דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

עזה - לאן? / מצד אחד כ"ץ ו"תכנית האיפרדות" | מצד שני ליברמן שמוביל את הקו התקיף

ד"ר הראל חורב: "כיום הממשלה נוטה לפי דיווחים שונים יותר ויותר לכיוון כ"ץ וליברמן מוצא עצמו יותר מבודד, כביכול, בגישה הנוקשה כלפי חמאס" | על הפוליטיקה הפנימית בשני צידי הגבול | ראיון

שר התחבורה ישראל כ״ץ במסיבת עיתונאים להכרזה על יוזמת האי המלאכותי מול חופי עזה, 5 באפריל 2017 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר התחבורה ישראל כ״ץ במסיבת עיתונאים להכרזה על יוזמת האי המלאכותי מול חופי עזה, 5 באפריל 2017 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שי ניר

"הבנה וההסכמה שהמימד האזרחי הוא מרכזי בסוגיית הרצועה, לא הייתה קיימת בעבר ולמעשה היעדרה, ערב מבצע 'צוק איתן', פגעה בהבנה האסטרטגית של ישראל את כוונות חמאס". כך אמר בראיון ל'דבר ראשון' ד"ר הראל חורב, מומחה לפלסטינים במרכז דיין ללימודי המזרח התיכון, על רקע דיון הקבינט המדיני ביטחוני על המשבר ההומניטרי ברצועת עזה.

אתמול (ראשון) בבוקר הודיע שר התחבורה והשר לענייני מודיעין, ישראל כ"ץ, כי הוא מסיר מסדר היום של הקבינט המדיני-ביטחוני את הצעתו "תכנית האיפרדות מעזה" בשל מחלוקת פוליטית בינו לבין שר הביטחון ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. "בשל חילוקי דעות מהותיים בין שר הביטחון לביני, והעובדה שבשל כך לא נוצרה התשתית הראויה לדיון בקבינט ב'תכנית האיפרדות מעזה' אותה יזמתי, ביקשתי להסיר את הנושא מסדר היום", אמר כ"ץ בהודעתו משעות הבוקר.

ד"ר הראל חורב (צילום: נועה סלטי)
ד"ר הראל חורב (צילום: נועה סלטי)

ביחס למשבר ההומניטרי ברצועת עזה והשלכותיו על מדינת ישראל אמר כ"ץ כי "מדינת ישראל נקלעה בעזה למצב בלתי סביר. מצד אחד, עוסקים בהצעות לסיוע אזרחי בטווח הקצר בשל המשבר ההומניטרי וזאת במקום להפעיל לחץ משמעותי מעשי להשבת גופות חללי צה״ל השבויים ומנגד נמנעים מהחלטות על פתרונות אסטרטגיים נכונים לטווח הארוך". הקבינט עודכן על המצב אך לא התקבלה כל החלטה.

לדברי חורב, התוכנית של כ"ץ מהווה כבר כמה שנים את האלטרנטיבה הליברלית לכאורה למדיניות הנוקשה יותר שמוביל שר הביטחון ליברמן. "מדובר בתכנית שיש בה מרכיבים שונים של הקלה על הרצועה, כגון העסקת פועלים בישראל וגולת הכותרת – נמל ימי על אי מלאכותי תחת פיקוח ביטחוני שיוכל לספק לרצועה את כל צרכיה".

ביחס למחלוקת הפוליטית בין כ"ץ לליברמן אומר חורב כי הכף כבר נוטה למציאת פתרון הומניטרי. "כיום הממשלה נוטה לפי דיווחים שונים יותר ויותר לכיוון כ"ץ וליברמן מוצא עצמו יותר מבודד, כביכול, בגישה הנוקשה כלפי חמאס" ומוסיף כי "הוויכוח בין שתי הגישות איננו רק ענייני אלא גם מבטא את התחרות הפוליטית בין כ"ץ שמבקש להצטייר כשקול וכמי שמוביל אלטרנטיבה, לבין ליברמן שרוצה להסתמן כסמן ימני המוריד את חמאס על ברכיו. בפועל, קיימת זה זמן הסכמה שאין ברירה וישראל חייבת לפעול אקטיבית כדי להקל על הרצועה ושרים כמו צחי הנגבי סובבים בעולם כדי לגייס כספים לשיקומה".

תמונות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מביקורו בעוטף עזה, 20 באפריל 2018 ( אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
תמונות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מביקורו בעוטף עזה, 20 באפריל 2018 ( אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

כיצד המערכת הביטחונית בישראל רואה את ההצעה להקל על המצב הכלכלי ברצועה?

"המערכת הביטחונית מובילה למעשה את הדרישה להקלה על הרצועה, אבל צריך להבין שבמציאות העכשווית לא הכל תלוי בישראל. עד לפני כמה חודשים נכנסו כ-800 משאיות מדי יום לרצועה אבל כיום מדובר בכ-350. זה לא בגלל שישראל מצמצמת את הערוץ, אלא בגלל מה שנראה כירידת כוח הקנייה של העזתים ואולי גם ניסיון מכוון של חמאס להרע את המציאות. זה אולי נשמע אבסורדי אבל פיצוץ מסוף הגז בכרם שלום על ידי אנשי חמאס הוא כנראה ראיה לכוונה הזו".

האם ניתן לצפות שהקלה במציאות ההומניטרית תביא לשקט בגבול רצועת עזה ולתושבי מדינת ישראל?

"צריך לזכור שישראל לפי דיווחים שונים מנהלת מו"מ זה חודשים רבים עם חמאס על הודנה, וכאן נכנסים גם גורמים נוספים ובראשם הדרישה לשחרור החטופים הישראלים וגופות שני חללי צה"ל. ניתן להעריך שחמאס מצדו מנסה להשיג עבורם מחיר שישראל לא מוכנה לשלם. העניין הזה הוא חלק בלתי נפרד מסיפור ההקלות על הרצועה, כמו גם שיקולים שליברמן מבטא מעת לעת והם ששיקום הרצועה יאפשר לחמאס גם לשקם את כוחו. זה כנראה נכון באופן בלתי נמנע וכאן צריך להביא בחשבון שחמאס לא יכול לוותר כליל על המימד הג'האדיסטי שלו שאחרת יאבד רבים מתומכיו ואנשיו. למעשה, אובדן כזה מתרחש כבר כמה שנים לטובת ארגונים קיצוניים יותר – הג'יהאד האסלאמי, הוועדות העממיות ואולי אף ארגונים סלפיסטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!