דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צד"ל

ברית זמנית / ביקורת על כך שישראל לא עושה כל שביכולתה לסייע למשפחות חיילי צד"ל

בדיון מיוחד שקיימה ועדת החוץ והביטחון כחלק מיום ההוקרה לאנשי צד"ל, נחשפה תמונת מצב קשה: בני אדם שכרתו ברית עם ישראל, סיכנו את חייהם ונעקרו מביתם, נאלצים להסתפק בסיוע כספי דל וסובלים ממצוקה כלכלית גדולה

פינוי ונסיגת צה"ל מדרום לבנון. בצילום, אחד מילדי משפחות אנשי צד"ל יושב על מזוודות וממתין לעבור עם משפחתו את הגבול לצד הישראלי, לאחר נסיגת צה"ל מדרום לבנון. (צילום: אלפי בן יעקב / לע"מ).
פינוי ונסיגת צה"ל מדרום לבנון. בצילום, אחד מילדי משפחות אנשי צד"ל יושב על מזוודות וממתין לעבור עם משפחתו את הגבול לצד הישראלי, לאחר נסיגת צה"ל מדרום לבנון. (צילום: אלפי בן יעקב / לע"מ).
שי ניר

18 שנים עברו מאז נסיגת צה"ל מדרום לבנון ומדינת ישראל לא עושה כל שביכולתה לסייע לשקם את משפחות חיילי צד"ל. ועדת החוץ והביטחון, קיימה אתמול (שלישי) דיון מיוחד על הסיוע אשר מספקת המדינה לאנשי צבא דרום לבנון ובני משפחותיהם, בנוכחות עשרות מהם, כחלק מיום ההוקרה לאנשי צד"ל שצוין אתמול בכנסת.

יגאל פרסלר, המרכז את נושא צד"ל במשרד ראש הממשלה הציג תמונת מצב בה יש חלוקה מעמדית בקרב יוצאי צד"ל בין מי שהיו בכירים בארגון לבין כל השאר, ברמת הסיוע אותה מעניקה מדינת ישראל. "יש קבוצה של יוצאי צד"ל שהייתה בקשרים מיוחדים עם כוחות הביטחון, לרבות כל מי שהיה בדרגת מפקד פלוגה ומעלה, ואותם הסכים השב"כ להכניס לאחריותו השיקומית, והם מצבם בסדר גמור ואף יותר מכך. את שאר המשפחות, שמו תחת אחריות משרד העלייה והקליטה, שהתייחס אליהם כעולים מארצות המערב, סייע להם כמה שנים, ואז חדל, והיום הם רק מקבלים סיוע קטן בשכר דירה דרך משרד השיכון. להערכתי מדובר היום בכ-300 משפחות, הם אומרים שמדובר בכ-400, אבל ברור שלכולם מגיע השיקום הזה".

פליטים מדרום לבנון ואנשי מקורבי צד"ל (צבא דרום לבנון) צובאים על "שער פאטמה" בגדר הגבול בין ישראל לדרום לבנון, ממתינים לכניסה לישראל, לאחר פינוי ונסיגת צה"ל מדרום לבנון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
פליטים מדרום לבנון ואנשי מקורבי צד"ל (צבא דרום לבנון) צובאים על "שער פאטמה" בגדר הגבול בין ישראל לדרום לבנון, ממתינים לכניסה לישראל, לאחר פינוי ונסיגת צה"ל מדרום לבנון (צילום: משה מילנר / לע"מ).

עוד אמר פרסלר כי במשרד ראש הממשלה הנושא מטופל וכי יש מתווה מסוים שאיננו מוגמר, לסגור את הפער. "הגענו למצב שעוד שתי ישיבות נוכל להביא החלטה לממשלה שתפתור את הסוגיה. אני יודע שאתמול הודלף ופורסם שהנושא גמור, ואכן יש הסכמות בינינו לבין משרד הביטחון והשיכון, אבל לאוצר יש עוד כמה שאלות, טובות, שהוא דורש לברר, בצדק. ראש הממשלה גם הנחה את מזכיר הממשלה לוודא שנושא התקציב יוסכם ואני מקווה שלאחר מכן זה ייפתר".

