דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרדכי סובול

פרידה / החזן והמנצח ד"ר מרדכי סובול, נפטר בפתאומיות בגיל 67

סובול נפטר בעת ששהה בארה"ב בתפילות החג | הוא היה חתן פרס ירושלים ופרס החינוך מנשיא המדינה ולימד את כמה מהחזנים המובילים בעולם | משפחתו: "הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל"

ד״ר מרדכי סובול ז"ל
ד״ר מרדכי סובול ז"ל

אבל כבד בעולם החזנות והתרבות היהודית: החזן והמנצח ד"ר מרדכי סובול, חתן פרס ירושלים ופרס החינוך מנשיא המדינה על תרומתו להחייאת החזנות בישראל – נפטר בפתאומיות מבגיל 67, כתוצאה מארוע מוחי בעת ששהה בארצות הברית בתפילות החג.

סובול, תושב פתח תקווה, נולד ב-1951, בתל אביב למאיר וזיסל, ניצולי שואה. את תורת החזנות ורזי נוסח התפילה למד מגיל שמונה אצל החזן שלמה רביץ ז"ל שקירב אותו וראה בו ממשיך דרכו בחזנות.

סובול חיבר ותיזמר מאות יצירות, והיה מוזמן דרך קבע לפסטיבלים למוסיקה בכל העולם, בין השאר בניו יורק, ורשה ומונטריאול. בין מפעליו המוסיקאלים הרבים עשרות רבות של תקליטים עם מיטב הזמרים, ביניהם תקליט של מוסיקה יהודית עם הזמר חיים משה, כמו גם תקליט משותף ללהקת אתניקס ויהורם גאון, ובו מבוצע שירו "פתח לנו שער", אשר הפך להיות פרק התפילה הפופולארי של תפילת נעילה בקהילות ישראל.

סובול שימש כמנהל מוסיקאלי ומנצח קבוע של התזמורת הסימפונית "יובל". מאחוריו מאות רבות של קונצרטים בארץ ובעולם בהם ניצח על תזמורות סימפוניות רבות, והקים אחריו דורות של חזנים. הוא הכשיר במהלך השנים את החזנים המובילים בעולם, ובהם יצחק מאיר הלפגוט, יעקב למר, חיים אדלר, צבי וייס, נתנאל הרשטיק ועוד, ושיתף פעולה עם זמרים ישראלים כדוד דאור ועמיר בניון.

בסרט "מדורת השבט" בו הוא השתתף חיבר סובול עבור יהורם גאון את השיר "הבט משמים" ובו שילוב של חזנות ופזמון המושתת על לחן עתיק ומוטיבים יהודיים מסורתיים. במשך שנים רבות הגיש את התוכנית "לפני התיבה" ברדיו קול חי.

סובול קיבל את פרס החנוך מידי נשיא המדינה יצחק נבון בשנת 2006, וכן הוענק לו פרס ירושלים על תרומתו המיוחדת להחייאת החזנות בישראל.

בקרב משפחתו ומוקירי זכרו סיפרו כי "סובול היה יהודי וציוני בכל רמ"ח אבריו, אשר קיבל עשרות הצעות לעזוב את הארץ ולשמש כחזן בחו"ל, אך סירב לכולם. הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל".

משרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב נמסר: "הצטערתי להתבשר על פטירת ד"ר מרדכי סובול, בעל נפש יהודית וציונית, אחד מגדולי החזנים של עמנו. מרדכי ז"ל הנגיש את עולמן של החזנות ומוסיקת הנשמה היהודית ופתח שערי ניגון יהודי לקהלים רבים ומגוונים. מרדכי היה יוצר, חזן וגשר של תרבות בין חלקי עמנו בארץ ומעבר לים. לכתו בימים הנוראים, ימים של אמירת סליחות, מסמלת יותר מכל את מפעל חייו. יהי זכרו ברוך".

ח״כ ניסן סלומינסקי יו״ר ועדת החוקה: "בכאב לב אני נפרד היום מחברי, החזן והמנצח הנודע, מרדכי סובול. האיש והאגדה שהחיה את החזנות בימינו והרימה עד שמי מרום. שהדריך וחינך דורות של חזנים ושליחי ציבור רבים ושהפך את אומנות החזנות גם לנחלת הציבור כולו. מלחין, ידען ומנצח שאין שני לו. איש משפחה חם, אהוב ואוהב הבריות. ידידי היקר שנדם קולו לעד. יהי זכרו ברוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!