דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

רוסיה של פוטין / חזר מהמתים: העיתונאי הרוסי שדווח שחוסל הופיע במסיבת עיתונאים

לאחר יממה של הספדים, ומבלי אפילו שסיפר לאשתו, הופיע העיתונאי האופוזיציונר ארקדיי בבאצ'נקו במסיבת עיתונאים והודיע: "זייפתי את מותי כדי לאתר מתנקש שנשלח אלי"

העיתונאי הרוסי ארקדי בבצ'נקו ליד וסילי גריטסק, ראש מערך האבטחה באוקריאנה, במסיבת העיתונאים בה הכריז כי לא חוסל (צילום: AP)
העיתונאי הרוסי ארקדי בבצ'נקו ליד וסילי גריטסק, ראש מערך האבטחה באוקריאנה, במסיבת העיתונאים בה הכריז כי לא חוסל (צילום: AP)
דוד טברסקי

ארקדיי בבאצ'נקו (41), עיתונאי רוסי ומבקר חריף של השלטון ברוסיה, והעומד בראשו, ולדימיר פוטין, הופיע במסיבת עיתונאים של משטרת קייב אחה"צ כשהוא חי, וזאת לאחר שנמסר אמש שבבאצ'נקו נרצח ע"י מתנקש במסדרון ביתו בבירת אוקראינה, קייב. בבאצ'נקו סיפר כי זייף את מותו על מנת לאתר את אלו שניסו להרוג אותו. הבוקר הכחישו בקרמלין את ההאשמות כי רוסיה עומדת מאחורי חיסולו (המפבורק) של בבאצ'נקו אותם כינו "ציניות ברמה גבוה מאוד", ואף הציעו לסייע בפתרון הרצח.

ב-24 שעות האחרונות העיתונות האופוזציונרית ברוסיה ואוקראינה כתבו סדרות של הספדים וזיכרונות על העיתונאי המוכשר שביקר וסיקר את רוב מלחמות רוסיה מאז מלחמת צצ'ניה הראשונה בשנות ה-90 עד למלחמות של רוסיה בגרוזיה ובצפון הקווקז לפני עשור. עיתונאים ופעילים פוליטיים אופוזציונרים ברוסיה האשימו את השלטונות הרוסים ואת פוטין עצמו בביצוע הרצח, שכן דבר הירצחו, שהתגלה כמפוברק בדיעבד, אינו תופעה חדשה ברוסיה, אשר בה נרצחים עיתונאים ופעילים פוליטיים המתנגדים לשלטונות. במוסקבה ובסנט פטרבורג יצאו כמה עשרות אזרחים להפגין כנגד השלטונות ובמוסקבה אף הוקם גלעד לזכרו בצמוד למקום בו נרצח הפוליטיקאי האופוזציונרי בוריס נמצוב בחורף 2015.

ואסילי גריטסאק, ראש שירותי הביטחון החשאיים האוקראינים, סיפר במסיבת העיתונאים אחה"צ שסוכנות הבטחון באוקראינה זייפו את מותו של בבאצ'נקו כדי לתפוס את אלו שניסו להרוג אותו. אמש, הוציאו השלטונות בקייב והמשטרה הודעה לפיה בבאצ'נקו, מבקר חריף של הקמרלין, נורה מספר פעמים בגבו במסדרון ביתו בבניין דירות בקייב, נמצא מדמם ע"י אשתו ונפטר באמבולנס בדרכו לבית החולים. להפתעת פעילי האופוזיציה הרוסים, אוקראינה והמערב, שמיהרו להספיד את בבאצ'נקו, לפאר את עבודתו ולשלוח חיצי אשמה לקרמין,  בבאצ'נקו הופיע חי ובריא במסיבת העיתונאים והודה לכולם על שביכו את מותו.

"הוכרחתי לקבור חברים וקולגות הרבה פעמים בחיי ואני מכיר את התחושה הנוראית" אמר בבאצ'נקו בהתנצלות במסיבת העיתונאים בקייב, לבוש בקפוצ'ון שחור. מסתבר שמשפחתו לא ידעה כלל על התוכנית, שתוכננה מזה חודשיים ע"י רשויות הביטחון בקייב, "סליחה מיוחדת מועברת לאשתי, אולצ'קה, לא הייתה לי שום ברירה אחרת". ע"פ רשויות הביטחון באוקראינה, החקירה שלהם העלתה שהשלטונות הרוסים גייסו לוחם לשעבר, שלחם במזרח אוקראינה, והציעו לו 30 אלף דולר עבור הרצח. "עשיתי את עבודתי. לבינתיים אני חי" סיכם בבאצ'נקו.

בבאצ'נקו עזב את רוסיה לפני שנה, לאחר סדרה של איומים ישירים על חייו ואף על חיי משפחתו. בין היתר חי תקופה קצרה בישראל ובצ'כיה עד שהתמקם בקייב לפני מספר חודשים. בבאצ'נקו לא היסס לבקר את כל מלחמות רוסיה ושלטונות רוסיה עוד בתחילת שנות ה-2000, בין היתר כתב בבאצ'נקו על היחס המשפיל של צבא רוסיה לחייליו, התנאים העלובים שבהם נמצאים החיילים ופשעי מלחמה של צבא רוסיה. בבאצנ'קו עצמו השתתף כחייל במלחמת צצ'ניה הראשונה והשנייה ומזה שנים רבות ביקר בחריפות את השלטון הרוסי על כך שהוא מחרחר בכוונה מלחמה במזרח אוקראינה ועל כן נעמד לצידו של העם האוקראיני בסכסוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!