דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסתננים

שינוי תוכניות / ביטול מתווה הגירוש: המדינה השלישית לא הסכימה לקלוט את המהגרים

במסיבת עיתונאים שכינסו שר הפנים וראש הממשלה, הוצג ההסכם החדש עם נציבות האו"ם לפליטים לפיו ישראל תקלוט 16,250 מהגרים אפריקאים, ומספר זהה יעברו למדינות מערביות | ברקע: ההסכם עם המדינה השלישית קרס, ומתווה ההרחקה לא היה עובר את מבחן בג"ץ

הפגנה מול שגרירות רואנדה בהרצליה (צילום: יהל פרג')
הפגנה מול שגרירות רואנדה בהרצליה (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

בהחלטה דרמטית הודיעו היום ראש הממשלה ושר הפנים על כך שמתווה ההרחקה למדינה השלישית מבוטל, וכי ישנו הסכם עם נציבות האו"ם לפליטים לפיו יקלטו מדינות מערביות בינהן קנדה, גרמניה ואיטליה כ-16,000 בני אדם ומספר דומה יקלט בישראל.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה לפני שעה קלה הגנו נתניהו ודרעי על ההחלטה, וחזרו שוב ושוב על כך שההסכם הנוכחי מוציא יותר מהגרים אפריקאים מישראל מאשר היה מצליח להוציא ההסכם עם המדינה השלישית. בנוסף הבהירו כי המדינה השלישית סירבה, בגלל לחצים פנימיים וחיצוניים לקלוט את המהגרים, מה שהיה גורם לבג"ץ לפסול את ההסכם.

הפגנת המחאה נגד גירוש המסתתנים האפריקנים ומבקשי המקלט בכיכר רבין 24 במרץ 2018 (צילום: 'עוצרים את הגירוש')
הפגנת המחאה נגד גירוש המסתתנים האפריקנים ומבקשי המקלט בכיכר רבין 24 במרץ 2018 (צילום: 'עוצרים את הגירוש')

שר הפנים דרעי הבהיר כי כל בקשות המקלט שהוגשו ע"י המהגרים האפריקאים מוקפאות, מה שהיווה לחץ, לדברי השר, על מינהלת רשות ההגירה.

ההסכם עצמו יתפרס על פני 5 שנים ובו יוסדר מעמדם של 39,000 המהגרים האפריקאים שהגיעו לישראל; בשלב הראשון יצאו בהסכמה מישראל כ-6,000 מהגרים אפריקאים וישראל תקלוט כ-3,000 כשחלק גדול מהם פליטים מדארפור. לאחר 18 חודשים, בשלב השני, יצאו כ-5,000 ויקלטו בישראל כ-5,000 ובשלב השלישיכל צד יקלוט את מספר המהגרים האפריקאים שנותר לו כדי להגיע למספר של 16,250.

נתניהו שיבח את החלטתו על בניית הגדר: "לפני 8 שנים הגבול עם אפריקה היה פרוץ לחלוטין, תוך עשור היינו מגיעים למיליון מסתננים בשנה. ישראל כאבן שואבת היתה סופחת כמליון איש, המשמעות לדבר הזה כמדינה יהודית ודמוקרטית היתה קשה ביותר. ליוותי את בניית הגדר יום יום, המכשול הוקם. עד השלמת הגדר קצת פחות מ-60,000 נכנסו, ורבים מהם השתכנו בשכונות דרום ת"א." נתניהו הזכיר את ביקורו ביחד עם השר דרעי בדרום ת"א, והביע הזדהות עם סבלם של התושבים.

"נתניהו הבטיח משהו אחד וקיים משהו אחר"

בקרע הדברים מרגע פרסום ההחלטה, החלה סערה בקרב מובילי דעת קהל בימין, ובקרב חלק ממובילי מהלך הגירוש, הרואה בהחלטה התקפלות ואכזבה לבוחרים.

