דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוויון

המאבק על המצעד / מצעד הגאווה בכפר סבא: המארגנים עתרו לבג"ץ כנגד תנאי המשטרה

המארגנים, ברובם צעירים ובני נוער, טוענים כי דרישת המשטרה לגידור תוואי המצעד על חשבונם, היא נטל כספי שעשוי למנוע את קיום המצעד, וכי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי | מאיה, חניכה ב"איגי": "לא יכול להיות שלא יהיה לנו מקום בטוח בשרון, אלא רק בתל אביב"

מצעד הגאווה בבאר שבע, 2017 (צילום: עדי פאול)
מצעד הגאווה בבאר שבע, 2017 (צילום: עדי פאול)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שלוש חניכות ושני מדריכים בארגון הנוער הגאה "איגי" בכפר סבא, האגודה לזכויות האזרח, ואגודת הלהט"ב, עתרו הבוקר (ראשון) לבג"ץ בדרישה לחייב את המשטרה לממן את דרישותיהם הנוגעות לאבטחת מצעד הגאווה בכפר סבא. המצעד צפוי להתקיים ביום שישי הקרוב, ויהיה מצעד הגאווה הראשון בעיר.

כזכור, דרישות המשטרה היו כי לכל אורך המצעד תועמד גדר בגובה 1.2 מטר, וכי באיזור ההפנינג בסיום המצעד תועמד גדר בגובה 2 מטר. בדיקתם של המארגנים העלתה כי עלות הגידור בהתאם לדרישות המשטרה תעמוד על כ-24,000 שקלים, סכום שאינו נמצא בידיהם של המארגנים, שהנם ברובם בני נוער המארגנים את המצעד בהתנדבות. בשל כך, עלולות דרישות המשטרה לסכל את עצם קיומו של המצעד.

העתירה הוגשה נגד מפקד מחוז השרון במשטרת ישראל, שנדרש להסביר מדוע אינו מאשר את קיום המצעד מבלי שהאישור יותנה בכך שהמארגנים ידאגו להציב ולממן סידורי אבטחה, כולל גידור לאורך מסלול המצעד ורכבים כבדים שיחסמו את הצמתים הנושקים לו.

לטענת העותרים, תנאים אלה של המשטרה הינם תנאים בלתי חוקיים, ואין למשטרה הסמכה בדין להציב אותם כתנאי למתן הרישיון. עוד הם טוענים כי הנטל הכספי והבירוקרטי העצום שהוטל על מארגני ההפגנה, ברובם בני נוער תושבי העיר, פוגע בחופש הביטוי והמחאה, קובע "תג מחיר" על האפשרות לקיים מחאות, ו"משחק לידיהם של גורמים עויינים ואלימים שמאיימים על החיים ועל שלמות הגוף של המשתתפות והמשתתפים במצעד".

בעתירה צויין כי המארגנים פנו למשטרה בנוגע לתיאום המצעד כבר בחודש פברואר, וכי במהלך החודשים הארוכים במהלכם עמדו עם המשטרה בקשר, לא נאמר להם שהוצאות האבטחה של המצעד יושתו עליהם.

עוד צויין כי במהלך הקשר עם המשטרה נאלצו המארגנים להסכים שוב ושוב לשנות את מסלול המצעד ואת אורכו: בשיחת שהתקיימה בתחילת החודש עם נציגי המשטרה והעירייה נדרשו המארגנים להסכים לשינוי התוואי על מנת שלא לעבור בסמוך לבית כנסת ומרכז דתי. לאחר שלושה ימים, שב מפקד השיטור העירוני וקיצץ במסלול המוסכם. שינויים אלה קיצרו את מסלול המצעד ל-764 מ' בלבד והסיטו את רובו מהתוואי המרכזי שעליו הוסכם מלכתחילה. משמעות הדבר היא כי המצעד יעבור ברחוב ראשי אחד בלבד, ורק במקטע קצר ממנו. העותרים ציינו כי שינויים אלה פוגעים במסר ובמטרה שלשמה תוכנן המצעד מלכתחילה.

מפקד תחנת כפר סבא, סנ"צ יורם ברינה, ענה לעו"ד ספיר סלוצקר-עמראן, המייצגת את העותרים, כי המצעד הינו אירוע רגיש, וכי קיים חשש מפגיעה במשתתפי ומשתתפות המצעד. עוד הסביר כי מאז רצח הנערה שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה שהתקיים בירושלים בשנת 2015, המשטרה נערכת בכוחות מוגברים ודרישת הגידור מהווה תנאי סף לקיום האירוע. לכן, ללא הגידור המצעד לא יאושר על ידי מפקד המחוז.

בנוסף, אמר סנ"צ ברינה כי הוא אינו זוכר הפגנות בסדר גודל כזה בכפר סבא, ושתחנת המשטרה המקומית, שברשותה 15 גדרות בלבד, אינה ערוכה להתמודד עם העלויות של הגידור הנדרש על ידה. הוא אף סיפר שניסה ללא הצלחה לשכנע את ראש עיריית כפר סבא, שהעירייה תבצע את הגידור, כפי שהיא עושה, למשל, בחגיגות יום העצמאות.

לטענת העותרים, באף אחד ממצעדי הגאווה שהתקיימו בשנים האחרונות ברחבי הארץ לא הוטלו תנאים מסוג התנאים שהוטלו על מארגני המצעד בענייננו. במצעד הגאווה שהתקיים בבאר שבע בשנה שעברה, תחנת המשטרה המקומית דרשה בתחילה להטיל את עלויות גידור המצעד על מארגניו, אך בסופו של דבר חזרה בה לאחר שהובהר לה כי תנאי זה אינו חוקי.

