דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מאבק בהפקרות / אושר סופית: חובה למנות עוזר בטיחות באתרי בנייה גדולים

על פי החוק, העבודה באתר תהיה אסורה בהיעדר עוזר ואחראי הבטיחות | החוק הוצע ע"י חברי הכנסת איל בן ראובן, אלי אלאלוף ועבד אל חכים חאג' יחיא, ועוגן במסגרת ההסכמות בין ההסתדרות לממשלה

עובדים באתר בנייה בשכונת הר חומה בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: קובי גדעון/ פלאש90)
עובדים באתר בנייה בשכונת הר חומה בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: קובי גדעון/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חוק חובת מינוי עוזרי בטיחות באתרי הבניה הגדולים עבר אמש (שלישי) בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת ואושר סופית, בתמיכת 20 ח"כ שהצביעו בעד וללא התנגדויות. החוק יחייב מינויו של עובד בכל אתר בניה גדול, שיהא אמון על שמירת הבטיחות באתר.

עד היום היו מנהלי העבודה באתרי הבניה נושאי האחריות היחידים והבלעדיים בשטח בנושא הבטיחות, אולם שיטות הבניה המתקדמות והגדילה של  אתרים הקשו עליהם בביצוע תפקידם זה – זאת לצד העובדה ששמירת הבטיחות הייתה רק מרכיב אחד בתחומי האחריות של מנהלי העבודה. החוק החדש קובע שבכל אתר בנייה בגובה למעלה מ-7 מטרים ובשטח של למעלה מ-1000 מ"ר ימונה עוזרה בטיחות לצד מנהל העבודה שיהיו אמונים על תחום הבטיחות בלבד ויסייעו באכיפת הבטיחות באתר. העבודה באתר תהיה אסורה בהיעדר עוזר הבטיחות, ומבצע הבניה יהא חייב לפרסם את שמו על שלט באתר.

עוזרי הבטיחות יהיו חייבים להיות עובדי בניין בעלי ניסיון של שנתיים לפחות, ולעבור קורס ייעודי שייבוצע על ידי משרד העבודה והרווחה עצמו או מוסד אחר שהוכר על ידיו. לעוזר הבטיחות על פי החוק תהא גישה לכל מסמך או תעודה הנוגעת לשמירת הבטיחות באתר, ויאסר על המעסיק במפורש לפגוע בתנאי העסקתו או לפטר אותו בשל פעילותו לשמירה על הבטיחות באתר. החוק מוגבל לחמש שנים, כששר העבודה ורווחה יוכל להאריך את תוקפו בהסכמת שר המשפטים.

הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ איל בן ראובן בשיתוף עם יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא. במסגרת ההסכם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר העבודה והרווחה חיים כץ, התחייב האחרון לסייע להעברת החוק.

"זהו חוק היסטורי בהצבת נושא הבטיחות בבנייה על סדר היום החברתי.זהו יום משמעותי ביותר למאבק בתאונות הבנייה" מסר ח"כ בן ראובן. "החוק לחיוב עוזר בטיחות באתרי הבנייה הוא חוק היסטורי ואבן דרך חשובה בהליך ארוך וקשה להצבת נושא הבטיחות בבנייה על סדר היום החברתי בישראל".

"הגענו לחוק הזה לאחר עשרות סיורים באתרי הבנייה, דיונים, מעקב הדוק ובעבודה עם חבריי היקרים, חברי הכנסת, אלי אלאלוף ועבד אל חכים חאג' יחיא, הגעתי לתובנה כי מנהלי העבודה נאלצים להתמודד עם נושא הבטיחות באתרי הבנייה יחד עם עשרות ומאות משימות נוספות והבטיחות נדחקת לשוליים" הסביר.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר לפני זמן קצר כי: "מדובר באבן דרך משמעותית למימוש ההסכמות שקידמה ההסתדרות מול המדינה, באשר לבטיחות בענף הבנייה. העובדה כי בכל אתר בנייה יהיה מעתה איש מקצוע שכל תפקידו הוא לסייע למנהל העבודה לשמור על הבטיחות באתר, מהווה צעד חיוני שיעזור לוודא כי העבודה אכן מתבצעת בהתאם לתקנות הבטיחות. אחרי המאבק חסר הפשרות שהובילה ההסתדרות בנושא, זו המחויבות שלנו להמשיך ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות על מנת שהדברים שהושגו לא יישארו בבחינת מילה ריקה. תרגום ההסכמות למציאות חדשה בשטח יעזור למזער את ההיפגעות בעבודה ויציל את חייהם של עובדים רבים. אני סמוך ובטוח כי שר העבודה והרווחה, חה"כ חיים כץ, יפעל ללא דיחוי כדי לקבוע את תנאי הסף וההכשרה הנדרשת להסמכת עוזרי הבטיחות, על מנת לאפשר את תחילת עבודתם באתרי הבנייה".

מאז תחילת השנה נהרגו 38 עובדים ושני עוברי אורח באתרי הבניה, לצד מאות עובדים שנפצעו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!