הגבול באזור מחסום ארז

על פי הדיווחים, פלסטינים חצו את גדר הגבול, ושברו מצלמות אבטחה ישראליות

דיווחים: איסמאיל הנייה הגיע לנאום מול ההמונים

העזתים במחאה לרגל יום האדמה

נער פלסטיני מיידה אבנים על רכב צה"לי בהפגנות היום מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
נער פלסטיני מיידה אבנים על רכב צה"לי בהפגנות היום מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
עזתיים בהפגנות היום מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
עזתיים בהפגנות היום מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)

דובר צה"ל: לא נאפשר פגיעה בריבונות ישראל או בתשתיות ההגנה בגדר, אין הנחיות מיוחדות לעורף

הודעת דובר צה"ל:  אלפי פלסטינים מצויים בשישה מוקדים לאורך הגדר. הפלסטינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. הכוחות מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר מספר מסיתים מרכזיים.

לאור הערכת המצב, צה״ל הכריז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. כל פעילות בשטח האמור מחייבת אישור צה״ל. אין הנחיות מיוחדות לעורף.

צה"ל נערך מראש בכוחות גדולים וערוך לפעול בתרחישים שונים. לא נאפשר פגיעה בריבונות ישראל או בתשתיות ההגנה בגדר. כוחות צה"ל ערוכים בשטח. ארגון טרור חמאס מסכן את תושבי הרצועה והופך אותם כסות לפעולות טרור. על ארגון הטרור חמאס אחריות לכלל האירועים והשלכותיהם.

איסמאיל הנייה לעזתים: "לא נוותר על ירושלים"

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה הגיע לאירועי "צעדת השיבה" בגבול עזה: "היום אנחנו כותבים מחדש את ההיסטוריה של עמנו. לא נוותר על ירושלים. הצעדה הזאת היא ההתחלה של השיבה לפלסטין"

דיווחים: שני פלסטינים נהרגו בהפגנות מול גדר הגבול עם ישראל

דיווחים לא מאומתים ברצועה על שבעה הרוגים

דו"צ: החזרנו ילדה בת 7 להוריה, חמאס משתמש באופן ציני בילדים

מדובר צה"ל נמסר כי ילדה בת 7 נשלחה על ידי החמאס לעבר הגדר למול כוחות צה״ל.
כח צה״ל אשר זיהה שמדובר בילדה, קלט אותה ווידא שהיא חוזרת חזרה להוריה בצורה בטוחה. ארגון הטרור חמאס משתמש באופן ציני בנשים וילדים, שולח אותם אל הגדר ומסכן את חייהם

ח"כ עודה: "על ישראל לעצור מיד את הירי"

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה הגיב לאירועים בעזה: "דווקא בחג החירות היהודי נעמדים תושבי הכלא הגדול בעולם ומבקשים לחיות. נשים, גברים וילדים, תושבי עזה, צועדים בדרישה לחירות ומולם ניצבת גדר של אטימות ואכזריות. מבחינת ישראל אין שום דרך בה הפלסטינים יכולים למחות שתתקבל כלגיטימית, כשגם מופת של מאבק עממי לא אלים נתקל בחיילים עם רובים שלופים שלא מהססים לירות במפגנים לא חמושים. על ישראל לעצור מיד את הירי ולאפשר לתושבי עזה למחות את מחאתם הצודקת והלגיטימית.״

דובר צה"ל: "על ארגון הטרור חמאס אחריות לכלל האירועים"

דובר צה"ל מוסר: למעלה מ- 20,000 פלסטינים מצויים בשישה מוקדי הפרות סדר אלימות לאורך גדר המערכת ברצועת עזה. הפלסטינים מבעירים צמיגים, משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל.

הכוחות מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר נסיונות פגיעה בתשתיות בטחוניות ובכוחות צהל. צה"ל ערוך להמשך פעילות למול ניסיונות פיגוע ופגיעה בתשתיות הביטחון.

צה"ל נערך מראש בכוחות גדולים וערוך לפעול בתרחישים שונים ובמספר גזרות. לא נאפשר פגיעה בריבונות ישראל או בתשתיות ההגנה בגדר. ארגון הטרור חמאס מסכן את תושבי הרצועה והופך אותם כסות לפעולות טרור. על ארגון הטרור חמאס אחריות לכלל האירועים והשלכותיהם.

