דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

מאמן לחיים / סלאח חסארמה הקים בי"ס מצליח לכדורגל, אבל רוצה שהוא יהיה הרבה יותר מזה

מכבי צעירי בענה בטורניר בספרד. עומד מימין: סלאח חסארמה (צילום באדיבות המרואיין)
מכבי צעירי בענה בטורניר בספרד. עומד מימין: סלאח חסארמה (צילום באדיבות המרואיין)

לאורך כל חייו המקצועיים בכדורגל הישראלי פרץ חסארמה מחסומים: הוא היה הכדורגלן הערבי הראשון בבני יהודה, המאמן הערבי הראשון בליגת העל והמאמן הערבי הראשון בנבחרות ישראל | עכשיו הוא רוצה לפתוח את בית הספר לכדורגל שהקים בבענה גם לנערים יהודים מהסביבה

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סלאח חסארמה (44), שחקן כדורגל ומאמן מוערך ופורץ דרך, מסמן מטרה חדשה: ליצור חיבור של דו קיום יהודי-ערבי בבית ספר לכדורגל אותו הקים בבענה, כפר הולדתו, לפני שלוש שנים. מבחינתו, מפגש סביב הספורט הפופולרי בעולם יוכל ללמד ילדים ובני נוער יהודים וערבים מהצפון לקבל את השונה מהם, להבין ולאהוב את האחר.

חסארמה הוא דמות מיוחדת בנוף הכדורגל הישראלי. שחקן ומאמן ערכי חדור מטרה ונחוש שהיה השחקן הערבי הראשון בקבוצת בני יהודה ופתח את הדלת לשחקנים רבים אחריו. בשנת 2015 מונה למאמן עירוני קריית שמונה והפך למאמן הערבי הראשון בקבוצה יהודית בליגת העל. חסארמה גם מונה בשנת 2016 למאמן נבחרת נערים ב' של נבחרת ישראל, ובכך עשה היסטוריה כמאמן ערבי ראשון בנבחרות הלאומיות של ישראל. בשלוש השנים האחרונות חסארמה הוא כאמור המאמן הראשי של נבחרת נערים ב' ועוזר המאמן בנבחרת נערים עד גיל 17. תחת הדרכתו הנבחרת הצעירה בנבחרות ישראל זכתה השבוע בטורניר החורף המסורתי, כאשר היא מנצחת את נבחרות קרואטיה, סלובקיה ובלרוס. בנבחרת נערים א' היה חסארמה שותף עם המאמן הראשי גדי ברומר להישג אדיר של עלייה לאליפות אירופה בקיץ 2017.

כקבוצה הרואה עצמה סמל לדו קיום, אנחנו מרגישים מחוייבים לברך את סלאח חסארמה – המאמן הערבי הראשון בנבחרות ישראל. כבוד!

Posted by ‎מכבי חיפה – דעות ירוקות‎ on Monday, July 18, 2016

במקביל לעבודה הנהדרת אותה מבצע חסארמה בנבחרות הצעירות של ישראל, הוא גם מנהל, זו השנה השלישית, את בית הספר לכדורגל שהקים "קלאסיקו לכדורגל- סאלח חסארמה" שמונה כיום כ-150 ילדים ונערים. הוא גם מנהל את מועדון הכדורגל הצעיר והמצליח שהקים בכפר בו גדל, "מכבי צעירי בענה".

בראיון ל'דבר ראשון' חסארמה מספר על בית הספר המיוחד שהקים המבוסס על שילוב ייחודי של לימוד משחק הכדורגל עם השקעה ופיתוח העולם הערכי והחברתי של הנערים, כולל השקעה במעקב אחרי מצב השחקנים בלימודים בבתי הספר. "זו השנה השלישית שלנו פה. חשבתי והרגשתי שיש צורך להקים בית ספר באזור שלנו. בית ספר לכל האזור שלנו. מגיעים לפה ממג'דל כרום, מנחף, מדיר אל אסד, מראמה, ואדי סלאמה ועוד. בשנה הראשונה התעסקנו בהקמה. הבאתי מאמנים ברמה גבוהה ולא התפשרתי על ללכת לפחות מהרמה שאני חושב שהיא מצוינת ולכן זאת הייתה הצלחה גדולה מאוד. בשנה השנייה הכנסתי גם את הקבוצות לליגות. בהתחלה היו לנו קבוצות בילדים א', נערים ב' ונערים ג'. השנה יש לנו קבוצות שעלו שנתון קדימה והם מתקדמים יפה מאוד".

