דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יחסים מתחממים / דיווח בארה"ב: ראש ה-CIA נפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און

מייק פומפיאו, המועמד לתפקיד מזכיר המדינה, נפגש לפני מספר שבועות עם שליט צפון קוריאה במהלך ביקור חשאי בפיונגיאנג הבירה | ביוני צפוי גם הנשיא טראמפ להיפגש עם קים, מפגש ראשון של מנהיגי המדינות מזה למעלה מ-60 שנה

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).

ראש שירות הביון האמריקאי (CIA), והמועמד של נשיא ארה"ב לתפקיד מזכיר המדינה, מייק פומפיאו, נסע לאחרונה לקוריאה הצפונית כדי להיפגש עם מנהיג המדינה קים ג'ונג אוּן. הביקור החשאי ויוצא הדופן נערך בזמן שמדינות מתכוננות לפגישה בין טראמפ לקים, שאמורה להתקיים בחודשים הקרובים. שני גורמים רשמיים בממשל אישרו אתמול (שלישי) את דבר הפגישה לסוכנות הידיעות איי.פי.

הוושינגטון פוסט, שפרסם ראשון את הידיעה, דיווח כי היא נערכה בזמן סוף השבוע של חג הפסחא – לפני קצת יותר משבועיים, מעט אחרי שהנשיא הכריז על מועמדותו של פומפיאו לתפקיד מזכיר המדינה.

טראמפ, שאירח באותו זמן בפלורידה את ראש הממשלה היפני שינזו אבה, אמר שארה"ב וקוריאה הצפונית מקיימים שיחות "ברמות גבוהות מאוד" במסגרת ההכנות לפסגה עם קים. לדבריו, נשקלים חמישה מיקומים לפגישה, שמיועדת להתקיים בתחילת חודש יוני.

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה שקים וטראמפ לא שוחחו עדיין באופן ישיר.

בקשתו של קים להיפגש עם הנשיא האמריקאי הועברה בחודש שעבר על ידי קוריאה הדרומית, וטראמפ הימם רבים כשקיבל את ההצעה. גורמים בממשל רמזו בשבועיים האחרונים שקוריאה הצפונית תקשרה ישירות עם וושינגטון את נכונותה לדון בתוכניות הגרעין שלה.

הפסגה המתוכננת תהיה הראשונה מזה למעלה משישה עשורים בה ייפגשו מנהיגי שתי המדינות.  העובדה שבכירים במערך המודיעין האמריקאי משמשים כשליחים לפיונגיאנג היא לא חסרת חסרת תקדים. ב-2014, ביקר בחשאי במדינה ג'יימס קלפר, מי שהיה אז ראש המודיעין הלאומי, על מנת לדון בשחרורם של שני עצירים אמריקאים.

בשימוע שנערך לו בשבוע שעבר, חלק מתהליך אישור מינויו למזכיר המדינה, פומפיאו ביקש להנמיך את הציפיות להסכם פורץ דרך שיביא לסיומה של תוכנית הגרעין הקוריאנית כתוצאה מפגישת טראמפ-קים. עם זאת, הוא אמר כי הפגישה יכולה להניח את התשתית להסכם פירוק נשק מקיף.

"אני אופטימי לגבי האפשרות שממשלת ארה"ב תייצר את התנאים לכך שהנשיא ומנהיג קוריאה הצפונית יוכלו לנהל את השיחה הזאת, ויכניסו אותנו למסלול שיוביל להישג הדיפלומטי שאמריקה והעולם צריכים כל כך", אמר פומפיאו לוועדת הסנאט ליחסי חוץ.

אחרי שנה של מתיחות גוברת, במהלכה ביצעה קוריאה הצפונית מספר ניסויים בטילים גרעיניים ארוכי טווח שזכו לגינוי מהקהילייה הבינלאומית, שינה קים כיוון ופנה למגעים בינלאומיים.

בחודש מרץ האחרון נפגש המנהיג הצעיר עם נשיא סין שי ג'ינגפינג, המסע הרשמי הראשון של קים מחוץ למדינה מאז נכנס לתפקיד לפני שש שנים. ב-27 באפריל הוא צפוי להיפגש עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יאה-אין באזור המפורז בין שתי הקוריאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!