דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נווה תמרים

מפריטים את השממה / הכינו את מחבטי הגולף: ישוב לעשירים בלבד יוקם על אדמה פרטית בנגב

היזמים שאחראים על הקמת היישוב נווה תמרים, שיכלול כ-2,000 יחידות דיור, משווקים אותו כ"סביון של הדרום" | המדינה הצהירה כי לא תישא בעלויות הקמת היישוב וכי הסכום המלא ימומן מכספי היזמים שבונים אותו

נוף הנגב באזור המכתשים. פברואר 2018  (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
נוף הנגב באזור המכתשים. פברואר 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

מגרש גולף, וילות מפוארות, פארקים ירוקים ומדשאות – כך יראה לפי התכנון היישוב נווה תמרים, שעתיד לקום בצמוד לקיבוץ רביבים בנגב. היישוב, שיכלול כ-2,000 יחידות דיור במתווה הראשוני, מיועד לאוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, ויוקם על קרקע פרטית. היזמים שאחראים על הקמת היישוב הפרטי משווקים אותו כ"סביון של הדרום".

נווה תמרים יוקם כחלק מתכנית של משרד הבינוי והשיכון להקים ישובים חדשים בנגב. עם זאת, הוא שונה באופן מהותי מהיישובים האחרים בכך שאינו מתוכנן להיבנות על קרקעות מדינה, אלא על קרקע פרטית שנמצאת בשליטתם של שלוש חברות נדל"ן: חברת סוטרה, בבעלות משה ישעיהו ואייל אפלבוים; חברת סיאצ'י, בבעלות אבי וחביב סיאצ'י וחברת שיכון ובינוי.

רכשנו את הקרקע ב-1997, מתוך ציונות ואינטרסים עסקיים. מבנה הבעלויות בקרב הקבוצות הוא מורכב, אבל הקרקע ליישוב היא בבעלות פרטית, רובה ככולה

היישוב מתוכנן למשוך אליו תושבים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. לפי התכנון שהציגו היזמים, המגרשים עליהם יוקמו יחידות הדיור יהיו בסדר גודל של 450-750 מ"ר, שיספיקו ליחידת דיור בתוספת בריכת שחיה. לצידם, יוקמו יחידות דיור גדולות אף יותר, בהן יבנו שתי יחידות דיור נפרדות ובריכת שחיה. הישוב כולו עתיד להשתרע על פני כ-1,650 דונם.

בעיתון 'דה מרקר' פורסם היום כי עלות הקמת היישוב צפוייה להגיע ל-434 מיליון שקלים. למעשה, הישוב יוקם בניגוד להמלצתה של דלית זילבר, ראשת מנהל התכנון. זילבר טענה בפני הקבינט כי אין צורך בהקמתו של ישוב כמו נווה תמרים כחלק מהתוכנית של משרד הבינוי והשיכון וזכתה לתמיכה של שר האוצר, משה כחלון. עם זאת, בהמשך החליט שר האוצר להשאיר את ההחלטה בידי חברי קבינט הדיור, שהצביעו בעד אישור הקמת היישוב.

בנייה באזור רמת נגב. מאי 2014 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
בנייה באזור רמת נגב. מאי 2014 (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

המדינה הצהירה כי לא תישא בעלויות הקמת היישוב, וכי הסכום המלא ימומן מכספי היזמים שבונים אותו. עם זאת, יש מספר נושאים שלגביהם אין בהירות בנוגע למימון. דוגמא כזו היא גישה לכביש 222, שידרוש סלילה של כביש גישה ליישוב.

התכנית להקמתו של נווה תמרים איננה חדשה. בשנת 1999 התקבלה החלטת ממשלה להקמה, וב-2001 זכתה התכנית לאישור של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מאז עוכב יישום ההחלטה. היישוב שונה באופן מהותי משאר היישובים שיוקמו במסגרת התכנית. שניים מתוך הישובים מיועדים לשרת את צרכיהם של אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, וארבעת היישובים שיוקמו לא מיועדים לפלח אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה.

"רכשנו את הקרקע ב-1997, מתוך ציונות ואינטרסים עסקיים", אמר אבי סיאצ'י, אחד מבעלי השטח. "מבנה הבעלויות בקרב הקבוצות הוא מורכב, אבל הקרקע ליישוב היא בבעלות פרטית, רובה ככולה. על פי התכנון שלנו נווה תמרים יהיה ישוב יוקרתי, התכנון שלו יכלול שטחים ירוקים רבים ומגרש הגולף שתוכנן במקור עשוי להשתנות, אך הוא יבוצע. בכל הנוגע לעלויות הקמת היישוב, אנחנו בוחנים את המתווה למימון ולא נוכל למסור פרטים מדוייקים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!