דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נס טכנולוגיות

המאוגדים / בית הדין קבע: גם למזמין שירות אסור לשבור שביתה

ניצחון לעובדי נס טכנולוגיה ולהסתדרות: בית הדין לעבודה קבע כי בית החולים הדסה עין כרם פגע בזכות השביתה של עובדי נס, בשל החלפתם בעובדים אחרים | מפסק הדין: "טענות הדסה לפיה היא רשאית לעשות ככל שהיא חפצה הואיל והעובדים אינם עובדיה, אינן מקובלות עלינו"

הפגנת עובדי "נס טכנולוגיות" מול בית המנכ"ל, שחר אפעל (באדיבות התאגדות עובדי נס)
הפגנת עובדי "נס טכנולוגיות" מול בית המנכ"ל, שחר אפעל (באדיבות התאגדות עובדי נס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, קבע כי בית החולים הדסה עין כרם פגע בזכות השביתה של עובדי חברת נס טכנולוגיות המועסקים בו, באמצעות החלפתם בעובדי חברות אחרות, במהלך הצעדים הארגוניים שנקטו. ההחלטה הייחודית מחדדת כי ההגנות הניתנות לעובדים שובתים מפני שבירת שביתתם על ידי המעסיק, מגנות עליהם גם מפני שבירת השביתה על ידי מזמין השירות המהווה למעשה 'מעסיק בפועל'. את ההסתדרות ייצגו בהליך עו"ד אלעד מורג, אורנה נבון ומאיר סוויסה מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי.

"מדובר במיקור חוץ… אכן שיטת המשפט מכירה מבנה העסקה מעין זה בו הנהנה (הלקוח של חברת נס) אינו המעביד הישיר של העובדים", כתב השופט אברהמי. "יחד עם זאת אין לומר שלעובדים שעובדים במבנה מורכב זה, באמצעות חברת נס, אין זכויות של עובדים. לעובדי חברת נס זכויות עובדים הן במישור האינדיבידואלי והן במישור הקולקטיבי קיבוצי. שאם לא נאמר כן, נאיין את זכות השביתה בפרט ואת הזכויות הקיבוציות כמו גם הזכויות האינדיווידואליות… טענות הדסה לפיה היא רשאית לעשות ככל שהיא חפצה הואיל והעובדים אינם עובדיה, אינן מקובלות עלינו".

השופט קבע כי אחריות זו של המעסיק למימוש זכויות עובדיו מעוגנת בחוק העסקת עובדים על ידי חברות כוח אדם (1996), בחוק שירות התעסוקה וכן בפסיקות קודמות של בתי הדין לעבודה.

"טענות הדסה לפיה היא רשאית לעשות ככל שהיא חפצה הואיל והעובדים אינם עובדיה, אינן מקובלות עלינו".

"אני מברך על החלטת בית הדין שמעידה יותר מכל כי הנהלת נס מזלזלת בעובדיה ומנסה להתחמק מאחריותה לתנאי העסקתם." מסר יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי. "ההסתדרות תמשיך בנחישות להיות הרוח הגבית של עובדי נס ותפעל במלוא עוצמתה להבטחת תנאי שכרם, עבודתם וביטחונם התעסוקתי. אני שב וקורא למנכ"ל נס, שחר אפעל, להתעשת ולמנוע את החרפת המשבר".

לצד זאת הורה השופט על השבתו של חבר ועד עובדי נס בהדסה, עובד שהורחק בשל הצעדים הארגוניים לעבודתו באתר, ועל ביטול שימוע של חברת ועד נוספת במוקד נס בעיריית ירושלים אליו זומנה בעקבות צעדים ארגוניים. כי זימונה לשימוע על ידי נס נבע מפעילותה בוועד העובדים. עם זאת, קיבל השופט את הרחקתו של חבר ועד אחר ממוקד נס בהדסה, לאחר שבמסגרת הצעדים הארגוניים החליף את אחת הסיסמאות בלא אישור. "מעשיו אלה של שינוי פוזיטיבי ואי גילוי הסיסמה לאחר מכן, אינם חוסים לטעמנו תחת ההגנה של צעדים ארגוניים לגיטימיים", קבע השופט.

"טוב יעשו הצדדים אם ימשיכו את ההידברות הקולקטיבית", המליץ השופט והזכיר כי ועד העובדים בנס קיים מזה ארבע שנים, ולאחרונה בית הדין הארצי אשרר מחדש את יציגותו. "יחסים קיבוציים יש לנהל במשא ומתן ומשא ומתן. יש לפתור את הבעיות הנקודתיות באתרים השונים (בפרט בהדסה ובעירייה) ובמקביל להמשיך את המשא ומתן שצריך להביא להסכם הקיבוצי הראשוני". השופט המליץ לצדדים להסתייע בשירותיה של הממונה האזורית על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה כמגשרת על מנת להביא לפתרון המחלוקות.

בבית החולים הדסה נוקטים העובדים עיצומים מזה למעלה מחודש על רקע הרעת התנאים שנגרמה להם במסגרת הפיכתם לעובדי קבלן באמצעות חברת נס לאחר שבעבר היו עובדים ישירים של בית החולים. בעיריית ירושלים ננקטים צעדים ארגוניים במחאה על תנאי העבודה, כשהעובדים מועסקים בקומת מרתף, בצפיפות וללא חלונות. בשבועות האחרונים החלו בסדרת הפגנות מול ביתו של מנכ"ל החברה שחר אפעל ברמת אפעל.

מעיריית ירושלים נמסר כי "מדובר בסכסוך שאינו נוגע לעירייה בין חברה המספקת שירותי מחשוב לעירייה במיקור חוץ לבין עובדי החברה ולפיכך העירייה לא תתערב בסכסוך למעט דרישתה להבטיח את רציפות השירותים שהספק מחויב לספקם.
נגד עיריית ירושלים לא נטענה שום טענה בבקשה שהוגשה לבית הדין ולא נתבקש נגדה שום סעד, ובהתאם לכך היא גם לא נקטה עמדה בהליך ובוודאי שלא 'הפסידה' בו".

מחברת נס טכנולוגיות, ובית החולים הדסה טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!