דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יאיר לפיד

בחירות 2019 / לפיד: "נתניהו רוצה את השלטון כדי להציל את עצמו"

לפיד, גבאי ולבני תקפו במהלך אירוע של 'יום איכות השלטון' את ראש הממשלה נתניהו, והתחרו בינהם מי יצליח להשחיז את האמירות נגדו | לפיד: "אם הוא לא יהיה בשלטון, הוא יגמור בכלא" | גבאי: "אי אפשר לשנות את תרבות השחיתות מבלי להחליף את ראש הממשלה"

יאיר לפיד (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
יאיר לפיד (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

"יום איכות השלטון" צוין באירוע במודיעין, כשברקע מערכת בחירות שסוגיית טוהר המידות ומיגור השחיתות עומדת במרכזה. על הרקע הזה נשמעה ביקורת מקיר לקיר על ראש הממשלה בנימין נתניהו, החשוד בפלילים.

באירוע העניקה התנועה לאיכות השלטון את "אות אביר השלטון" לעשר דמויות בולטות מתחומים שונים. נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור קיבלה את האות על פעילותה המשפטית; ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה על פעילותו הפרלמנטרית; העיתונאי ברוך קרא על עבודתו העיתונאית; יו"ר רשות ני"ע לשעבר פרופ' שמואל האוזר על פעילותו בתחום הרגולציה; עו"ד נדאל חאיק, על פעילות לקידום מינהל תקין;

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

הממונה על שוק ההון והביטוח לשעבר דורית סלינג'ר, בקטגוריית מאבק חברתי; מיכאל מירב קיבל אות כחושף שחיתות בתעשייה האווירית; עו"ד אילנית גוהר, מבקרת עיריית מבשרת ציון לשעבר, בקטגוריית ביקורת פנים; אנשי המכינה הקדם צבאית הדרוזית "כרם אל" על פעילות חינוכית; והפצ"ר הראשי לשעבר, אלוף במילואים דני עפרוני, בקטגוריית ביטחון.

"אם הוא לא יהיה בשלטון, הוא יגמור בכלא"

יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, נשא דברים ואמר: "נתניהו רוצה את השלטון, כי לשלטון יש כוח להציל אותו מהחקירות שלו. תקשיבו לח"כים שלו. הם כבר מפמפמים את זה. לסגור את החקירות. להעביר חוק צרפתי מורחב. להעביר את חוק החסינות. להעביר פסקת התגברות מורחבת. מבחינתו, אם הוא לא יהיה בשלטון, הוא יגמור בכלא.

"הוא מצא עם מי להתעסק. עכשיו הוא מנסה להפחיד את היועץ המשפטי לממשלה. הטענה האחרונה שלו היא שהיועמ"ש קרס תחת לחץ ההפגנות. 200 מפגינים בפתח תקווה, זה הלחץ שהופעל על מנדלבליט. על מי הוא מנסה לעבוד?

"בכל מערכת בחירות יש שאלה – על מה הבחירות? מה הנושא שלהן? הבחירות האלה לא יכולות להיות על החקירות של נתניהו. זה מה שהוא רוצה – אסור לתת לו. הבחירות האלה הן על החיים שלנו"

(צילום: התנועה לאיכות השלטון)
(צילום: התנועה לאיכות השלטון)

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי לפיד: "לפני שלפיד מטיף מוסר, מוטב שיסביר לציבור – על מה דיבר עם נוני מוזס בעשרות פגישות חשאיות שקיים בדירת מסתור של איש עסקים בסביון, ומדוע מחק את הפגישות מיומנו? האם זה מפני שהעביר עשרות מיליוני שקלים בפרסום דרך שרי יש עתיד לנוני מוזס, וקידם למענו את החוק לסגירת ישראל היום תמורת סיקור מלטף שקיבל בידיעות אחרונות?".

גבאי: "אי אפשר לשנות את תרבות השחיתות מבלי להחליף את ראש הממשלה"

בכנס נשא דברים גם יו"ר העבודה אבי גבאי, שאמר: "מי שנמצא בראש המערכת השלטונית, מי שמנהיג ומוביל את המדינה, הוא זה שקובע את התרבות הפוליטית בישראל. והיא זו שמשתרשרת מטה-מטה אל כלל מחוזות השלטון. ראש הממשלה הוא האחראי לשאלה אם תהיה זו תרבות של שחיתות או תרבות של ניקיון כפיים. אם זו תהיה תרבות של מקורבים, או תרבות של הציבור לפני הכול.

"אנחנו רואים את התופעות האלה ממשיכות גם היום. ראיתי שראש הממשלה ממליץ על ראש המטה שלו בפריימריז של הליכוד. הוא ממליץ על אדם שיש המלצות משטרה באישום של שוחד נגדו… כדי ליהנות מהחסינות של חברי הכנסת. אי אפשר לשנות את תרבות השחיתות מבלי להחליף את ראש הממשלה… והדרך למהפך שלטוני עוברת בכך שכולנו, כל מי שמאמין בקואליציה של שינוי, יתחייב למהפך הזה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
ח"כ בצלאל סמוטריץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', טען כי "הדמוקרטיה הישראלית חזקה מאי פעם. היא חיה, תוססת, ובועטת – בדיוק כמו שדמוקרטיה צריכה להיות. וזה אחרי הרבה מאוד שנים שבהם היא היתה בסוג של תרדמת. מאבקי הכח שאנחנו עדים להם בשנים האחרונות בין נבחרי הציבור ברשות המחוקקת וברשות המבצעת לבין הרשות השופטת, שיש מי שנוהג לכנותם כ'קץ הדמוקטיה', הם רצויים ומבורכים, ודווקא הם שמבשרים את תחייתה של הדמקורטיה הישראלית.

