דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה

שביתה במבחן / פרסום ראשון: התעשיינים מערערים על אישור השביתה בנאות חובב

בית הדין הארצי לעבודה ידון בערעור נגד השביתה בשירותי איכות הסביבה, שהתעשיינים טוענים שעלולה להוביל ל'קטסטרופה סביבתית' | נציג ההסתדרות המלווה את העובדים: הסיכון הסביבתי מטופל בוועדת חריגים. ההנהלה קובעת פגישות פיקטיביות וטוענת שאנחנו מסרבים למו"מ

שביתת עובדי נאות חובב (באדיבות ההסתדרות במרחב נגב)
שביתת עובדי נאות חובב (באדיבות ההסתדרות במרחב נגב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה ידון מחר (חמישי) בערעור על החלטת בית הדין האזורי בבאר שבע לאפשר את המשך השביתה בחברה לשירותי איכות הסביבה בנאות חובב, ולהתיר לעובדים את סגירת שעריה.

"ההנחה לאורך כל הפסיקה, גם בעבר, הייתה כי שביתה מעצם טבעה גורמת נזקים למעביד (וייתכן שגם לצדדים שלישיים דוגמת לקוחות או הציבור). כאשר נזקים אלו כשלעצמם הם חלק בלתי נפרד מהאפקטיביות של השביתה", כתב השופט דהן בהכרעת הדין אתמול, ודחה את בקשת ההנהלה להוציא כנגד העובדים צו מניעה, "אנו סבורים לכאורה כי מטרת המחוקק והפסיקה היתה לתת תוקף מעשי לחירות השביתה, באופן שלא יביא לריקון מתוכן של תוכנה האפקטיבי של השביתה".

ביום ראשון פנה נועם גולדשטיין, יו"ר ועדת איכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים למנכ"ל החברה ד"ר גלעד גולוב, בדרישה שיערערו על החלטת בית הדין. לטענת התעשיינים השביתה מסיבה נזקים חמורים ועשויה להוביל ל'קטסטרופה סביבתית', אלא שהשופט יוחנן כהן התרשם כי ועדת החריגים שמינתה נציגות העובדים לבחינת הטיפול בפסולת ייחודית היא מספיקה במושגי האיזון בין זכות העובדים לשבות לפגיעה בחברה ובלקוחותיה.

"המציאות הנוכחית במסגרתה ועד עובדים של מפעל יכול לגרום לאירוע חומרים מסוכנים ולקטסטרופה סביבתית, בשל התנהלות לא תקינה שעלולה להתרחש עם פסולות מסוכנות, הינו מצב בלתי נסבל" אמר ניר קנטור, מנהל איגוד הכימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים. לטענתו ועד העובדים מסרב להידבר עם ההנהלה והממשלה (שהיא גם הבעלים של החברה). "לא ניתן לסבול מצב של השבתת מפעלי תעשייה, מעבדות ובתי חולים במדינת ישראל, בשל היעדר יכולת פינוי פסולות. מדובר בנזק כלכלי שעלול להגיע לעשרות מיליוני שקלים בגין כל שבוע השבתה". קנטור הביע צער על כך שבית הדין לא ראה זאת בהחלטתו המקורית, ולכם לדבריו ביקשה ההתאחדות מהחברה לערער על ההחלטה. "מתוך תקווה כי  בית הדין יהפוך את החלטתו המקורית ויחלץ את המשק מאחיזת ועד העובדים".

הרקע לשביתה, הנמשכת מזה שבוע, הוא סירובה של הנהלת החברה לשלם לעובדים את הבונוס בגין ריווחי 2017, שאושר לה על ידי רשות החברות הממשלתיות – זאת בשעה שלעובדים ששברו שביתה במרץ, שילמה ההנהלה את הבונוס. בניגוד לדבריו של קנטור, על פי הם ועד העובדים הוא המסרב לנהל מו"מ, התרשם השופט כהן כי היזמה לאי תשלום המענק לעובדים המאוגדים, אשר הובילה למשבר, הייתה לכאורה יוזמה של דירקטוריון החברה ולא של רשות החברות – כפי שטענה ההנהלה.

"הבטחנו לבית הדין בבאר שבע שנקים מנגנון שיאשר כניסה של חומרים מסוכנים שיש בהם סיכון גבוהה או פגיעה אנושה במפעל ששולח את החומר" אמר לדבר ראשון מזכיר האיגוד המקצועי עוזי שדה המלווה את ועד העובדים. "החברה הגישה לנו רשימה של למעלה מ-30 מפעלים. לקחתי את הועדה שאני עומד בה, ויחד עם הועד והכימאי הראשי של החברה – התקשרנו לכולם. כדי לברר את הנחיצות. פרט למפעל מכתשים שאישרנו לו להכניס חבילות שהיה לגביהן חשד ל'התנפחות', שיתפוצצו – כל מי שדיברנו אתו, מסתבר, שחלקם בכלל לא פנה להנהלה. שאין אצלם לחץ. ההנהלה שיקרה. היו גם אנשים שאמרו לנו שיהיה לנו בהצלחה. ועדת החריגים עובדת כל עוד הם יהיו איתנו אמתיים".

גם טענת ההתאחדות שוועד העובדים מסרב להידבר, היא לדברי שדה 'שקר גס': "אנחנו נמצאים 20 מטר ממשרד ההנהלה, ונפגשים כל הזמן. אלא שההנהלה מנצלת את המפגשים הללו רק למטרה אחת – כדי להוציא גזירות חדשות. מלבד זאת – הם משתילים לנו פגישות ביומן באאוטלוק – ואז כשאנחנו מודיעים שאנחנו לא יכולים להגיע הם מפרסמים לכולם שאנחנו מסרבים. אבל הם לא קובעים איתנו פגישות. סתם לדוגמה – היום בשעה 14:00 'קבעו' איתנו פגישה. איפה הייתי אני, יו"ר הועד והיועצים המשפטיים? בבוררות עם הנהלת החברה בתל אביב בנושא פיטורים לא חוקיים של עובד".

במקביל פנתה התאחדות התעשיינים גם למנכ"ל משרד הבריאות, ישראל דנצינגר, בבקשה שיאשר הארכה למועדי פינוי הפסולת, אישור להגדלת כמויות הפסולת המאופסנות באתרי הייצור, אישורים מזורזים לייצוא פסולת ואישורים דחופים להעברת פסולת לאחסון באתרים חיצוניים לחברות התלויות בשירותי החברה לשירותי איכות הסביבה. "אבקש להדגיש כי לממשלה אחריות על פעילות החברה לשירותי איכות הסביבה, בהיות החברה חברה ממשלתית. על כן, על המשרד להגנת הסביבה לעשות כל שביכולות לסייע למניעת פגיעה מיותרת בסביבה ובתעשייה בשל סגירת פעילות החברה" הדגיש רובי גינל מנכ"ל ההתאחדות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!