דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל חיפה

סערה בנמל / בית הדין: הוועדים בנמל אשמים בביזיון, קנסות כבדים במקרה של הפרה עתידית

במידה ויפרו שוב צווים, יוטלו על ראשי וחברי הוועדים קנסות של אלפי שקלים על כל שעת שביתה | הדיון בהוצאות המשפט בגין אי התייצבותם למשפט יתקיים ביולי | הטענות על ביזוי בית הדין מצד ההסתדרות נדחו

נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות הדיון שנערך אמש בבית הדין לעבודה, קבע היום (רביעי) השופט אילן איטח כי ראשי וחברי הוועדים בנמלי אשדוד וחיפה הפרו את צווי המניעה וביזו את בית הדין. עם זאת החליט בית הדין שלא להטיל עליהם קנס מיידי – אלא קנסות על תנאי בלבד, אשר יחולו במידה ויפרו פעם נוספת את הצווים. במידה וינקטו שביתה לא-חוקית נוספת, יוטלו על כל אחד מהם קנסות בשיעור 1,500 ש"ח על כל שעת שביתה ב-24 השעות הראשונות, ו-3,000 ש"ח על כל שעה נוספת.

"הדברים פשוטים וברורים כפי שהם חמורים: יושבי ראש וחברי הוועדים הפרו את צווי המניעה שהוציא בית זה די תחת ידיו" קבע סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט אילן איטח. "יושבי הראש וחברי הוועדים הפרו את צווי המניעה באופן מכוון, ממושך ובוטה, הן במעשה – בכך שמלכתחילה הורו לעובדי חברות הנמל לנקוט אמצעים ארגוניים  חרף צו המניעה העומד בתוקפו מיום 27.7.2013; והן במחדל – בכך שנמנעו מלהורות לעובדים לשוב מיד לעבודה סדירה אף שנדרשו לעשות כן מכוח צו המניעה מיום 9.5.2018".

סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה: השופט אילן איטח (צילום: משרד המשפטים)
סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה: השופט אילן איטח (צילום: משרד המשפטים)

אמש הסכימו הצדדים על כניסה למו"מ אינטנסיבי ויום יומי, בן 18 יום, בהשתתפות יו"ר ההסתדרות ומקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה והנמלים – אשר יחל ב-22 לחודש. במידה ומשא ומתן זה יעלה חרס – הודיע יו"ר ההסתדרות כי בכוונתו לפנות לבית הדין לבקש את זכות השביתה כחוק.

לצד זאת נקבע אמש כי בית המשפט ידון מחדש במהלך חודש יולי בהוצאות המשפט הגבוהות שהוטלו עליהם בגין אי התייצבותם בדיונים שנקבעו להם בבית הדין – 80 אלף ש"ח לכל אחד מראשי הועדים בנמל אשדוד, ו-20 אלף ש"ח לראשי הוועדים מנמל חיפה.

בית הדין דחה את טענת ביזיון בית הדין שהופנתה כנגד ההסתדרות הכללית ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי באופן אישי. "בהיבט העקרוני, מארגון עובדים ומראשיו מצופה לעשות כל הדרוש על מנת לוודא קיומם של צווים שיפוטיים, וזאת באופן  אקטיבי, מהיר ויעיל. מקובלת עלינו טענת חברות הנמל כי באמתחתו של ארגון עובדים, ובכלל זה ההסתדרות, אמצעי כפייה נוספים כלפי מי מנציגיה או חבריה שאינו סר למרותה, מעבר לפעולות שאותה נקטה ההסתדרות. הכוונה היא לנקיטה של הליכי משמעת, להדחה מתפקיד בוועד העובדים ואף להשעיה מידית" קבע השופט איטח, "אולם, מקובלת עלינו גם טענת ההסתדרות שיש להותיר בידה מרחב שיקול דעת מסוים בשאלה אימתי לנקוט צעדים שכאלה כלפי מי שהפר צווים שיפוטיים, וכי לא בכל מקרה שבו תמנע מלנקוט צעדים אלה עד לשלב הדיון  בבקשה לפי הפקודה תחשב היא בהכרח בעצמה כמי שמפרה את הצו השיפוטי".

על אף שברפורמות קודמות בנמלים התנו בתי הדין לעבודה את יישום הרפורמות בהגעה להסכמות עם נציגות העובדים – הרפורמה הנוכחית בנמלים, הכוללת הקמתם של שני נמלי ים חדשים ופרטיים אשר ייבנו בצמוד לנמלים הוותיקים ויתחרו בהם – הוחלטה ומיושמת באורח חד צדדי. מאז יולי 2013 מונע בית הדין הארצי לעבודה מהעובדים את זכות השביתה החוקית, באמצעות צווי מניעה, זאת במקביל לכך שנמלי הים החדשים נבנים לנגד עיניהם של העובדים. לאורך כל תקופה זו הורה שוב ושוב בית הדין למדינה לשבת למו"מ עם נציגות העובדים, אולם בפועל לטענת העובדים המדינה גוררת רגליה במו"מ, ואף חזרה בשבוע שעבר משורה של הסכמות עבר הנוגעות להשקעה בתשתיות הנמלים הוותיקים – כך שיוכלו להתחרות באופן הוגן בנמלים החדשים שיקומו.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!