"ביסוד הפרדת הרשויות של מונטסקיה עומדת ההבנה שאסור לו לכח להיות נתון בידיה של רשות אחת בלבד. על הכח השלטוני להיות מבוזר בין רשויות שונות שדווקא המאבק ביניהם הוא שיבטיח שהן תאזנה אחת את חברתה. במשך עשרות שנים המתח הזה לא התקיים. יותר נכון לומר – הוא התקיים אבל בכיוון אחד בלבד… סוף סוף מודל הפרדת הרשויות חוזר לחיים וזו ברכה גדולה.

"כשמדברים היום על שחיתות שלטונית מתכוונים בעיקר לשחיתות של נבחרי הציבור ברשות המחוקקת והמבצעת, אבל שוכחים שיש עוד רשות שלטונית – הרשות השופטת – וגם בה יש שחיתות שצריך לבער". סמוטריץ' העלה דוגמאות לאי סדרים לטענתו בבתי המשפט, במשרד מבקר המדינה ובמשטרה, בהן הדוגמה של העברת תיקי גישור מהנשיאה אסתר חיות לשופטת בדימוס הילה גרסטל, בסכום שלטענתו עומד על 3,000 שקל לשעה.

"שוו בנפשכם איך היה נראה כתב אישום שהיה מוגש כנגד שר שהיה מפנה את משרדו לרכוש עפרונות אצל חבר קרוב… מבקרי מערכת המשפט, ואני בתוכם, לא מבקשים חלילה לפגוע בה. כל שאנו מבקשים הוא למנוע עריצות שלטונית ואת הסיאוב והשחיתות הנלווים בדרך כלל לעריצות השלטונית…

"הדרך לטפל בשחיתות היא לחזור למודל הפרדת רשויות הקלאסי. וזה אומר לאתגר את הכח הבלתי מוגבל של מערכת המשפט. זה אומר לחוקק את פסקת ההתגברות, זה אומר להחזיר את זכות העמידה זה אומר להגביל את השימוש בעילת הסבירות על החלטות של נבחרי ציבור. התחלנו בכך בקדנציה הזו ונמשיך בכך במלוא המרץ גם בקדנציה הבאה. השמאל, שהשיטה הישנה שיחקה לטובתו, ימשיך לצעוק, ואנחנו נמשיך לעשות".

כחלון: "אם הייתי נגד בית המשפט העליון הייתי הרבה יותר גבוה בסקרים"

שר האוצר משה כחלון דיבר מנקודת מבט הפוכה: "כשהגענו להסכם הקואליציוני לפני ארבע שנים, ראינו שמפלגת הבית היהודי החתימה את השותפות הקואליציוניות על פסקת ההגבלה, החלשת בית המשפט וכו'. ברגע שראיתי את זה עשינו הסכם שמנטרל את זה של הבית היהודי. אם הייתי נגד בית המשפט העליון הייתי הרבה יותר גבוה בסקרים".

משה כחלון בכנס ההשקה של קמפיין הבחירות באשקלון. (צילום: אלעד מלכה)
משה כחלון בכנס ההשקה של קמפיין הבחירות באשקלון. (צילום: אלעד מלכה)

יו"ר מפלגת גשר אורלי לוי-אבקסיס אמרה בכנס: "אני מגבה את היועמ"ש ופרקליטות המדינה, וסומכת עליהם שיקבלו החלטה נכונה וערכית ביותר. אני מצפה מכל נבחר ציבור שיחשוף מראש את מפת הקשרים והאינטרסים שלו ולא לחכות אחרי הבחירות. לי אין חברים טייקונים, כי אם היו לי הם היו מזוכיסטים. אין לי ניגודי עניינים, והעניינים היחידים שיש לי הם עניינים של הציבור עצמו".

יו"ר התנועה ציפי לבני דיברה על הקשר בין קיצוניות לשחיתות: "אם נתניהו נתן בממשלה הקודמת את ההגה בידי קבוצה קיצונית – היום הדאגה שלו היא שהכהניסטים יעברו את אחוז החסימה. הממשלה הבאה של נתניהו תכלול כהניסטים מהצד האחד ושחיתות מהשני. תנועת המלקחיים של אידיאולוגיה קיצונית תמורת קרימינולוגיה חונקת את הדמוקרטיה.

"אנחנו לא מבקשים להפיל ולא דורשים להכניס את נתניהו לכלא לפני שימוע, אלא לנצח ולהחליף ראש ממשלה מושחת. כל יום שנתניהו ישאר בשלטון עלול להפוך את הדמוקרטיה שישאיר אחריו לעיי חורבות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!