יו"ר מרצ: "אנו קוראים לשמור על איפוק ולהימנע מפגיעה בחפים מפשע"

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג מסרה כי: ״אנו עוקבים בדאגה אחרי האירועים בעזה וקוראים להפסקת אש מיידית. זכותם של הפלסטינים להפגין וזכותו של הצבא להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע חדירה ופגיעה בגדר, אבל אסור שהדבר יגלוש לשימוש באש חיה כלפי מפגינים לא חמושים ולהרג של חפים מפשע. אנו קוראים לשמור על איפוק, להימנע מפגיעה בחפים מפשע ולמנוע הידרדרות והסלמה״

ארגון הטרור הפלסטיני חמאס מדווח על 10 הרוגים בצעדה אל הגדר

יו"ר האופוזציה: "שולח חיזוק ועידוד לכל החיילות והחיילים"

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "שולח חיזוק ועידוד לכל החיילות והחיילים של צה״ל ואנשי כוחות הבטחון הנמצאים הלילה הזה בהגנה על אזרחי המדינה ובמילוי משימתם וייעדרו משולחן ליל הסדר המשפחתי. חג שמח לכם וגם להורים והמשפחה המחכים לכם תמיד בבית!"

ראשי סיעת הרשימה המשותפת בצעדה לרגל יום האדמה, בסכ'נין שבגליל

ראשי הרשימה המשותפת בצעדה בסכ'נין לרגל יום האדמה (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
ראשי הרשימה המשותפת בצעדה בסכ'נין לרגל יום האדמה (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

דובר צה"ל: ערוכים ונחושים לאפשר לתושבי העוטף והדרום חג שקט

תא"ל רונן מנליס אמר בשיחת תדרוך לכתבי דרום את הדברים הבאים: "אנחנו בעיצומו של האירוע מדובר בהפגנת טרור אלימה שנמשך גם בשעה זאת ולהבנתנו הדפוס פעולה הזה יימשך גם בימים הקרובים, זה לא אירוע שצפוי להסתיים בזמן הקרוב. מדובר ב-30 אלף מפגינים במספר מוקדים, תחת ההפגנה שחמאס כאילו מנסה להציג אותה באופן גלוי כהפגנה שקטה מתבצעות הרבה פעולות שמתכננות לבצע טרור, ויש כאלה שעוד מתכננים אל מול כוחותינו ואל מול הגדר מדובר בבקטבים חיתוך של הגדר הרבה מאוד ניסיונות אלימים מהצד השני. עד כה וצריך להדגיש עד כה עמדנו במשימה למרות מספר רב של ניסיונות פגיעה בגדר. הפעלנו אש מדויקת בקור רוח ושיקול דעת עם הרבה מאוד עוצמה. ההרוגים בצד השני שאנחנו יודעים עליהם הם כולם גברים בני 18-30 וחלקם פעילי טרור, לפחות שניים מהם פעילי טרור בכוח המיוחד של החמאס. האש הייתה מדויקת ומדודה והכוחות דרוכים ומבצעים את הפעולות על פי הוראות לפתיחה באש. אני שב ומדגיש שהאירוע לא הסתיים גם אם ההמונים ילכו נראה עוד ניסיונות של פגיעה בגדר, עוד ניסיונות של התקרבות ואולי אפילו למעלה מזה. אנחנו ערוכים ונחושים לאפשר לתושבי העוטף והדרום חג שקט. אנחנו לוקחים בחשבון את כל התרחישים, יש פה יום אלים, עוכים לכל התרחישים. אם יהיה אירוע אלים התגובה שלנו לא תהיה מתוחמת רק לגדר. אנחנו רואים בחמאס אחראי לגכל מה שקורה בעזה מעל ומתחת לקרקע בכל יום ובוודא ביום הזה. דפוס הפעולה של הפגנות טרור אלימות, ארגון שלוקח נשים וילדים ושולח אותם קדימה זה ארגון שאיבד את הדרך שלו, לא שהייתה לו דרך קודם רק היום ראינו כששלקחו ילדה בת שבע כדי שנפגע בה ולקחנו והחזרנו אותה. סיימתי הערכת מצב עם אלוף פיקוד דרום יחד עם מפקד האוגדה והמחטים והם הסתובבנו פה המפקדים ערוכים ונחושים להבטיח חג שמח ובטוח

אנחנו מחזקים את הביטחון גם בישובים. יש פה מפקדים בכירים מאוד זהו אירוע בשליטה עם הרבה קור רוח ועוצמה כל עוד זה תלוי בנו העשה הכי טוב שאנחנו יכולים. פגענו רק במי שנדרש לפגוע בו. לגדר הגיעו מאות בודדות זה גם מראה משהו על ההרתעה, מי שהתקרב זה גברים ופעילי טרור שרצו לנצל את ההפגנה."

מפלגת מרצ קוראת לחקירת אירועי אתמול בגבול רצועת עזה

״זוהי חובה ישראלית ואינטרס ישראלי כדי למנוע סבב אלימות נוסף״ נמסר מהמפלגה.

