דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל ביתנו

סערה פוליטית / ישראל ביתנו בדרך לממשלה - לאחר יום סוער במערכת הפוליטית

מסיבות עיתונאים רדפו אחת את השנייה, ובתווך הודעות לתקשורת ותדרוכים ממקורבים. בסוף היום: המחנה הציוני נשארה בחוץ וישראל ביתנו ככל הנראה תחבור לקואליציה.

שי ניר

יום סוער עבר על המערכת הפוליטית בישראל. מגעים בין מפלגות, מסיבות עיתונאים של ראשי מפלגות, הדלפות והערכות שונות ומשונות. בסופו של יום ניתן לסכם את הדברים כך: החל משא ומתן גלוי להרחבת הקואליציה בהצטרפותה של מפלגת ישראל ביתנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נפגשו אתמול בערב להתנעת המשא ומתן. בתום הפגישה נמסר ממפלגת הליכוד כי "הפגישה הייתה עניינית, התנהלה ברוח טובה ובסופה הוחלט על הקמת צוותי משא ומתן. ראש הממשלה מעדכן את ראשי הקואליציה בפרטים".

בתום פגישה נוספת שהתקיימה בין ליברמן לח"כ יריב לוין מהליכוד, מסרו השניים כי פגישתם התקיימה "בצורה עניינית וטובה. סוכם כי מחר יימשך המו״מ על מנת לסיים אותו בהקדם האפשרי".

על פי הערכות שונות, ליברמן עשוי להתמנות לשר הביטחון במקום השר המכהן ח"כ משה (בוגי) יעלון. בנוסף תקבל סיעת ישראל ביתנו גם את תיק הקליטה. בימים האחרונים רבו המחלוקות בין יעלון לנתניהו. שיאן היה כשנתניהו זימן את יעלון לשיחה דחופה (יום שני) בעקבות נאומו בפני קצינים בקריה לציון יום העצמאות בו פנה אל אנשי הצבא ואמר: "המשיכו לומר את אשר על  ליבכם, עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו. אל תחששו, אל תהססו, אל תרתעו".

נתניהו, ליברמן ויעלון, ארכיון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר.
נתניהו, ליברמן ויעלון, ארכיון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר.

 

הרצוג: המשא ומתן הסתיים כיוון שהגענו לדרך ללא מוצא לאחר שורת סיכומים מרחיקי לכת.

בתגובה להודעה של ראש הממשלה על כי הוא מזמין את יו"ר ישראל ביתנו לפגישה, כינס יו"ר המחנה הציוני יצחק (בוז'י) הרצוג מסיבת עיתונאים בצהרי היום, הודיע על הפסקת המשא ומתן בינו ובין נתניהו.

"המשא ומתן הסתיים כיוון שהגענו לדרך ללא מוצא לאחר שורת סיכומים מרחיקי לכת", אמר הרצוג במסיבת עיתונאים שנייה, שכינס בערב. דרשתי שכל הסיכומים יהיו כתובים, אך ראש הממשלה סירב לכך בעיקר בנוגע לחזון שתי המדינות ודרש שזה יישמר כהתחייבות בעל פה. אני לא מאמין בבעל פה בנושאים האלה".

עוד מנה הרצוג את הסיכומים שכן הושגו: "וטו על הבנייה בהתנחלויות, תום החקיקה הגזענית של סימון אוכלוסיות ואנשים, שורת הישגים כלכליים וחברתיים מרחיקי לכת, הובלת ההסדר על מתווה הגז, ניהול מדיניות החוץ של מדינת ישראל, פתיחה מיידית של משא ומתן מדיני, כינוס ועידת שלום אזורית, תיק החוץ, תיק הכלכלה ושבעה תיקים שונים, חמישה תפקידי סגן שר, ארבעה תפקידי ראש ועדה כולל ועדת חוץ וביטחון ותוך שנה, העברת תיק הביטחון למחנה הציוני".

היום הפוליטי הסוער החל אמש בשעה 11:00, כאשר ח"כ אביגדור ליברמן כינס מסיבת עיתונאים משל עצמו. "שמעתי הרבה פעמים בתקשורת שהועברו אלינו הצעות כאלה ואחרות. אין-ספור מתווכים ושליחים, ואני קורא בתקשורת שהוצע לנו ביטחון וקליטה ורפורמות פנסיוניות וחוק עונש מוות, למעשה שום דבר לא שמענו באופן רשמי", אמר.

ליברמן: בלי פגישות סודיות, הכול גלוי, הכול פתוח. ראש הממשלה מכיר את הטלפון שלי, הוא לא צריך שליחים.

ביחס לאפשרות הממשית להצטרף לקואליציה הציב ליברמן תנאים: "אנחנו המחנה הלאומי האמיתי. יש לנו עמדות ברורות. קודם כול בתחום הביטחון, העלייה והקליטה. אם הדברים הללו באים בחשבון, ומוכנים לדבר איתנו, לא רק על תיק הביטחון, אלא גם על מדיניות ביטחון, עונש מוות, רפורמה פנסיונית – אז זו הצעה רצינית ואני לא רואה שום סיבה למה לא לנהל את זה באופן ישיר – לא באישון לילה ולא דרך מתווכים ולא דרך שליחים ולא באמצעות הדלפות". בסיום דבריו הביע ליברמן נכונות לקיומו של משא ומתן, "בלי פגישות סודיות, הכול גלוי, הכול פתוח. ראש הממשלה מכיר את הטלפון שלי, הוא לא צריך שליחים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברי ליברמן כי ראש הממשלה הזמין את ליברמן לפגישה כדי לדון באפשרות כי ישראל ביתנו תצטרף לקואליציה ובכירים בליכוד הביעו תמיכה במהלך שכזה. שר התיירות יריב לוין כתב בדף הפייסבוק שלו: "יעד הרחבת הממשלה נמצא בהישג יד. אני קורא לליברמן לבוא ולסיים את המשא ומתן עוד היום. המאמץ העצום שעשינו במשך חודשים להביא את ליברמן לנכונות אמיתית להיכנס לממשלה ולהחזיר לימין את ששת המנדטים השייכים לו הצליח ואני מברך על כך. יש לנו כוונה לקיים משא ומתן אמיתי ומהיר כדי לסכם את הדברים ללא דיחוי. לא הייתה הצדקה לישראל ביתנו להיות מחוץ לממשלה ואני מאמין שאפשר לסיים את המשא ומתן תוך שעות, כדי להקים ממשלה לאומית ויציבה שתעמוד על העקרונות בשמם נבחרנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!