כשהגעתי, אז כמובן היו חלק שהתנגדו והיו חלק שאהבו. אבל בסוף העונה כמובן שכולם אהבו אותי וחיברו לי שירים בכלל. בסוף העונה כל הקהל היה שר את השם שלי. אני שמח מאוד שעשיתי את זה וזה פתח דלתות לכל מיני שחקנים ואתה רואה מאז הרבה שחקנים ערבים שנכנסו לקבוצה

על כר הדשא במגרש הישן של בענה מסתובב חסארמה בין שלוש הקבוצות המתאמנות במקביל לאורך המגרש הגדול. חסארמה מתבונן מקרוב במאמנים ובשחקנים שעובדים במשותף על הדברים הבסיסיים בפיתוח מיומנויות המשחק. חסארמה מנסה להיות בלתי מורגש, משרה אווירה של ביטחון על המאמנים העובדים תחתיו ומשמש כדמות לחיקוי ודוגמה לנערים והילדים הצעירים שמביטים בו בהערכה גדולה.

"קודם כל אנחנו מלמדים את הבסיס של הכדורגל, מלמדים איך להתנהל, איך להתנהג. אנחנו רואים שיש פה באמת ילדים שהתקדמו בצורה נהדרת ונפלאה ויש כאלו שכבר קיבלו זימונים למצוינות ולקדם נבחרות שזה מעודד ונותן לילדים דחיפה מאוד גדולה ונותן כמובן השראה לכל המאמנים והצוות שעובד פה. מבחינה חינוכית זה מאוד מאוד חשוב לי, להטמיע בילדים האלו חינוך כמו שצריך. שזה כולל ערכים של איך להתנהג מול הבן אדם שמולך, איך להתנהג עם אנשים בקבוצה. איך כשחקן כדורגל, גם כילד אתה צריך לשמש דוגמה לסביבה, דוגמה לכל האנשים שיש מסביבך".

מבחינת חסארמה החינוך לא נגמר רק במגרש הכדורגל, אלא ממשיך גם במעקב ונתינת דגש כלפי השחקנים הצעירים בתחום הלימודים. "אנחנו מדגישים את זה שהילדים ימשיכו להביא תוצאות וציונים טובים בבית ספר ולא לסמוך רק על כדורגל. אנחנו בקשר עם המורים שלהם מבתי הספר שלהם. אנחנו כל הזמן מקבלים דיווחים על איך הם מתנהגים בתוך בית הספר ובכיתה. אני חושב שזה מאוד חשוב להטמיע את הפן החינוכי אצל הילדים לפני הכל. איך אנחנו מתנהגים, איך אנחנו מתנהגים אחד עם השני, איך אנחנו מדברים, איך אנחנו מתנהגים עם החברה בכלל ולא רק פה בקבוצה".

מכבי צעירי בענה בטורניר בספרד. עומד מימין: סלאח חסארמה (תמונה באדיבות המרואיין)
מכבי צעירי בענה בטורניר בספרד. עומד מימין: סלאח חסארמה (תמונה באדיבות המרואיין)

תחת ניהולו של חסארמה, המועדון הצעיר יחסית 'מכבי צעירי בענה' הצליח בזמן קצר מאוד להתקדם ולרשום הישגים יפים בליגות השונות בהן שיחק. "השאיפה שלי פה היא לקדם כמה שיותר ילדים, שיגיעו לרמות הגבוהות. גם מתוך תפקידי כמאמן נבחרת, אני בקשר עם הרבה קבוצות. איפה שאני אוכל להצליח ולשלב ילדים מבית הספר, אז יש לאן לקחת אותם, לקדם אותם ולהשתלב".

