דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

הרשת החברתית / ברגעים הקשים של קואופ, לעובדים יש אחד את השני - וזה לא מעט

סניף קואופ (צילום: מתוך פייסבוק)
סניף קואופ (צילום: מתוך פייסבוק)

אחרי שמונים שנה בהן התקיימה כאגודה שיתופית ללא גרעין שליטה, נכנסה הרשת על עשרות סניפיה ואלף עובדיה להקפאת הליכים ומחפשת קונים | חזרנו אל סיפורה של הרשת שהוקמה ב-1939, אל העובדים שנמצאים בחוסר ודאות והלקוחות שמחזקים אותם ברגעים הקשים

יונתן קירשנבאום

"העובדים פה חיים מהיד לפה. מהרגע שסיפרו לי על זה שהרשת בהקפאת הליכים, המחשבה הראשונה שלי הייתה הופה, רגע, אני צריך לעשות חושבים. אולי מחר אני כבר אמצא את עצמי במקום אחר. התחלתי לחשוב על פתרונות", מספר אלי, עובד בסניף קואופ בבית הכרם, על השבועות האחרונים. "בעשירי לחודש אני צריך לשלם שכירות. אם אומרים לי שהשכר שלי לא בטוח, יש לי בעיה גדולה מאד. אני גרוש, יש לי שתי בנות ואני צריך לשלם מזונות. זאת רעידת אדמה, אתה צריך לחפש פרנסה אחרת, זאת חרדה".

ימים לא פשוטים עוברים על עובדי רשת הסופרמרקטים קואופ. מאז השבוע שעבר, בו ביקשה הנהלת הרשת להיכנס להקפאת הליכים ומונה עו"ד שלמה נס לנאמן, הביעו מספר חברות עניין ברכישת הרשת, אך מבחינת העובדים, כלום לא מובטח. הדבר היחיד שהם יודעים הוא שיש להם ועד שיעשה הכל כדי לדאוג לכולם, ושההסתדרות הכללית מאחוריהם. בתוך חוסר ודאות גדול כל כך, זה לא מעט.

מעבר לרכילות בעיתונות הכלכלית בנוגע לזהות של הרוכשים הפוטנציאליים, מדובר בפרנסתם של כאלף עובדים שנמצאים תחת סימן שאלה. עובדי סופרמרקטים הם לרוב בעלי הכנסה נמוכה יחסית, ופעמים רבות פגיעה בשכר עלולה להביא אותם למצוקה כלכלית של ממש. "בבום אחד פתאום יש משפט, יש הליכים, שום דבר לא יציב", מספר אלי, ומסביר שעד שהובטח לעובדים שיקבלו את שכר חודש נובמבר הוא ועוד עובדים כמוהו לא ידעו איך ישרדו את החודש. "בחנוכה אני אמור לקחת את הבנות שלי לחצי מהחג. לאן אני אקח? עם מה אני אקח? אם אני אקח חופשה בתשלום שלא ישלמו לי בסוף, מה יהיה בחודש הבא עם המזונות והשכר דירה? זה משבש לגמרי, מצב קטסטרופלי", הוא אומר.

מאז תחילת ההתרחשות דרש ועד העובדים של רשת קואופ מהנאמן להבטיח את שכר העובדים לפחות לחודש נובמבר. השכר הובטח במלואו, אבל כעת העובדים מחכים לתשובה על העתיד ארוך הטווח של הרשת. ההסתדרות, שהכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה מול קואופ, מתעקשת שהרשת תימכר בשלמותה למשקיע או רוכש שיפעילו את הסניפים באותה המתכונת בה פעלו עד כה, ללא פיטורים.

גם ועד העובדים הכריז שבמידה והרשת לא תימכר בשלמותה, הם יצאו למאבק אותו הגדיר יו"ר הוועד, אורי צרפי, כ'מלחמת עולם'. "אנחנו רוצים להיות מעורבים בכל דבר, מדובר באלף עובדים. אנחנו לא נסכים שיעשו דברים מאחורי הגב שלנו, כל ההסתדרות מאחורינו. קיבלנו מעטפת שלמה מהם. אם הם ישחקו משחקים הם יקבלו, אבל אני מקווה שלא יקרה. כי אלו אנשים ולא מספרים" אומר צרפי.