אלוף (במיל') יוסי פלד, לשעבר מפקד פיקוד צפון אמר בדיון בביקורת על המדינה כי "עברו 18 שנה מאז היציאה או הנסיגה, וזה לא לכבודה של מדינת ישראל שאנו עדיין עוסקים בנושא הזה. כל השנים הקשר של אנשי צד"ל לישראל נעשה רק דרך צה"ל, ובליל הנסיגה, ואני אומר זאת בכאב לב, צה"ל נעלם להם. השב"כ שם כתף, והציל את המצב יחסית, כאשר לקח את חלקם לתוך מנהלת השיקום שלו, שזה לא ייעודה. ההחלטה הכי לא מוסרית הייתה לחלק אותם לשתי קבוצות – 'חברה גבוהה' שקיבלו עולם ומלואו, וקבוצה שניה, כאילו עולים חדשים, בטיפול משרד הקליטה. הם לא עלו לארץ כי חלמו על הרצל, אלא באו במנוסה על חייהם מכורח הנסיבות. זה יצר פילוג, אפילו בתוך משפחות, עם אח שקיבל דיור ואח שלא, ואנו מחויבים מוסרית לכולם שיקבלו את מה שמגיע להם".

עלי בינג, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר אישר כי המשרד עוסק בעבודת מטה להחלטה שהתגבשה במשרד ראש הממשלה אך מדבריו עלה הקושי לסגור פערים בשל מדיניות הקיצוץ התקציבי אותה מנהיגה הממשלה. "הנושא בהחלט על סדר יומה של הממשלה. מונחת טיוטת החלטה שגיבש יגאל יחד עם משרד הביטחון, ואנחנו בעבודת מטה בנושא מספר חודשים. יש בדיקות משפטיות ויש בדיקת מקור תקציבי, כי משרד הביטחון לא רוצה להביא את הכל מתקציבו, ולאור תוצאות הבחינה, להביא את החלטת הממשלה המתאימה, בדגש על פתרון סוגיית הדיור".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), אמר בביקורת על משרד האוצר כי "היום הזה היה קבוע בלוח השנה זמן רב, וכמו שאנו נערכנו אליו, קיוויתי שגם משרדי הממשלה ייערכו. חבל שהאוצר לא באו לדיון הזה עם פתרונות לנושא הדיור, כי החלטה כזאת מקפלת בתוכה גם את ההכרה בטעות המוסרית שנעשתה, וכך היום הזה היה יכול להיות יום רק לטובת חיבוק והוקרה של אנשי צד"ל".

במהלך הדיון ניתנה זכות הדיבור ניתנה גם לאנשי צד"ל ובני משפחותיהם. מדבריהם עולה ונחשפת תמונה מורכבת של המחירים אותם שילמו על ברית הנאמנות אותה קיימו עם מדינת ישראל. ראשון דיבר פאדי נמור, "עקב נסיגת צה"ל ללא הסכם, נאלצתי לנטוש את הורי, משפחתי המורחבת וביתי, ללא הודעה מוקדמת. האכזבה מהדבר רק הלכה והתגברה בשל היחס הרשלני של הממשלה כלפינו והגיע הזמן להסיר את העוול. אנו שבים וקוראים לממשלה לקבל החלטה לפתור את אי הצדק הזה, וכן להוקיר גם את חללי צד"ל ביום הזיכרון ולציין את יום הנסיגה בתכנית הלימודים".

פארס אלחג' אמר בדיון: "אתם הפקרתם את אנשי צד"ל, למרות שאתם מודעים למה שהקריבו למענכם. הקשר שלי עם הורי ניתק בנסיגה, ועל המוות של אימי הייתי צריך לגלות מחבר, ובוודאי לא יכולתי להיות בלוויה. כל אחד מאתנו ויתר על המולדת שלו, ושום מחיר שתתנו לא ישתווה לזה, אז לפחות תנו לנו לחיות כמו אזרחים במדינה הזו, ותקנו את העוול הנורא של אפליה בין המשפחות".

הלן נאצר אמרה, "אני תושבת חיפה מאז 1992 אבל שורשי בדרום לבנון, שם, לצערי, היינו מכונים שושלת המוות. אבי וארבעה מאחיי נהרגו בדרום לבנון, שלושה מהאחים כשהם לובשים את מדי צד"ל. משפחתי שילמה את המחיר היקר ביותר שאפשר לשלם במלחמה שנלחמנו בה יחד – אבל למושג בני ברית צריכה להיות משמעות גם לאחר סיום המלחמה. כולם נפצעים ונהרגים אותו דבר, כולם נקרעו מבתיהם אותו דבר, בזה אין משמעות לדרגת קצונה או לא, למרות ההפרדה והאפליה הזועקת שעשתה הממשלה".