השקעה בשחקנים הצעירים היא מעבר לאימונים הבסיסיים להם הם זוכים בישראל. פעם בשנה בית הספר לכדורגל נוסע ביחד למחנה אימונים וטורניר בחו"ל, כדי לטעום מהאווירה המקצוענית של הכדורגל באירופה. "אנחנו בכל שנה טסים לטורנירים ומחנות אימונים בחו"ל. בשנה הראשונה יצאנו עם 60 ילדים למדריד, שזה באמת משהו מדהים. היו לנו שם אימונים, השתתפנו בטורניר גדול ומוצלח עם קבוצות מישראל ומספרד. הגענו למקום השלישי וכשנה ראשונה זה באמת היה הישג גדול ובלתי נשכח. בשנה השנייה טסנו למחנה אימונים וטורניר בברצלונה. היה מחנה אימונים מוצלח מאוד. קידמנו את הילדים וגם השנה אני מתכוון שנצא למחנה אימונים בחו"ל, כי זה נותן משהו מיוחד לילדים ומקדם אותם. הילדים גם רואים תרבות אחרת ורואים כדורגל אחר מכיוון אחר, מטיילים, נהנים וצופים במשחקים של ברצלונה וריאל מדריד. שזה באמת משהו מדהים בשבילם".

בית ספר לכדורגל, בית ספר לדו קיום

לאחר שלוש שנים של פיתוח בית ספר לכדורגל איכותי ומקצועי בצפון, חסארמה מסמן לעצמו מטרה נוספת ומאתגרת. לפנות לציבור יהודי שרוצה להיכנס לבית ספר מצליח לכדורגל, ומעוניין בערך המוסף של הקיום המשותף. חסארמה מתכוון ליצור משהו מיוחד ופורץ דרך בחברה הישראלית. בית ספר לכדורגל שמקדם ערכים של שוויון קבלה וסולידריות ובו משחקים ביחד ערבים ויהודים, תחת סמל וקבוצה אחת.

"יש בבית הספר כרגע 150 ילדים. אני רוצה להמשיך להתקדם ולהגיע גם לחברה היהודית. שיהיה לי בית ספר משולב לחברה הערבית וגם לחברה היהודית. זה יכול להיות דבר ענק. השנה התחלנו לחשוב על זה. בתכנית לפיה אנו הולכים, יש שלב בו אנו נפרסם בכל הערים ובכל המושבים והקיבוצים ובכל החברה היהודית שמסביבנו. ברגע שנעשה את זה, אני רוצה שזה יראה קודם כל כלפי חוץ שאנו עושים את השילוב הזה, הדו קיום והביחד. איך אנחנו מתייחסים אחד לשני בתוך בית הספר. מפה אני רוצה להוציא את זה החוצה דרך כל הפרסומים האפשריים, כדי לעשות את זה כמשהו פורץ דרך גם פה וגם באזורים אחרים".

תחילת דרכו של סלאח חסארמה כשחקן כדורגל

חסארמה גדל בכפר בענה וכבר מגיל צעיר התגלה ככדורגלן מוכשר. "התחלתי מגיל צעיר, מגיל בית ספר. אהבתי מאוד לשחק כדורגל בשכונה. בבית ספר המורים כבר ראו שיש לי משהו שקשור לכדורגל. לאחר שגילו אותי, לקחתי את זה יותר ברצינות. והתחלתי לחפש איפה להתאמן ואיך להתקדם. הלכתי בתקופת בית הספר לכל מיני מקומות לשחק בליגה ג' ובליגה ב' ומשם התחלתי באמת להתקדם. כשראו אותי לקחו אותי ודחפו אותי למעלה ואמרו שבאמת המקום שלי הוא בליגות הגבוהות".

חסארמה שיחק בהפועל טייבה בעונת 1996-7, עונה היסטורית של קבוצה ראשונה אי פעם מהמגזר הערבי בליגת העל. "התקדמתי מעראבה שהייתה אז בליגה ב'. בהפועל טייבה ראו אותי כשהם עלו אז לליגה הלאומית (הליגה הבכירה באותם שנים) ואמרו שהם רוצים אותי. כשהלכתי לשם המאמן שלהם התלהב ממני והחתים אותי לקבוצה. זאת הייתה השנה הראשונה שלי בליגה הבכירה. הייתי אז בן 21 ומשם כמובן התחלתי את הקריירה המקצועית שלי".