שפי פז, שהוזמנה לשמוע על ההחלטה מגורמים במשרד ראש הממשלה, לא השתכנעה ומובילה כעת קו של התנגדות למתווה: "ההסכם הוא ביזיון למדינת ישראל ותוצאה ישירה של כישלון מוחלט של מדיניות רשלנית לכל אורך השנים. ההצעה הזאת הוגשה לנו כעובדה מוגמרת והוצגה כ'ניצחון' תוך ציפייה שאנחנו ניתן לה את ההכשר המיוחל. אנחנו לא מאמינים יותר לשום הסכם ולשום הבטחה. תושבי דרום תל-אביב ימשיכו את המאבק עד ליציאת המסתנן האחרון מהשכונות. רוצים פיזור? בבקשה. אצל מי שהתנגד לגירוש".

שר החינוך בנט התבטא אף נגד המתווה החדש: "הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים." בנט קרא לנתניהו להביא את התוכנית לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה.

גם עיתונאי ערוץ 20, שמעון ריקלין, הידוע בחיבתו לראש הממשלה, הביע אכזבה בחשבון הטוויטר שלו מהמתווה: "נתניהו הבטיח משהו אחד וקיים משהו אחר" כתב ריקלין.

גם חברת מועצת העיר ת"א, סוזי כהן-צמח זעמה על ההחלטה: "לא ייתכן שאחרי 15 שנים של סבל ומחנק על שכונות דרום תל אביב, ממשלת ישראל ובג"ץ ישאירו כאן את המסתננים.אנחנו לא מעוניינים בשום מנהלת שלא תזיז פה כלום ותפזר את המסתננים בשכונות חלשות. שיפזרו את המסתננים בקיבוצים שכל כך מתנגדים לגירוש. דרום תל אביב לא תהיה החצר האחורית של מדינת ישראל. סבלנו מספיק."

השר דרעי הסביר כי המשא ומתן מול סוכנות האו"ם לפליטים הביאה להישגים: "לאו"ם יש מדיניות ברורה – לא להתערב במדינות המערביות, אנחנו המדינה היחידה שהאו"ם הסכים לבוא לכאן. בהתחלה רצו לקחת אחד על ארבעה שישארו כאן. בגלל הנחישות של ראש הממשלה ושלנו, וראש המל"ל התעקש הגיעו להסכם של אחד על אחד", אמר השר. "ההסכם היה מוכן למעלה משבוע – התעקשנו על שתי נקודות. בתמיכת האו"ם, ומי שנשאר ויקבל את אשרת העבודה B1, אני אוכל בסמכותי לפזר. אני מקווה שאותם ארגונים שהטיפו לנו, ואמרו אנחנו מוכנים לקלוט, ויצאו בשלטים, בקיבוצים ובצפון ת"א -יקלטו."

התנועה הקיבוצית, שהתחייבה לפני כחודש לקלוט מהגרים אפריקאים הוציאה הודעה לפיה: "גם היום אנחנו ממשיכים לדרוש מממשלת ישראל לשקם את שכונות דרום תל אביב וגם בזה נמשיך לקחת חלק. בעניין מבקשי המקלט שיישארו כאן עלינו לקלוט אותם כמיטב יכולתנו, בקיבוץ בכפר ובעיר, להקל על דרום תל אביב ואזורים מוחלשים, ולבסס את הניצחון הראשון של המחנה ההומניסטי בישראל בשנות דור. מכאן נמשיך אל ניצחונות נוספים, עד שמדינת ישראל תהפוך להיות חברת מופת ואור לגויים. היום יותר מתמיד נאמר "לא לייאוש"!"

מעיריית ת"א נמסר: ״שנים אנחנו דורשים שממשלת ישראל תנקוט אמצעים להקלת הבעיה שיצרה בעבר בעת ששלחה את רבבות הזרים לתל אביב יפו. גם תושבי השכונות שבעי הבטחות שלא מומשו.
המתווה המוצע מבורך אך יביא הקלה אמיתית רק אם הממשלה תעמוד ביעדים שהציגה במספר הנקלטים במדינות המערב ויעדי פיזורם ברחבי הארץ.
עיריית תל אביב-יפו תשמח לשתף פעולה ולעזור ככל הנדרש בקידום התכנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!