דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

קריית שמונה / שריפה בתיאטרון 'המראה' בקריית שמונה: "עזרו לנו לשקם את הדבר היפה הזה"

התיאטרון הייחודי הוקם לפני עשרים שנה כבית לשחקנים ויוצרים המבטאים את החיים בעיר הצפונית | "בתקופה האחרונה היתה כאן חגיגה של אולמות מלאים, עם הפקות מקוריות ואורחות, הכל נהרס ברגע", אמר המנכ"ל שמעון ביטון

השריפה בתיאטרון 'המראה' בקריית שמונה (צילום: אביב עזוז)
השריפה בתיאטרון 'המראה' בקריית שמונה (צילום: אביב עזוז)
אסף צבי
מיכל רוזן

מבנה תיאטרון 'מראה' בקריית שמונה, אחד מסמלי העיר ומוסד תרבות ייחודי, נשרף אתמול (שישי) ונגרם לו נזק כבד. לפני כניסת השבת התקבלה במכבי האש הודעה על שריפה בתיאטרון, וחמישה צוותים של לוחמי האש מתחנת אזורית גליל גולן הוזעקו למקום, ביצעו פעולות כיבוי ממושכות והשיגו שליטה על השריפה. בעת האירוע לא היו אנשים במקום. הגורם לשריפה עדיין לא ברור.

"בתקופה האחרונה אין יום שלא היה כאן אירוע, עם הפקות שלנו והפקות אורחות. חגיגה של אולמות מלאים, ואנשים התחילו לפרגן שדברים קורים. הכל נהרס ברגע", אמר הבוקר (שבת) שמעון ביטון, מנכ"ל התיאטרון, בשיחה עם 'דבר ראשון'. בקול שבור סיפר כי "שלשום הייתי במינהל התרבות, נפגשתי עם כל בעלי התפקידים שם כדי לראות איך עוזרים לתיאטרון, שנמצא גם ככה בקשיים כלכליים – אני חייב ל-12 העובדים שלנו כבר שתי משכורות שלא הצלחנו לשלם. אתה מכין את השבת, מתארגן, ומקבל טלפון הכי נוראי שיכול להיות".

התיאטרון הוקם לפני עשרים שנה על ידי השחקן מנחם עיני, ומשמש מרכז תרבותי מקצועי עבור אמנים שבחרו להתיישב בקריית שמונה, אצבע הגליל ורמת הגולן – שחקנים, מחזאים, בימאים, מעצבי תלבושות ותפאורה, מוסיקאים ורבים אחרים שחיפשו בית מקצועי ליצור ולהופיע בו. מתוך מציאות בה מרבית ה'סצינה' התרבותית של ישראל ממוקמת בגוש דן, שאף עיני להקים בקריית שמונה מרכז תרבותי עצמאי שיצמח מתוך מציאות החיים הייחודית של האזור. בתיאטרון פועל אנסמבל שחקנים שהעלה הפקות רבות ומגוונות לאורך השנים, ובמקביל מובילים השחקנים קבוצות תיאטרון קהילתיות לילדים, נוער ומבוגרים.

אחת ההצגות הראשונות שהועלו בתיאטרון ומועלית בו עד היום היא הצגת היחיד 'סבתא ד'יאלי' שיצרה השחקנית מורן ברביבאי, ומספרת את סיפורם של המתיישבים הראשונים מקריית שמונה. לאחר מלחמת לבנון השנייה נערכו ב'מראה' סדנאות 'תיאטרון פלייבק' לעיבוד החוויות של תושבי העיר. חלל התיאטרון, אולם 'מופת' לשעבר אשר נמצא בבעלות ההסתדרות, נבנה בשלהי סוף שנות ה-60.

הם עולים אל הזירה…מי הבא בתור?מי יהיה השור?מלחמת שוורים חוזרת????????בימוי: אורלי רביניאןצילום: ז׳ראר אלון 31.5…

Posted by ‎תיאטרון צפונית'לה‎ on Sunday, May 13, 2018

ביטון, בן קריית שמונה, החל לנהל את התיאטרון לפני כחצי שנה. ברגע אחד, התכנית התרבותית העשירה לשבוע הבא התחלפה בלוח זמנים אחר לגמרי: "השבוע היתה אמורה להיות הפקה של החוג לנשים שלנו, שעובד כל השנה עם שחקנית מהאנסמבל. שנה הם בחזרות, השקיעו הכל, וזה אירוע הסיום. גדוד מצה"ל היה אמור להתארח אצלנו. ביום חמישי האחרון היתה בכורה להצגה חדשה, Let's go, שאין איפה להציג אותה. ביום שני קבעתי עם אמן עיוור שנפצע במלחמת לבנון, היה חודשים מחוסר הכרה ולא נתנו לו צ'אנס לחיות. הוא השתקם והיום הוא מציג תערוכות, רציתי להזמין אותו להציג בגלריה שבכניסה לתיאטרון. במוצאי שבת אני צריך להתקשר אליו ולהגיד לו – 'אל תבוא ביום שני'."

שרון עיני, רעייתו של מייסד המקום מנחם עיני, כתבה בפוסט בפייסבוק כי "זה מה שנותר מהפואייה של המקום שהיה פעם הבית שלי. אליו הייתי מגיעה כל בוקר בחדוות יצירה, שם הבנות שלי גדלו, שיחקו ונשמו תיאטרון. אותו מקום שהקים בעלי (אביהן) האהוב והמוכשר, השחקן מנחם עיני. ביום חמישי בערב, בערה על בימת תיאטרון מראה אש היצירה, ואתמול תיאטרון מראה עלה באש. עמדתי שם, מוצפת בזכרונות, רגעים, ובליל תחושות. מוקפת באנשים שגם עבורם מראה הוא בית, בית לשאר הרוח, ומרחב לנשימה, יחד התבוננו בחרדה בהרס ובנזק."

זה מה שנותר מהפואייה של המקום שהיה פעם הבית שלי.אליו הייתי מגיעה כל בוקר בחדוות יצירה, שם הבנות שלי גדלו, שיחקו ונשמו…

Posted by Sharon Eyni on Friday, June 22, 2018

עיני הוסיפה כי "כמו כל מי שנכח עמי באולם במופע Let's Go ביום חמישי, וראה את החברים שלי, השחקנים והיוצרים המופלאים שעל הבמה, היה לי ברור, כמו שתיים ושתיים שאת אש היצירה ושלהבת העשיה של שחקני ויוצרי מראה, אי אפשר לכבות.
חיזקו ואימצו, ומי יתן שמן החושך יעלה אור גדול."

ביטון מתכוון לעשות הכל כדי לשקם את המקום, ולשם כך יידרש סיוע. התיאטרון עצמו פועל כעמותה בעלת הנהלה ציבורית, הממומנת בעיקר על ידי מינהל התרבות שבמשרד התרבות והספורט, בעלי קבוצת הפועל קריית שמונה איזי שרצקי, קרן פרידמן והכנסות עצמיות. עקב קשיים כלכליים, עיריית קריית שמונה אינה תומכת בפעילות התיאטרון. המבנה בו פועל התיאטרון נמצא בבעלות ההסתדרות הכללית. ביטון סיפר כי האחראי על המבנים בהסתדרות כבר יצר איתו קשר, אך מכאן ועד לשיפוץ המקום הדרך עוד ארוכה.

"ככל שנדבר על זה ונכתוב על זה ונשמיע את הכאב שלנו, אולי מישהו יעזור לשקם את הדבר היפה הזה. אוי ואבוי לנו אם לא", אומר ביטון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!