דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבריה

מותח את הקו / קו אוטובוס שבת פעל בטבריה חד-פעמית ועורר סערה שמשרתת את שני הצדדים

קו האוטובוס שמפעילה עמותת "נוע תנוע" הוא פיילוט חד-פעמי | מבחינת ראש העיר טבריה, רון קובי, זהו מאבק עקרוני על דמותה של טבריה | גורמים דתיים בעיר הפכו גם הם את המאבק לעקרוני ואף מחו על קבר סבו של קובי בתקווה ש"יחזור בתשובה"

טבריה (צילום: דוד כהן/פלאש90)
טבריה (צילום: דוד כהן/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עמותת 'נוע תנוע' הפעילה אתמול (שבת) מספר נסיעות חינמיות בעיר טבריה בעידודו ובחסותו של ראש העיר, רון קובי. ההכרזה של קובי מעוררת מחאה מצד גורמים דתיים בעיר, שכללה אפילו תפילה סביב קבר סבו של קובי, בכוונה "להחזירו בתשובה".

נוסעים בקו השבת של "נוע תנוע" בטבריה (צילום: נוע תנוע)
נוסעים בקו השבת של "נוע תנוע" בטבריה (צילום: נוע תנוע)

עמותת נוע תנוע הפעילה מספר נסיעות חינמיות אל הטיילת בטבריה מהשכונות המרוחקות, מהלך שמשתלב ביוזמת ראש העיר להפוך את הטיילת לשוקקת חיים גם בשבתות. בשונה ממודל הפעילות השגרתי של "נוע תנוע", כאן אין צורך בהרשמה מראש או בתשלום.

מדובר בפיילוט חד-פעמי שלא יחזור על עצמו בשבתות הבאות, בזכות תרומה כספית שאת מקורותיה מעדיפים בעמותה שלא לחשוף. מבחינת "נוע תנוע", מדובר בגישה חדשה שאותה הם מקווים לפתח במספר מוקדים ברחבי הארץ בשנת 2019, בה רשויות מקומיות מסבסדות פעילות מוגבלת של תחבורה ציבורית בשבת.

ראש העיר טבריה, רון קובי, הכריז כי מדובר ב"יכולת של תושבי השכונות לרדת לפסטיבלים בטיילת", אך כאמור, כרגע מדובר בשירות חד-פעמי, ללא מימון להמשך.

לוח הזמנים של קו השבת בטבריה (קרדיט: נוע תנוע)
לוח הזמנים של קו השבת בטבריה (קרדיט: נוע תנוע)

מחאת הדתיים נגד ראש העיר

ההצהרות של קובי, מהן ניתן להתרשם כי מדובר בשינוי קבוע ולא בפיילוט חד-פעמי, עוררו מחאה גוברת מצד גורמים דתיים בטבריה, כמו גם ברמה הלאומית. ב"כיכר השבת" דווח על מפגש של חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) עם נציגות חרדית ודתית בעיר, בה אמר כי הייתה לו הרגשה שישנה בועה, וכי "השבת צריכה חיזוק רק בעיר תל אביב. אך מתברר כי השבת צריכה חיזוק לא רק בתל אביב אלא בכל הארץ, שבת צריכה חיזוק כל הזמן". מקלב הוסיף לדבר על קדושת השבת, "אנחנו רואים מה קרה עם פתיחת המרכולים בתל אביב, משפחות שלמות סובלות כאשר האב נאלץ לעזוב את משפחתו בליל שבת בבית, לאחר שהוא יוצא לעבודה רק כדי להתמודד מול המרכולים הגדולים, יש להגביר את האור בעיר, להגביר את שיעורי התורה. אני קורא לכל הציבור להגיע לעיר ולהראות נוכחות, בתי המלון והעסקים בעיר יתנו שירות מותאם לציבור וכך בכוח האור נגרש את החושך", דברי מקלב.