השחקן הערבי הראשון בבני יהודה

אחרי מספר עונות בהפועל טייבה ובני סכנין הגיע חסארמה בקיץ 2002 לקבוצת בני יהודה. המועדון התרשם מהקשר ההגנתי המצטיין והחליט למענו לשבור את הטאבו הבלתי מדובר ולהחתים לראשונה שחקן ערבי לקבוצה. חלק גדול מאוהדי המועדון לא אהבו את ההחלטה. "שמה היה סיפור שלם, עוד לפני שזה התפרסם שהחתימו אותי היו כתבות וקבלתי טלפונים של איומים שלא להגיע לשמה בגלל שאני ערבי. לא היו ערבים בקבוצה לפני שאני הגעתי לשם. למרות הכל לא לקחתי את הדברים ללב, כל הפרסומים וכל הטלפונים שקיבלתי. זה לא הפחיד אותי, אני הייתי חדור מטרה שמה שאני רוצה להתקדם, אני רוצה להגיע, אני רוצה לפתוח דלתות. כשהגעתי, אז כמובן היו חלק שהתנגדו והיו חלק שאהבו. אבל בסוף העונה כמובן שכולם אהבו אותי וחיברו לי שירים בכלל. בסוף העונה כל הקהל היה שר את השם שלי. אני שמח מאוד שעשיתי את זה וזה פתח דלתות לכל מיני שחקנים ואתה רואה מאז הרבה שחקנים ערבים שנכנסו לקבוצה".

לאחר עונה בבני יהודה עבר חסארמה להפועל חיפה ובני סכנין. את הבית האהוב הוא מצא בהפועל קרית שמונה בה שיחק במשך 7 עונות ואימן עוד 3 עונות נוספות. במהלך 10 השנים הקסומות בקריירה שלו חסארמה עבר הסבה מקשר לבלם והפך למעוז ההגנה של קרית שמונה וזכה איתה בכל תואר אפשרי. בין היתר אליפות בלתי נשכחת בעונת 2011-12. "זאת הייתה שנה מדהימה, שנה שכל כך נהננו. אני לעולם לא אשכח את השנה הזאת. היינו חבורה מאוד מגובשת עם מאמן (רן בן שמעון – ל.ב) שעשה עבודה כמו שצריך, אם בעל הבית איזי שירצקי שבאמת נתן את הכל ובזכות זה הגענו למטרה ולהישג הענק הזה. שמכלום, קרית שמונה נחשבת לקבוצה קטנה ולהגיע מול כל הקבוצות ולנצח ולהמשיך לנצח. בהתחלה אמרו שזה זמני ושזה בהתחלה. באיזשהו שלב זה ייעצר. אבל באמת זה לא נעצר ולקחנו את הליגה בפור גדול של נקודות. זאת הייתה באמת שנה מדהימה".

מאמן בהתהוות

חסארמה הפך לסמל אהוב במועדון הצפוני ומיד עם פרישתו בגיל 39, מונה למאמן קבוצת הנוער של המועדון. "אחרי שפרשתי מהמשחק כשחקן כדורגל, שירצקי הגיע ישר והציע לי להמשיך את הקריירה שלי כמאמן. לקחתי את הקבוצה של הנוער של קרית שמונה, הייתי שנתיים שם. היו לנו שנתיים מדהימות, סיימנו במקום השלישי, אחרי מכבי חיפה ומכבי ת"א. אלו קבוצות שמתחרות עם תקציבים גדולים בהרבה מאיתנו. הגענו גם לגמר הגביע והפסדנו בפנדלים".

לאחר שנתיים מדהימות בנוער, ברק בכר החליט לעבור מעירוני קרית שמונה להפועל באר שבע. חסארמה המאמן המצטיין והמוערך של קבוצת הנוער, זכה להזדמנות לעשות היסטוריה נוספת ומונה למאמן הקבוצה הבוגרת. חסארמה היה המאמן הערבי הראשון בליגת העל. "שירצקי בא אליי והציע לי לאמן את הקבוצה. הייתה לי התחלה מצוינת כמאמן, אבל באמצע השנה הדברים הלכו פחות טוב והחלטנו להיפרד".