יו״ר מרצ תמר זנדברג: ״התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים. זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן״

״אסור שמדיניות יד קלה על ההדק תביא לאובדן חיים של חפים מפשע ותדליק את כל האזור.

״בטחונם ושלומם של בני אדם משני עברי הגבול תלויים זה בזה ועל ישראל מוטלת חובה לנהוג באיפוק ועל פי החוק. בדיקה ישראלית אמיתית ובלתי תלויה מתחייבת לצורך הפקת לקחים והימנעות מהסלמה נוספת זה הזמן להסיר את המצור מעל עזה ולדון בהקלות הומניטריות במקום לדרדר את האזור לסבב אלים נוסף״

חמאס: 5 מההרוגים בעזה - אנשי הזרוע הצבאית

חמאס הודיע כי חמש מתוך 16 ההרוגים אתמול באירועים הם מהזרוע הצבאית של החמאס. בהודעת החמאס לא הובהר באילו נסיבות נהרגו אנשי הזרוע הצבאית, אך צויין כי הם נהרגו במהלך האירועים.

"ננקוט יד קשה כדי למנוע חדירת צועדים מעזה לתוך שטח ישראל, והאחריות תהיה על הנייה ועל מי ששלח אותם לשם", כך אמר הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אייזנקוט בראיון ל'ישראל היום' בהתייחס להיערכות צה"ל להסלמה האפשרית בגבול הרצועה. אייזנקוט הוסיף כי האפשרות ל"גלישה אלימה" גדולה כעת מבעבר. לדבריו, צה"ל עשה את כל ההכנות הנדרשות כדי להתמודד עם הצעדה בעזה, אבל הוא מזהיר מפני "זרמי העומק" השליליים ברצועה, ובהם כישלון שיחות הפיוס הפנים-פלסטיני, המצב ההומניטרי הקשה, כישלון המשילות של חמאס וקריסת התשתיות.

דובר צה"ל שיגר במהלך השבוע האחרון מספר מסרים לפלסטינים, חלקם בערבית, והזהיר כי לא ייתן יד להפרת הריבונות הישראלית. במידה ויהיו ניסיונות המוניים לחצות את גדר המערכת צפוי צה"ל להגיב באופן אגרסיבי, כפי שכבר קרה באירועים דומים בעבר. ניתן לשער שככל שהמצב ידרדר כך יעלה הסיכוי לנפגעים בצד הפלסטיני, מהלך שיביא להסלמה נוספת.

למרות שצעדת המיליון מאורגנת לא רק ע"י החמאס אלא גם ע"י גורמים שלאו דווקא מזוהים איתו, בישראל מזהירים שיראו בחמאס כאחראי לנעשה בשטח ואף יפעלו נגדו. ‏דובר צה״ל, תת-אלוף רונן מנליס הזהיר אתמול את החמאס ואמר "לא נאפשר שבכירי חמאס יתחבאו בעזה וישלחו נשים וילדים לגדר. אם יהיה צורך נגיב גם בגדר וגם בעומק הרצועה מול מי שעומד מאחורי ההפגנות האלה – הזרוע הצבאית של חמאס". עוד הוסיף מנליס: "החמאס שולח את תושבי עזה לתוך מרחב לחימה ומנצל אותם. אני ממליץ לאנשים לשאול את בכירי החמאס למה הם לא באים איתם. נצלו את מזג האוויר ואת השישי באופן אחר לגמרי". מנליס הדגיש כי מטרת פעילות צה"ל היום היא לפעול למניעת "חציה המונית של הגדר, הפרת סדר המונית ובעיקר לאפשר לתושבי העוטף לחיות בשקט" והוסיף, "אנחנו מגיעים מחר (שישי – ש.נ.) מאוד חזקים, בהרבה ביטחון, רוגע ודריכות".

בראיון לדבר ראשון אמר ד"ר עידו זלקוביץ, ראש התכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל ועמית מדיניות במכון מתווים, כי אין לתפוס את ציון יום האדמה מחר רק מצידו הסמלי במאבק על הזהות הפלסטינית, שכן הוא נעשה גם על רקע יריבויות פוליטיות פנים פלסטיניות על הנהגת המאבק הלאומי הפלסטיני. על תנועת החמאס אמר זלקוביץ כי היא "מוכנה להקריב את הציבור העזתי על הגדרות עם ישראל לשם קידום האינטרסים שלה, וככל שיהיו יותר נפגעים בצד הפלסטיני זה יממש את מטרות החמאס מבחינת התעמולה בזירה הבינלאומית". יחד עם זאת הוסיף זלקוביץ כי חמאס תפעל להנמיך את הלהבות אם הן תבאנה לפגיעה בארגון עצמו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!