מספר רבנים קיימו תפילה סביב קברו של הסב של רון קובי, הרב מכלוף קובי, בכוונה לגרום באופן כלשהו לרון קובי לחזור בתשובה. בתגובה לתפילה אמר קובי לאתר "וואלה" כי מדובר ב"טקס הסתה פגאני בסגנון פולסא דנורא". לדבריו, "החרדים של טבריה, בראשות חבר מועצה, בטקס מוזר של תפילות וקינות על קברו של סבא שלי. מה הם רוצים, אתם שואלים? הם רוצים שטבריה תחזור להיות חשוכה ושחורה, סגורה ומסוגרת בשבתות ובחגים. חברי המועצה של טבריה פשוט הולכים נגד הציבור".

ראש עיריית טבריה, רון קובי (צילום: פלאש90)
ראש עיריית טבריה, רון קובי (צילום: פלאש90)

המודל החדש של "נוע תנוע" לתחבורה בשבת

עמותת נוע תנוע, המפעילה קווים בשבת בין רמת גן לתל-אביב ומבאר שבע לאשקלון, מבקשת להזמין גורמים עירוניים לסבסד קווי תחבורה ציבורית בשבת, והפיילוט החד-פעמי בטבריה, מגדיל את החשיפה למודל שהיא מציעה.

רועי שוורץ תיכון, מנכ"ל העמותה אמר ל'דבר ראשון' כי "נכון שיש עיריות שמפעילות בעצמן קווים בשבת, אבל העבודה בשיתוף איתנו משתלמת יותר. כל התחבורה הציבורית במדינה היא בתכנון משרד התחבורה, ואין ידע כזה בעיריות. אנחנו מצליחים להפעיל קווים בעלויות נמוכות יותר, ולתכנן אותם טוב יותר, כך שהם מסיעים יותר נוסעים בפחות כסף. אנחנו מקבלים פניות רבות מסגני ראשי ערים וראשי ערים בארץ וגם פונים בעצמנו, בכדי ליצור חלופה של תחבורה ציבורית בשבת במימון עירוני. בסופו של דבר, המטרה שלנו היא שהמדינה תממן זאת, אבל אם המדינה לא מוכנה, אז צריך גם חלופה מוניציפאלית".

יתרון נוסף אותו ציין שוורץ תיכון, הוא המגבלה של העיריות בהענקת שירות בשבת, "עיריות לא יודעות לתת שירות לנוסעים בפלטפורמות השונות – פייסבוק, אינסטגרם, SMS, מייל, WHATSAPP – עיריות פחות מסוגלות לתת מענה כזה באופן כללי ובפרט בשבת. אנחנו יודעים איך להנגיש את השירות לנוסעים יותר טוב ולכן שיתוף הפעולה איתנו יכול להיות מוצלח לכל הצדדים".

מימין: רון קובי, ראש העיר טבריה ורועי שוורץ תיכון, מנכ"ל עמותת "נוע תנוע" (צילום: רותם קליגר)
מימין: רון קובי, ראש העיר טבריה ורועי שוורץ תיכון, מנכ"ל עמותת "נוע תנוע" (צילום: רותם קליגר)

מהומה רבה על יום אחד

המגמה האקטיביסטית של נוע תנוע מחזקת את המגמה של כרסום בהסדרי ה"סטאטוס קוו" לפיהן החלטות לגבי עבודה בשבת מתקבלות ברמה הלאומית, על בסיס הסכמות. מבחינת ראש העיר קובי, מדובר במימוש הבטחתו לבוחרים, בכוונה מוצהרת להחליש את יכולתם של גורמים חרדים ודתיים למנוע פעילות מסחרית ותיירותית בשבת. פעילי "ישראל ביתנו" מטבריה הצטרפו להשקה של הקו, כחלק מקמפיין הבחירות של מפלגתם. גם בסיעת יהדות התורה מדגישים את התנגדותם לפעילות הזו, כחלק ממאבקם למען שמירת השבת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!