דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת הבריאות

שבוע האחות הבינלאומי / יו"ר הסתדרות האחיות: "האחים והאחיות הם המשאב האנושי הגדול ביותר"

לדברי אילנה כהן, "הם החזית ובלעדיהם לא תתקיים בריאות ראויה לתושבי ישראל" | קרן ארפי, אחות בהוספיס תל השומר, קיבלה היום תעודת הוקרה: "להיות אחות זה שיהיה בך נתינה וחמלה"

אחיות בחדר טיפול נמרץ הדסה עין כרם. ארכיון למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
אחיות בחדר טיפול נמרץ הדסה עין כרם. ארכיון למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שבוע האחות הבינלאומי מצויין מדי שנה ב-10.5, יום הולדתה של פלורנס נייטינגל – חלוצת מקצוע הסיעוד המודרני, המשמשת עד היום מודל לחיקוי לכלל האחיות ברחבי העולם, על החזון, המנהיגות, החמלה והמחויבות לטיפול בחולים. בישראל יעמוד השבוע הזה בסימן "70 שנה למדינת ישראל – אחות מקצועית ואנושית, אחות בגובה העיניים". במסגרת שבוע האחות יתקיימו פעילויות שונות בבתי החולים, בקופות החולים ובמשרד הבריאות – בהן כינוסים, תחרויות, תערוכות ויוזמות משותפות עם ראשי עיריות ורשויות מקומיות.

"האחים והאחיות הם המשאב האנושי הגדול ביותר במקצועות הבריאות והם הערובה לחוסנה של מערכת הבריאות בישראל", מסרה אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. "עלינו לשמור על תנאי תעסוקתם ומקצועיותם – הם החזית ובלעדיהם לא תתקיים בריאות ראויה לתושבי ישראל".

סרטון של צוות האחיות בבית החולים ברזילי, לכבוד שבוע האחיות:

לדברי ד"ר שושי גולדברג, אחות ראשית ארצית: "אני גאה בהתפתחותו של הסיעוד כמקצוע בעל תרומה משמעותית לבריאות תושבי ישראל. זהו מקצוע אקדמי מעמיק, המאפשר התמחות במגוון תחומים קליניים ונותן מענה לכל החולים, בכל הגילאים, בכל רצף החיים 24 שעות 7 ימים בשבוע האחים והאחיות מהווים דוגמא ומופת למחויבות, למסירות ולאהבת אדם. הם מצילי חיים, משני חיים ומעניקי תקווה. הם נותנים מענה לצרכי המטופל בכל רגע נתון ותמיד עושים זאת באחריות ובגובה העיניים".

נכון לסוף 2017 יש 66,354 אחים ואחיות בישראל, מהם 50,895 מתחת לגיל 65. אחוז האחיות המוסמכות מכלל האחיות בישראל נמצא במגמת עליה, ועומד על 87% לסוף שנת 2017. בסוף שנת 2017, עמד אחוז האחיות הצעירות מגיל 45 על 39%. אחוז האחים מכלל בעלי ההרשאה במקצועות הסיעוד עמד בסוף השנה שעברה על 13%. נרשמת מגמת עליה במספר האחים והאחיות החדשים בישראל: בשנת 2017 נוספו  25,46 אחים ואחיות חדשים בהשוואה לשנת 2010, בה נוספו 928 אחים ואחיות חדשים. עם זאת, ישראל עדיין מדורגת בתחתית הרשימה של ארגון המדינות המפותחות, בכל הקשור ליחס שבין מספר האחיות לגודל האוכלוסייה. במילים אחרות, קיים בישראל מחסור חריף באחיות.

"כל אחד הזכות לחלום"

במסגרת שבוע האחות הבינלאומי, התקיים הבוקר (שלישי) מפגש מיוחד בכנסת בהובלת ח"כ שולי מועלם, ובהשתתפות סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן, אחות ראשית ארצית ד"ר שושי גולדברג, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, צוות מינהל הסיעוד ואחיות בכירות מכלל מערכת הבריאות. במפגש חולקו תעודות הוקרה ממינהל הסיעוד, על "עשייה בגובה העיניים". אחת ממקבלות התעודות היא קרן ארפי, אחות מומחית בטיפול תומך, עובדת בהוספיס בית ובטיפול תומך בבית חולים תל השומר. ארפי מלווה חולים במצבי מחלה מתקדמים ובסוף חייהם, שכוללים את תהליכי הפרידה של בני משפחה והיא מכינה ילדים לפרידה מהוריהם. לדבריה, "במקצוע שלי, בתפקיד שלי, במומחיות שלי אין עוד פעם – מה שלא הספקת להגיד, לא תהיה לך הזדמנות שנייה. להיות אחות זה שיהיה בך נתינה וחמלה והרבה פעמים אני צריכה לשמור על עצמי, לשים לב איפה החולה נגמר ואני מתחילה, כי אחרי הכל אני צריכה לחזור הביתה למשפחה".

ארפי מוסיפה: "בתפקיד שלי, עבודת הסיעוד היא לא להיות עם מזרק. השבוע התקשרה אלי משפחה שהייתה צריכה להודיע לאב המשפחה, בן 80, שחזר לו הסרטן, אחרי שהוא כבר עבר ניתוח. הם התקשרו ואמרו שהם לא יודעים איך לספר לו, שזה קשה להם. הגעתי והם היו מאוד לחוצים ועשיתי את השיחה. בסופה האבא חיבק אותי ואמר לי תודה רבה על כל מה שעשיתי בשבילו ונתתי לו. ומה כבר עשיתי? הבן שלח לי הודעה שאני המלאך שלהם, וזאת המשמעות בעיניי של לעשות בשביל אנשים". ארפי מספרת כי לפני קבלת התעודה, היא התבקשה לכתוב מהו המסר שהיא מבקשת להעביר. "יש שיר שיש בו את השורה 'לכל אחד יש זכות לחלום' – אז גם אם חולה נמצא בשעות האחרונות שלו, מגיע לו לקבל את הטיפול הטוב ביותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!