פינוי ונסיגת צה"ל מדרום לבנון. בצילום, קליטת פליטים של אנשי צד"ל אשר עברו לישראל, עם נסיגת חיילי צה"ל מדרום לבנון. (צילום: אלפי בן יעקב / לע"מ).
פינוי ונסיגת צה"ל מדרום לבנון. בצילום, קליטת פליטים של אנשי צד"ל אשר עברו לישראל, עם נסיגת חיילי צה"ל מדרום לבנון. (צילום: אלפי בן יעקב / לע"מ).

את הדור השני ליוצאי צד"ל ייצג קצין בצה"ל, סגן ג'ורג' דיאב, ממצטייני הנשיא השנה. "אני תושב נהריה ובן למשפחה של יוצאי צד"ל. רוב משפחתנו נשארה מאחור. אני התגייסתי, לאחר שנלחמתי לבטל את הפטור שניתן לי, מתוך אמונה בחינוך הממלכתי שקיבלתי בישראל והערכים הנוצרים שקיבלתי מהוריי", אמר דיאב והוסיף, "אני הצלחתי להשתלב בארץ ומאמין שאמשיך להתקדם באופן שוויוני, ויש רבים כמוני בדור שלי, וכבר יש גם דור שלישי ליוצאי צד"ל, אבל חשוב לזכור שההגעה לארץ ברגע אחד, העזיבה הפתאומית של הכל מאחור לדור הראשון, הייתה אתגר גדול שעד היום חלקם לא מצליחים להתגבר עליו ומצויים במצוקה כלכלית גדולה".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי "ההפרדה הזו היא לא לכבודה של מדינת ישראל והיא לא מוסרית, ואחרי 18 שנה ודאי שיש להגיע לפתרון שלה, והוא יתחיל עם מסד נתונים מדויק. לא יכול להיות שיש גרסאות שונות לגבי כמות המשפחות הקיימת".

ח"כ ענת ברקו (הליכוד) הוסיפה: "יש לנו חוב מוסרי ברור לצד"ל ולא עושים להם שום טובה כאן. היום, כשהדיור בעיה עוד יותר קשה, החובה לפתור את הסוגיה הזו עוד יותר הכרחית". ח"כ אורן חזן (הליכוד) אמר כי "התחושה היא שהצד"לניק עשה את שלו ועכשיו הוא יכול ללכת. אין להם לוביסטים משומנים היטב שיכולים לקדם את הנושא הזה. השיטה בישראל, וזה לא רק עם צד"ל אלא גם עם ניצולי שואה, קשישים – פשוט מתעלמים עד שימותו. זו לא דרך ולא הנחת עבודה שאפשר לקבל. אני מבטיח לכם שאעשה שתקבלו את המגיע לכם וגם לספר את הסיפור של צד"ל – של האנשים, הלחימה, רוח הקרב, כי הדור הצעיר לא מכיר כבר וההנצחה היא חלק בלתי נפרד מהניצחון".

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר סיכם את הדיון: "לא מובן מאליו שביום כזה, כאשר עשרות אלפי ישראלים רצים בין ממ"ד לממ"ד, נקדיש שעתיים לדיון, אך כולנו כאן תמימי דעים שיש דברים שלא מבטלים, וזו זכות עבורנו כחברי כנסת לקיים את הדיון ההוקרה לאנשי צד"ל. צערי, משרד מאוד דומיננטי בנושא, משרד העלייה והקליטה, הוזמנו לדיון חשוב זה, אך פשוט לא טרחו לבוא ונדרוש הסברים על כך.

"עם כל הכבוד להחלטת ממשלה, ואנו בהחלט היינו רוצים לראות את האוצר מסיים את התהליך ומביא החלטה עם יעד, מקור תקציבי ולוח זמנים, הרי שמעליה עומד החוק. חוק אנשי צד"ל ומשפחותיהם, שאושר בכנסת ב-2004 קובע שהממשלה תפעל למציאת פתרונות דיור ותעסוקה, ולשם כך ייקבע תקציב שנתי בתקציב הביטחון. מבחינתי, זהו נשק בידי הוועדה, שאנו נדרוש בעזרתו לקבל פתרונות בהקדם. אנו מבקשים ממשרד האוצר ומזכיר הממשלה לעדכן את הוועדה עד 15 בינואר על פתרונות, ולא על הסברים בדבר שיהוי בקבלת ההחלטה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!