מצעד הגאווה הראשון בכפר סבא מאורגן על ידי כ-50 נערות ונערים בני הקהילה הגאה, בגילאים 18-14 מהעיר ומסביבתה, בסיוע מדריכים ומדריכות מארגון הנוער הגאה "איגי", אליו הם משתייכים. החניכים החליטו יחדיו שהגיעה העת לצעוד לראשונה בגאווה בעיר שלהם למען זכויות הקהילה הגאה ולעידוד פלורליזם ושוויון בישראל בכלל ובכפר סבא בפרט.

עו"ד ספיר סלוצקר עמראן מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה: "אסור למשטרה להיכנע לאיומים ולתת פרס לאלימות ולבריונות, ולמי שמבקש להשתיק את קולה של הקהילה הגאה בישראל. בג"ץ כבר קבע לא אחת, כי חובתה של המשטרה להבטיח את מימושה של הזכות להפגין, ולשאת בכל ההוצאות הכרוכות בסידורי האבטחה הנדרשים להערכותה להבטחת שלומם של המפגינים והצועדים. התשובה שנותנת המשטרה לאיומים על שלומם של הצועדות והצועדים הוא להטיל את מימון אבטחת המצעד, בעלות של עשרות אלפי שקלים, על כתפיהם הצעירות של בני ובנות הנוער. לא נאפשר לבטל את המצעד ולהכניס את בנות ובני הנוער בחזרה לארון ולכן נתראה בבג"ץ".

מאיה חגי – אחת מהעותרות, תלמידת י"ב וחניכה ב"איגי": "המצעד חשוב לי כי אני יודעת שיש נוער בגיל חטיבה שנמצא בארון. עצם זה שהוא רואה שברחוב הראשי יש מצעד גאווה זה מחזק את הביטחון שלו. כשהוא רואה שיש כל כך הרבה אנשים בעיר שתומכים בו, יש מחקרים שמראים אפקט של מצעד גאווה בעיר. אני רוצה לחיות בעיר שאפשר לשים דגל גאווה ברחוב. לא יכול להיות שלא יהיה לנו מקום בטוח גם בשרון אלא רק בתל אביב".

חן אריאלי יו"ר האגודה למען הלהט"ב: "העובדה שמשטרת כפר סבא עומדת בסירובה לאפשר את קיומו של מצעד הגאווה בעיר בתנאים סבירים ומאלצת אותנו לעתור היא תעודת עניות לרשויות החוק ולמשרד לביטחון פנים. אני מצפה מהשר ארדן להתערב ולהורות למשטרת כפר סבא לנקוט בכל האמצעים שיאפשרו את קיום המצעד".

מהמשטרה נמסר כי "תוואי המצעד תואם ביחד עם מארגני המצעד. התנאים שנקבעו לקיום האירוע הם הכרחיים לקיומו, כפי שנדרש באירועים אחרים מסוג זה. התנאים נועדו לאבטחת המצעד ולשמירת הסדר הציבורי, תוך פגיעה מינימלית במרקם החיים של תושבי העיר. השתת עלויות המצעד הינה בדומה לאירועים אחרים, על מארגניו, שכן לא מצפים ממשלם המיסים לממן כל עלות של הפקות מצעדים הגם שמטרותיהם ראויות".

עוד נמסר כי "תפקידה של המשטרה הינה לאזן בין מתן האפשרות לקיומם של מצעדים, תהלוכות, הופעות וכו' ברשות הרבים לבין דאגה לשלום הציבור וביטחונו. למען הסר ספק, עלות שכר השוטרים לא חלה על המארגנים, אלא עלות הקמת הגדרות בלבד, כפי שמצופה ומתחייב ממארגני אירועים מסוג זה. משטרת ישראל מחוייבת לביטחונו של הציבור והיא תמצה את כל האמצעים הנדרשים בכדי להבטיח את מהלכו התקין של האירוע ואת ביטחונם של המשתתפים, תוך סיוע לקיומו של האירוע והוצאתו אל הפועל".

כזכור, ביום שישי האחרון פנה חבר מועצת עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין, למפכ"ל המשטרת רוני אלשיך, בבקשה לבטל את דרישות המשטרה המחמירות לקיום מצעד הגאווה בכפר סבא, בדגש על הקמת מחיצות אטומות בגובה שני מטרים שיסתירו את הצועדים.

בפנייתו, ציין הרסגור-הנדין כי החלטת המשטרה לגדר את המצעד מהווה אפליה, ביחס לערים אחרות בהן מתקיימים מצעדי גאווה. "חוסר סבירותה הקיצוני של החלטה זו אף נלמד לאור מרכיב האפליה ביחס למצעד גאווה בעיר כפר סבא למול מצעדי גאווה אחרים המתקיימים בערים השונות בישראל, ללא מחיצות וללא גדרות. האפליה הינה חמורה אף יותר בשים לב לעובדה שאין חולק כי פרופיל המסוכנות בעיר כפר סבא אינו מן החמורים בארץ ובוודאי שהוא פחות מזה שבעיר ירושלים ובערים נוספות בהן לא מוטלת מגבלה בלתי סבירה מסוג זה".

עילאי הרסגור-הנדין מסר כי "מדובר בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני, שכמשפטן אינני רואה כל דרך בה המשטרה תוכל להגן עליה בבג"ץ. מוטב שהמשטרה תרד מהעץ, תבצע את תפקידה בשמירת שלומם של הצועדים ותאפשר את קיום המצעד באופן מכובד ודמוקרטי. כפר סבא היא עיר חופשית ותישאר חופשית ופתוחה לכולם למרות כל הניסיונות לפגוע באורח החיים בה. כנציג ציבור זוהי חובתי להילחם על כך בכל האמצעים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!