דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירדן

עבודה עולמית / ירדן: קמפיין חדש מגייס סולידריות בינלאומית לטובת העובדים

בירדן מותרים רק 17 איגודי עובדים בענפים מוגדרים מראש, ואין להם זכות לנהל משא ומתן להסכם קיבוצי | הקמפיין פועל להפעלת לחץ על הממשלה לעצור חקיקה שתגביל עוד יותר את העובדים

מפגינים ירדנים מול משרד האיגוד המקצועיים בעמאן, ירדן. יוני 2018. (AP Photo/Raad al-Adayleh)
מפגינים ירדנים מול משרד האיגוד המקצועיים בעמאן, ירדן. יוני 2018. (AP Photo/Raad al-Adayleh)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מעבר לגבול עם המזרחי המציאות של העובדים היא בכי רע. ירדן, מדינה שכנה, כה קרובה פיזית לישראל, אך רחוקה מאוד במציאות של האדם העובד.

מעבר הגבול לירדן ליד בית שאן (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
מעבר הגבול לירדן ליד בית שאן (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).

בירדן חוקי העבודה מגבילים את זכות העובדים להתאגד ולנהל משא ומתן קיבוצי. הזכות הבסיסית להתאגדות איננה מוגשמת באופן מלא וזה מעצב את כל יחסי העבודה במדינה. ההגבלות על העובדים כוללות איסור על מהגרי עבודה להקים איגוד מקצועי על אף היותם חלק נכבד מכוח העבודה הירדני, אפשור הקמת איגודי עובדים ב-17 ענפים בלבד והגבלתם לאיגוד מקצועי אחד בכל ענף. הגבלה זו פוגעת ביכולת של איגודים מקצועיים חדשים לקום ובפלורליזם של האיגודים המקצועיים ועל כן פוגעת בזכות ההתאגדות של העובדים.

בימים אלו, שוקד בית המחוקקים הירדני על חוקי עבודה חדשים אשר לא רק שאינם מתקנים את הבעיות הקיימות, אלא בעצם מוסיפים הגבלות על העובדים. התיקונים עברו בבית הנבחרים ועומדים לעלות להצבעה בסנאט. גם קונפדרציית האיגודים המקצועיים העולמית (ITUC) וגם ארגון העבודה העולמי (ILO) שלחו ניירות עמדה המציינים כיצד חוקי העבודה החדשים מפרים את החוק הבינלאומי, אבל הממשלה הירדנית מתעלמת מהצעות התיקון.

למעשה, החוק מעניק לממשלה אפשרות לפזר איגודים מקצועיים בגין כל הפרה של החוק (כולל חוקים שאינם עולים בקנה אחד עם הנורמות הבינלאומיות) וממנה מנהיגות זמנית ומטיל קנסות ומאסר למי שימשיך בפעילות של איגוד מקצועי שפורק על ידי המדינה. נציין כי הדבר ישפיע במיוחד על אלה שניסו לארגן איגודים עצמאיים מחוץ לתצורות הרשמיות.

ארגון העבודה העולמי (ILO) מבקר בחריפות את ההגבלות הללו בחוקי העבודה הירדנים. בשיתוף עם קונפדרציית האיגודים המקצועיים העולמית, אתר לייבורסטארט יצא בקמפיין המגייס תמיכת איגודים מקצועיים מהעולם, פעילים חברתיים ואנשים בעלי עניין לשלוח מכתב לממשלה הירדנית ולקרוא להפסקת החקיקה הפוגענית הזאת.

הקריאה בקמפיין טוענת שהממשלה הירדנית צריכה לשמוע מעובדים מכל רחבי העולם דרישה ברורה לתיקון חוקי העבודה כך שיהלמו את זכויות העובדים הנדרשות על ידי ארגון העבודה העולמי (ILO) ובתוכן הזכות להתאגד ולנהל מו"מ להסכמים קיבוציים.

קמפיינים בינלאומיים הם דרך להפעיל לחץ בינלאומי ברמה המקומית. אתר לייבור סטארט דרכו הקמפיין הושק מזמין בלחיצת כפתור לשלוח תמיכה וסולידריות למנהיגי האיגוד כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!