דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / אוסטרליה הכירה במערב ירושלים כבירת ישראל, השגרירות נשארת בת"א

ראש הממשלה סקוט מוריסון הודיע כי השגרירות תעבור לי-ם רק לאחר השגת הסכם שלום ישראלי-פלסטיני, ואז גם תוכר מזרח העיר כבירת המדינה הפלסטינית | בינתיים יוקמו משרדי הגנה ומסחר בעיר | משרד החוץ: "צעד בכיוון הנכון"

ראש ממשלת אוסטרליה - סקוט מוריסון (צילום: (Mark Metcalfe/Pool Photo via AP).
ראש ממשלת אוסטרליה - סקוט מוריסון (צילום: (Mark Metcalfe/Pool Photo via AP).
שי ניר

אוסטרליה החליטה להכיר באופן רשמי במערב ירושלים כבירת ישראל, אך לא תעביר את השגרירות שלה בישראל לירושלים עד שיושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים – כך הודיע ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון היום (שבת).

בנאום שנשא אמר מוריסון כי אוסטרליה תגיר במזרח ירושלים כבירת פלסטין רק לאחר השגת הסכם על פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא הוסיף כי השגרירות האוסטרלית לא תעבור מתל אביב לירושלים בזמן הקרוב. עם זאת, מוריסון הודיע כי ממשלתו תייסד בירושלים משרדים לענייני הגנה ומסחר, ובנוסף יתחילו לחפש אתר מתאים לשגרירות.

"ממשלת אוסטרליה החליטה שאוסטרליה מכירה כעת במערב ירושלים, מקום מושבה של הכנסת ומוסדות ממשל רבים, כבירת ישראל", אמר מוריסון. עוד אמר כי ההחלטה מכבדת את פתרון שתי המדינות ואת החלטות מועצת הבטחון של האו"ם הנוגעות לירושלים.

בירושלים בירכו על הודעתו של מוריסון בטון מתון יחסית. "ישראל רואה בהחלטת ממשלת אוסטרליה לפתוח את המשרד הבטחוני-כלכלי בירושלים כצעד בכיוון הנכון", נכתב בהודעת משרד החוץ, "ישראל מברכת את ממשלת אוסטרליה על עמדתה בעד הסנקציות נגד איראן ועל עמדתה התקיפה בעד ישראל באו״ם ונגד האנטשימיות". יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ביקר את ההחלטה: "‫תמוהה בעיניי הכרתה של אוסטרליה במערב ירושלים כבירת ישראל. אמרנו ונמשיך לעמוד על כך- ירושלים השלמה היא בירתנו לנצח, לא רק חלק ממנה", כתב אדלשטיין בחשבון הטוויטר שלו.

בכיר הרשות הפלסטינית ד"ר סאיב עריקאת תקף את ממשלת אוסטרליה בתגובה להחלטתה, אותה הגדיר כ"פוליטיקה מקומית וקטנונית המובילה למדיניות לא אחראית המתריסה נגד שלום וביטחון בעולם".

החלטה אמיצה או נסיון לגייס קולות?

בעבר הציף מוריסון את הרעיון שאוסטרליה תלך בעקבות המהלך שיזמה ארה"ב להעברת שגרירותה מירושלים לתל אביב, אך בעיני אוסטרלים רבים נראתה התבטאותו כפעלול פוליטי בלבד. מבקריו הציגו זאת כנסיון ציני לגרוף קולות בבחירות שהתקיימו באוקטובר לנציג בית הנבחרים של העיר סידני, שבה יש אוכלוסיה יהודית רבה.

הודעתו של מוריסון עוררה תגובת נגד חריפה מאינדונזיה ומלזיה, שתי מדינות בעלות רוב מוסלמי, שהתכוונו לחתום על הסכמי סחר חופשי עם אוסטרליה ובעקבות ההכרזה הודיעו כי יעכבו את המהלך.

מנהיג האופוזיציה ביל שורטן אמר היום (שבת) כי ההחלטה להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל אך לא להעביר אליה את השגרירות היתה "התקפלות משפילה" מההכרזה בטרם הבחירות באוקטובר. "הדאגה שלי היא שמוריסון שם את האינטרס הפוליטי שלו לפני האינטרס הלאומי שלנו", אמר שורטן לעיתונאים.

המהלך של מוריסון מגיע בעקבות ההכרה הרשמית של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל בנאום הנשיא דונאלד טראמפ ב-2017, והעברת שגרירותה לירושלים השנה. כיום פועלות בירושלים השגרירויות של ארה"ב, גואטמלה ופרגואי (שהחליטה על הוצאת שגרירותה מירושלים). בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ הודיעו צ'כיה, פנמה, הונדורס, רומניה, הפיליפינים וסלובקיה על כוונתן להעביר את השגרירויות שלהן בישראל לירושלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!