בשלוש השנים האחרונות חסארמה מאמן בהצטיינות את נבחרת נערים ב', אותה הוביל שנתיים רצוף לזכייה בטורניר החורף המסורתי. "אחרי השנה הזאת קיבלתי הצעה לאמן את נבחרת נערים ב' וגם במקרה הזה הייתי המאמן הערבי הראשון שנכנס לנבחרות ישראל. זאת השנה השלישית שלי, אני ממשיך איתם ואני נהנה שם ועושה את העבודה כמו שצריך ולומד הרבה מהניסיון שלי בנבחרת. בשנה שעברה הגענו לאליפות אירופה עם נערים א' שם אני משמש כעוזר מאמן. אנחנו עכשיו מתכוננים למוקדמות של אליפות אירופה הקרובה".

https://www.facebook.com/Vole.co.il/photos/basw.AbpGdmxf24O7-FOiEak_9z6b6LuSJQzQqUzkvN4GOXr-4kuDNBuNufhAfNK9qX-iDNryXes5IYePXRBAc392oTFaa8WYRfjjVbJ7usSDUndlyzmwyuLrxxQSiUAqzA5kB-wbQ26AJVY7pyqbB53WDYUAd-cX1eFWbPeyUtBylZxJCfcFkQRXduBl8NIw-lg5xJhWG1zXbhBSCS17OiCMxjyF.1388694997933606.866838940068224.1023192307736805.10153770127814712.571585936191058.830070450420812.943201962443449.307450069589447.891998560868412/1388694997933606/?type=1&opaqueCursor=AboPAaky3s1bvBEOUd7Ybed4IVIM8RBmTHxdTZow8nhxTgiErNXuDVYc2IUNoNUJy2wiLddzJL_duC3yR4JRQtSQjoP7TUrHK8Pa593VkLhdrfabzF-Aq7_yGWdJ8TAfHhjSQ4VFGH2UWlKetiX3jsDy1ksMh1yNYFdIo3er31no2UYYibxhCCQ8uBNjkiMMPEzyEg3AWXMcE-uVhy_TRIQPE2XH5eRVTvD6_NfF-24DNT-cDhuvoFHwzmtVQoi0KScGn5N5x0eDEHCdm8y-KbGRHHDZvPJeQi93RD74FRd2WQD9irgXJtKHFHTY2iuItqLHH_28v0uK1UaGTHmWVyUTrUWC8yYODKkufTtjwW1mINU1iO4pdOElT1wxeNg82VR8uS3h1JmNf2wlAsS9_N5C4fXsojAT2DNW_qPMr_LhUShp6ZQaEXJce88oB56WsAbdCzZgA6jvV9_nXlMM1aUpD6-w8M3f5cVSJ2j8F-lLCU1Jgc7n5P75aBscyW7XKxB5Pg-iyZLHJ9jd8zAmSfGRYtaHdof6mZmpYdMlZOSK3Me3IaAqFwJeau9P-opZ2frpDcMqOQMnYb6KOfjLyf7gMdx02o2CUJyfFfTBMjQKvcFs3vngx3O1TFmbbvQ6y7yCzpHcdatg4t3nW4PyJOLrFJ4Ds_zW_-3Bm3cCWKwXh2VukwOD6JZ-PoXn718g6_oFedrwgzcFNZd03Jow6vr_DI-WpcQXnY589-CDicBHIQ&theater

לאורך כל הקריירה שלו כמאמן ושחקן כדורגל, סלאח חסארמה בחר להיות בן אדם ערכי שמוכן לתת את הנשמה ואת הלב כדי להגשים את המטרות אותן שם לעצמו. בדרכו שלו, בסבלנות ובשקט הוא יוצר דו קיום דרך משחק הכדורגל בין ערבים ויהודים. זה שילוב שאנו רואים דרכו את כל מה שיפה, ויכול להיות יפה יותר, בכדורגל הישראלי. בחודשים האחרונים נבחרת ישראל הבוגרת, שמצאה לאחרונה את דרכה חזרה ללב האוהדים, מונהגת על ידי ביברס נאתכו. לראשונה יש קפטן מוסלמי צ'רקסי בנבחרת ויש בהרכב גם חמישה שחקנים מוסלמים. זהו המשך למצב הקיים כבר שנים ארוכות בכל הנבחרות הצעירות של ישראל.

היעד הבא של חסארמה הוא כאמור להזמין את החברה היהודית להצטרף אל המועדון אותו הקים. זהו ככל הנראה הפרויקט הגדול והחשוב מבחינה ערכית בקריירה המקצועית שלו. בית ספר שישפיע ויעצב את הקשרים בין כל גווני הנוער והילדים בחברה הישראלית החיה בגליל התחתון. מקום אנושי חם ואוהב שבעזרת כדורגל יקרב לבבות וישבור מחסומים של שנאה ופחד. ראוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!