דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמישה שקלים

פשע לא משתלם / זייף מטבעות, ישב 22 חודשים בכלא וכעת נתבע בגין הפרת זכויות יוצרים

אליהו במברון הורשע בהליך פלילי בזיוף מטבעות בערך חמישה שקלים | כעת הגיש נגדו בנק ישראל תביעה אזרחית בסך חצי מיליון ש"ח בשל הפרת הזכויות על עיצוב המטבעות | מנכ"ל הבנק: "התביעה נועדה לשלוח מסר מרתיע"

מטבע של חמישה שקלים (צילום: shutterstock)
מטבע של חמישה שקלים (צילום: shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בבנק ישראל לא הסתפקו בהרשעה הפלילית של זייפן מטבעות שנענש ב-22 חודשי מאסר, והחליטו לתבוע בהליך אזרחי פיצוי של חצי מיליון שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים.

במרץ האחרון הורשע אליהו במברון במסגרת הסדר טיעון בגין עבירת זיוף מטבע פשוטה. על פי כתב האישום נתפס במברון על ידי המשטרה כשברשותו 2,270 מטבעות חמישה שקלים מזויפים הזהים לחלוטין למטבעות מקוריים של בנק ישראל. בנוסף החזיק במברון מפעל לייצור מטבעות בערד ובו ציוד הטבעה מקצועי ומאות אלפי 'גלמים' של מטבעות ללא הטבעה שיובאו מטורקיה.

לאחר שנתפס, גילו חוקרי המשטרה כי רמת הזיוף אליה הצליח במברון להגיע הייתה כל כך טובה עד כי מכשירי הבדיקה של המשטרה לא הצליחו לזהות את המטבע שייצר כמזויף. כאמור במברון הודה במעשיו, הורשע במסגרת הסדר טיעון ונשלח ל-22 חודשי מאסר. בנוסף הוחרם כל הציוד ששימש את מבצע הזיוף וכן ג'יפ יוקרתי מסוג BMW X5. אבל בזאת לא הסתיימו צרותיו של במברון.

מטבעות חמישה שקלים הונפקו לראשונה בשנת 1990. כמו כל מטבע שמנפיק בנק ישראל, המטבעות עברו הליך ארוך של תכנון המטבע, עיצובו ואישורו. במסגרת התהליך בנק ישראל השתמש בשירותיהם של המעצב דב ליפ שעיצב את צד הנושא של המטבע ובו כותרת עמוד מהמאה העשירית לפני הספירה והמעצב גדי נוימן שעיצב את צד הערך של המטבע. במסגרת ההסכם עם המעצבים קיבל לידיו בנק ישראל את זכויות היוצרים על עיצוב המטבעות.

בבנק ישראל החליטו למצות את זכותו של בנק ישראל לקבל פיצוי על הנזק שמפעל המטבעות המזויפים גרם, גם לאחר שבמברון הורשע ונענש בהליך הפלילי. באמצעות הפרקליטות הגיש בנק ישראל המשך להליך הפלילי ותבע את במברון בגין הפרת זכויות יוצרים. מן הסתם מיותר לציין כי במברון לא ביקש את רשות בנק ישראל לעשות שימוש בקניין הרוחני של עיצוב המטבע לטובת מפעל הזיוף שהקים. בכתב התביעה מדגישים עורכי הדין כי הנתבע לא עמד גם בהוראות המפורטות באתר הבנק המפרטות את התנאים וההגבלות שבהם מותר לעשות שימוש בהעתקים של שטרות ומטבעות.

כמובן שהמניע של בנק ישראל ושל הפרקליטות בתביעת הפיצויים לא נוגעת רק לנזקים הכספיים שנגרמו בשל מעשיו של במבוך אלא כצעד שנועד להחמיר את הענישה ולהרתיע אחרים מלנסות ולזייף מטבעות ושטרות. מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו הסביר כי "בנק ישראל ימשיך לפעול בנחישות נגד זייפני מטבע בכל הכלים העומדים לרשותו, בתיאום עם  משטרת ישראל והפרקליטות.  התביעה נועדה לשלוח מסר מרתיע מאין כמותו לכל מי שמזייף מטבע או שטר וצפויה להגן על הציבור ולצמצם את תופעת הזיופים בעתיד". מנכ"ל בנק ישראל גם הודה לגורמי אכיפת החוק כשאמר "אני מברך את משטרת ישראל על חשיפת הפרשה החמורה ובטוח כי הפרקליטות תדאג למיצוי הדין עם העבריינים המעורבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!