קואופרטיב שהתחיל עוד בשנות ה-30

קואופ היא רשת סופרמקטים ייחודית למדי בישראל. למעשה, הרשת נמצאת בבעלותה של האגודה השיתופית "קואופ ישראל", קואופרטיב צרכני שבו כ-13,000 חברים. הקואופרטיב מתנהל באופן דמוקרטי, וכל חבר רשאי להצביע בנושאים שונים, ולבחור את הרכב הנהלת הרשת. בניגוד למבנה הרגיל של בעלי מניות, חברי האגודה אינם זוכים לדיבידנדים מרווחי הרשת במידה וישנם כאלה, אלא להנחה של 10% על הרכישות ברשת.

לקואופ ישראל יש היסטוריה ארוכה, חלק מרשימה מפוארת של קואופרטיבים צרכניים שהוקמו כאן עוד בטרם הקמת המדינה – המפורסמים שבהם הם 'קואופ צפון' (שפורק סופית ב-2002), ו'קואופ תל אביב' (ששרד עד 1982). השלישי מביניהם הוא 'קואופ ירושלים', שהחל ב-1939 כאיחוד של מספר אגודות צרכניות בירושלים. מאז שנות השבעים מפעילה האגודה רשת סופרמרקטים ברחבי ירושלים, שהתרחבה בהמשך לסניפים באזור ובהמשך בכל הארץ, בעיקר בפריפריה – מה שהוביל לשינוי שמה ל'קואופ ישראל'. קואופ ישראל חברה בתנועת הקואופרטיבים העולמית, ומתגאה ביחס ההוגן שלה כלפיה עובדיה, בתרומה לקהילה ובשיעור העסקת הנשים בה, שעומד על 52%. עכשיו מחפשת האגודה השיתופית שלא חילקה רווחים קונה למטרות רווח.

כתבה מעיתון דבר על רשת קואופ, 1976
כתבה מעיתון דבר על רשת קואופ, 1976

מאחר שהקואופ היא אגודה שיתופית, לא ניתן לרכוש בה מניות או להצטרף באופן חופשי כמו בחברה המונפקת בבורסה. לכן הדוחות הכספיים של החברה אינם גלויים לציבור, ולא ניתן להעריך את מידת הבעיות הכלכליות בה נמצאת החברה. בשבוע שעבר הגישה החברה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה להקפאת הליכים, אחרי מספר חודשים של קשיים כלכליים. לאחרונה החלו ספקים גדולים לדרוש תשלום במזומן בעבור הסחורה, וכשהרשת לא הצליחה לעמוד בדרישה הפסיקה אספקת חלק מהסחורה לסניפים.

לחברה אושרה הקפאת הליכים של שלושה חודשים, במהלכם היא תנסה להשתקם ולהימכר למשקיע שיספק לה את ההון הדרוש כדי לצאת מהמשבר אליו נקלעה. לטענת החברה, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011, לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק ללא ירידה במחירי הסחורות, והוביל לסגירתן של חברות רבות גדולות וקטנות בשוק הקמעונאות הישראלי".

בבקשת הקפאת ההליכים נכתב כי הרשת נמצאת בבעיה תזרימית בלבד, וכי הקפאת ההליכים נועדה לאפשר לה לעמוד על הרגליים. אלא שמספר אנשים שנכחו בשיחות עם עו"ד שלמה נס, הנאמן שמונה לנהל את הרשת במהלך הקפאת ההליכים, טוענים שככל הנראה הוא ינסה להביא למכירת הרשת תוך חצי שנה.

מאחורי הכותרות עומדים כאלף עובדים ברשת, שנעים בין להיות רגועים בעקבות הבטחת הוועד, לבין חשש מהחלטותיו של הנאמן. משמעותה של מכירת הרשת עלולה להיות שינוי בתנאי העסקתם, ועלולה לגרור פיטורים כחלק מתכנית "התייעלות".

איציק גילה, מנהל סניף בית הכרם בירושלים הוא גם נציג ועד העובדים בסניף. בתוך הטלטלה האישית שעבר, הוא מצא את עצמו מחויב להיות מי שמסביר לעובדים את המצב החדש ונותן להם תחושת ביטחון. "זה נחת עלינו, לא ידענו שתהיה בקשה להקפאת הליכים, אנחנו לא מעורים בענייני כספים. אבל הספק הזה אמר שהוא מפסיק לספק לנו סחורה, אז התחלנו לחשוב. הבום שנפל נפל עלינו מהעיתונות. אתה צריך לנסות להבין מה זה ואז עוד להסביר לעובדים, אחרת כל אחד מפרש את זה אחרת. לנו כל הזמן נאמר שזה עניין זמני ושזה יסתדר" הוא מספר.

