דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיצובישי אלקטריק

התאגיד המתעמר / השותפה הרשמית לאולימפיאדת טוקיו 2020 מתעללת בעובדים בתאילנד

תאגיד הענק מיצובישי אלקטריק הגיע להסכמות עם איגוד העובדים לאחר שביתת מגן בה מנע במשך חודשיים מעובדיו להיכנס למפעל | למרות זאת, לאחר ההסכמות אילץ את העובדים לעבור "הכשרה" במחנה צבאי ולהוקיע את ראשי האיגוד

עובדי מיצובישי עוברים אימונים משפילים במחנה צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" (צילום: industriall)
עובדי מיצובישי עוברים אימונים משפילים במחנה צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" (צילום: industriall)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

תאגיד הענק מיצובישי אלקטריק, שותף רשמי של המשחקים הפראלימפיים טוקיו 2020, ביצע השבתת מגן כשלא התיר כניסה לחברי האיגוד במפעל בתאילנד והפך אותם לנתונים ליחס משפיל ומזלזל.

החברה פיטרה 26 מנהיגים וחברי איגוד מקצועי ומסרבת להחזירם, הכריחה אחרים להוקיע את האיגוד ולבטל את חברותם בו ו"הדובדבן שבקצפת": אילצה עובדים שהורחקו להשתתף במחנה בן ארבעה ימים בבסיס צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" לפני שיוחזרו. למרות ההשפלה המכוונת הזאת, 48 עובדים עדיין לא חזרו למקום העבודה. מיצובישי מחליפה את ההסכם הקיבוצי בחוזים אישיים, בניסיון לשבור את האיגוד הפועל במפעל כבר 20 שנה.

האיגוד המקצועי אינדסטריאול קורא למיצובישי אלקטריק לכבד סטנדרטים בינלאומיים בדיני עבודה, להחזיר את 26 מנהיגי האיגוד וחבריהם ולהפסיק את הפרת זכויות היסוד של האיגוד המקצועי

בדצמבר 2017, חברת מיצובישי אלקטריק מוצרי צריכה ביצעה השבתת מגן נגד 1,800 עובדיה והם ננעלו מחוץ למפעל. כחלק משביתת המגן של ההנהלה, העובדים איבדו את כל הטבות העבודה שלהם, כולל כיסוי בריאותי. לאחר שאחד הפועלים מת במהלך תקופת ההשבתה, הוחזר כיסוי בריאותי לנשים הרות בלבד. האיגוד המקצועי TEAM, הקונפדרציה התאילנדית של מכשירי החשמל, רכבים חשמליים ועובדי המתכת, המסונף לאיגוד המקצועי הבינלאומי אינדסטריאול והחברה הגיעו אחרי חודשיים להסכם באמצעות משא ומתן קיבוצי ולכאורה סיימו את המחלוקת.

מיצובישי אלקטריק הסכימה להחזיר את כל העובדים שהיא חסמה את עבודתם וזאת בהתאם לחוק. עם זאת, לפני החזרה, העובדים נקראו לפגישה "לבדוק את הגישה שלהם" ובה לחצו עליהם לחשוף מידע שמסכן את מנהיגי האיגוד. עוד התברר כי החברה אילצה את העובדים להגיע למחנה של ארבעה ימים בבסיס צבאי במטרה "ללמוד משמעת וסדר", לעבור חמישה ימים של הכשרה על ידי חברת משאבי אנוש חיצונית, שם הם צפויים "לעשות חשבון נפש על מעשיהם השגויים", יום נוסף של ניקוי בתים של זקנים כדי "להרוויח צדקה", ושלושה ימים בבית המקדש בודהיסט, ללא התייחסות לאמונות הדתיות שלהם. כמו כן, התבקשו העובדים להתנצל בפני החברה בחשבונותיהם האישיים במדיה החברתית.

עובדי מיצובישי עוברים אימונים משפילים במחנה צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" (צילום: industriall)
עובדי מיצובישי עוברים אימונים משפילים במחנה צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" (צילום: industriall)

למרות תהליך ההשפלה המכוונת, לא כל העובדים הוחזרו לעבודה והחברה אפילו החלה לפרסם משרות חדשות. מיצובישי אלקטריק פיטרה 24 עובדים שהמתינו לחזרתם, מתוכם עשרה חברים בוועדת האיגוד המקצועי החדשה שנבחרה בחודש יוני 2018, והגישו בקשה לבית הדין לעבודה לפטר שניים נוספים. בנוסף דורשת החברה מעובדים שנקראו בחזרה לעבודה לחתום על חוזים אישיים במקום הסכם המיקוח הקיבוצי שפג תוקפו בסוף ספטמבר 2018. החוזים האישיים כוללים סעיף שבו העובדים חייבים להסכים כי הם אינם חברים באיגוד – ואם הם כן יהיו חברים באיגוד אז עליות שכר והטבות הניתנות בתוך החוזה האישי, יוחזרו לחברה.

עולה כי מיצובישי אלקטריק השתמשה בהפחדה והטרדות כדי להחליש את האיגוד ובניסיון להשפיל את החברים בו. דבר זה נוגד את זכויות היסוד של העובדים ושל האיגוד המקצועי, כולל חוקי העבודה הלאומיים ואת זכויות הליבה הבינלאומיות בעולם העבודה. מה שמוסיף לצרימה הוא העובדה כי החברה היא שותפה רשמית של המשחקים האולימפיים הפראלימפיים, שיתקיימו בטוקיו בשנת 2020 ומתוקף כך מחויבת "להתחשב בזכויות אדם, עבודה ופרקטיקות לניהול עסקים הוגן".

האיגוד המקצועי המייצג את העובדים במפעל מסונף כאמור לאיגוד המקצועי הבינלאומי אינדסטריאול שכתב לחברה בשלוש הזדמנויות ודרש להחזיר את העובדים המפוטרים, אך עד כה לא התקבלה כל תגובה מהחברה. המזכיר הכללי של תחום התעשייה באינדסטריאול, ולטר סנצ'ס, אמר כי "האיגוד המקצועי אינדסטריאול קורא למיצובישי אלקטריק לכבד סטנדרטים בינלאומיים בדיני עבודה, להחזיר את 26 מנהיגי האיגוד וחבריהם ולהפסיק את הפרת זכויות היסוד של האיגוד המקצועי".

מחאה נגד מיצובישי אלקטריק שההתעללה בעובדיה בתאילנד (צילום: industriall)בוד
מחאה נגד מיצובישי אלקטריק שההתעללה בעובדיה בתאילנד (צילום: industriall)בוד

קמפיין עולמי נגד מיצובישי אלקטריק נפתח ונתמך על-ידי האתר לייבור סטארט וקורא לשלוח פניה למיצובישי על מנת להפעיל לחץ ברמה העולמית ולשפר את מצב העובדים ברמה המקומית – כלי פשוט של סולידריות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!