מדי יום הוא דואג לעדכן את עובדי הסניף בהתפתחות השיחות בין הוועד לנאמן. "אני הייתי במשרדים כדי להבין בדיוק מה קורה, כדי להדריך את העובדים כמה שיותר טוב", הוא מספר. "אם אתה מסתובב פה אתה רואה עובדים רגועים, כי הם יודעים מה קורה. אי הוודאות הולכת וקטנה כשאתה מבין מה יקרה איתך. אנחנו לא הולכים לאכול אותה, כשאנחנו הולכים כיחידה אחת אז יש לנו כוח. ההסתדרות מאחורינו, אז בכלל".

סניף בית הכרם הוא מוותיקי הסניפים ברשת, והפך להיות סמל בשכונה, עם קהל לקוחות קבוע. בשבועות האחרונים, כשהפסיקה להגיע סחורה לסניף, הופתעו העובדים לגלות יחס חיובי מצד הלקוחות. "ביום שישי הלקוחות ממש ריגשו אותנו. הם באו ואמרו 'אנחנו איתכם, גם אם לא יהיו לכם מוצרים אנחנו נעבור פה כל יום ונגיד לכם שלום. אנחנו רוצים אתכם פה, ואנחנו נהיה איתכם גם בשעות הטובות וגם בשעות הקשות. אתם הייתם בשבילנו, אז אנחנו נבוא ונתמוך בכם.' הסופר התנהל בשקט, גם כשהיו חסרים מוצרים. הלקוחות לא צעקו, לא התלוננו", סיפר איציק.

סופרמרקט של קואופ (צילום: מתוך פייסבוק)
סופרמרקט של קואופ (צילום: מתוך פייסבוק)

אתי יפרח, שעובדת כסדרנית בסניף סיפרה "אנחנו דואגים לענות להם תמיד, שלא יהיו תלונות. חשוב לנו. הם באים אומרים שיקנו אצלנו חלב, ומה שאין אצלנו יקנו במקום אחר. ביום שיצאה ההודעה לתקשורת קיבלתי רצף של הודעות מלקוחות שהיו מודאגים ממה שיהיה. אבל הרגענו אותם, אמרנו להם שלא משנה מה יהיה, אנחנו כאן".

"חייבים למכור כמקשה אחת"

אורי צרפי הוא מי שמנהל את עמדת העובדים מול הנאמן. הוא מתעקש שהחברה תימכר כמקשה אחת ובלי פיטורים – אחרת תפתח ההסתדרות במאבק אקטיבי. בשיחה עם 'בדר השבוע' הוא נשמע בטוח ביכולת להביא למכירת החברה בשלמותה, תוך שמירה על תנאי ההעסקה של העובדים.

"אנחנו מבקשים דברים מאד פשוטים", אומר צרפי, "לשמור על הסכם העבודה הקיבוצי, לשמור על התנאים הקיימים ולשמור על מעמדם של העובדים. פיטורים אנחנו נקבל רק במקרים קיצוניים, אבל כרגע זה לא על הפרק בכלל. ברור שנצטרך לשלם מחיר קטן, אבל כמעט אפסי. אם ינהלו אותה נכון לא צריך לפטר אלא לגייס עובדים".

את צרפי מלווה ראובן פרי מהסתדרות המעו"ף, שלקח חלק במכירת רשת "מגה" בשלמותה לרשת יינות ביתן בשנת 2016. המהלך נחשב להצלחה יוצאת דופן, שמנעה פיטורי עובדים, ושמרה על תנאי העסקתם גם אחרי המכירה. במקרה של קואופ היו אלה רשתות השיווק הגדולות – רמי לוי וויקטורי שהתעניינו ברכישת הרשת, אבל ההערכה היא שהממונה על ההגבלים העסקיים לא תאפשר את הרכישה. צרפי מעלה את האפשרות של מציאת משקיע יחיד מחוץ לשוק הקמעונאות, ומאשר שכוונת הנאמן היא אכן למכור את החברה כמקשה אחת.

"יש הרבה חברות שמתעניינות ברכישה. חייבים למכור כמקשה אחת, תהיה מלחמת עולם על זה. יכולים לבוא משקיעים, לא חייב אנשים שכבר מפעילים רשתות שיווק" אומר צרפי.

אורי צרפי, יו"ר ועד עובדי קואופ ישראל (צילום באדיבות המצולם).
אורי צרפי, יו"ר ועד עובדי קואופ ישראל (צילום באדיבות המצולם).

"אני לא מכיר את הנאמנים מראש, אבל אני מקווה ששיתוף הפעולה לא יהיה חד צדדי" אומר צרפי. "אם כן, יהיו לזה השלכות קשות מבחינת העובדים. אנחנו רוצים להיות מעורבים בכל דבר. מדובר באלף עובדים. אנחנו לא נסכים שיעשו דברים מאחורי הגב שלנו, כל ההסתדרות מאחורינו. קיבלנו מעטפת שלמה מהם. אם הם ישחקו משחקים הם יקבלו, אבל אני מקווה שלא יקרה. כי אלו אנשים ולא מספרים."

עושים את זה ביחד וסומכים על הוועד

ביום ראשון השבוע התקיים מפגש של מועצת העובדים של החברה, בה הוסבר לנציגי הוועד מצב הרשת ועמדת ההסתדרות. שרית בנימיני, הקופאית הראשית בסניף בית הכרם ונציגה נוספת של הוועד, היא כתובת אליה מגיעים העובדים עם שאלות בנוגע למצב החדש. "בגלל שהסברנו את זה כמו שצריך ואמרנו שאפשר לפנות אלינו, אז אתה רואה שהעובדים רגועים. אתה לא פוגש עובדים שאומרים אני מפחד, אני לא אגיע לעבודה. כן ישלמו לי לא ישלמו. הסברנו להם שהשכר יהיה, לא משנה מה יהיה. אין ממה להיות חרדים. בא אליי עובד ואמר תשמעי, אני משלם שכר דירה מה יהיה. אז הסברתו לו שאין בעיה, אמרו לנו שהשכר מובטח. ההסברה הייתה מהירה, כי כל אחד קורא את החדשות בטלפון וזה מבלבל" היא מספרת.

כדי להתמודד עם חוסר הוודאות אליה נקלעו העובדים, מדי יום שולח יו"ר הוועד לכלל העובדים הודעות SMS עם עדכונים. העובדים מוצאים את עצמם לעיתים קרובות מבולבלים מהכתבות בעיתונות הכלכלית, ונציגי הוועד עושים מה שהם יכולים כדי להסביר את המצב ולהרגיע אותם. תוך כדי, הם גם הפכו לכתובת להסבר על המושגים הכלכליים שמופיעים בכתבות, ולמקום לפרוק את התסכול והחשש מהעתיד.

"העובדים לא כל כך מבינים מה זה הקפאת הליכים, אבל אנחנו מסבירים עד שהם מבינים. העובדים ישר הלכו על מה עם המשכורת, ואנחנו מסבירים שהמשכורת היא מההתחלה עניין מובטח. זה היה הנושא הראשון שעלה לדיון, וקיבלנו את זה באופן מלא. אנחנו דרשנו דרך הוועד שיביאו לנו את המשכורת של החודש בכל מקרה, והם אמרו שיתנו" אומר איציק.

עם זאת, עד שלא ייסגר הסכם העובדים יישארו בחוסר ודאות. "בימים האחרונים הבטיחו לנו שנקבל את המשכורת בזמן, ואז נרגענו" מספר אלי. "אבל עוד אותו רגע אתה לא יציב, אתה לא יודע מה אתה עושה מחר. היום אני כבר לא דואג. ברגע שהבטיחו לי את המשכורת לעשירי לחודש, אז סבבה לגמרי, אני רגוע. ביום שאחרי אני אקבל תשובות על החודש הבא. זה העניין עם לחיות מהיד לפה. אתה חי ממשכורת למשכורת. אין לי מה אוויר, אין לי גב כלכלי. זו משכורת שאין לך עוד מה לעשות, אתה לא יכול לשמור לעתיד. אתה חי ממשכורת למשכורת, ואין לך מרחב לזוז בו. הרוב פה לא אנשים יציבים כלכלית".

למרות חוסר הודאות, העובדים משדרים אופטימיות, ומבטאים ביטחון ביכולת של ועד להביא להסכם טוב. "הוועד לא אכזב אותנו ולא יאכזב. אנחנו נישאר כרשת אחת. יקראו לנו משהו אחר על הקיר, אבל נישאר מקשה אחת. יו"ר הוועד התראיין ברדיו ירושלים, הוא אמר שלא יהיו פיטורים. אנחנו מאד איכותיים, מי שיקנה את הרשת יהיו לו ראש שקט. יש פה עובדים ותיקים, הם לא מתעסקים בשטויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!