דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארנון בר דוד

לחיי הספינות שבדרך / הסכם היסטורי במפרץ חיפה: מחלקת הים תהפוך לחברה ממשלתית שתשרת את שני הנמלים

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "ההסכם יאפשר לייעל את פעילות הנמלים מבלי לפגוע במעמדם ובזכויותיהם של העובדים" | ההסכם התקדימי שנחתם בין ההסתדרות לנמלי ישראל הוא עוד שלב ברפורמת הנמלים, ובמסגרתו כלל שירותי הניתוב והגרירה בנמל הישן ובנמל החדש יבוצעו על ידי חברה ממשלתית חדשה שתוקם

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד נואם בפני בינ"ה. (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד נואם בפני בינ"ה. (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שלב נוסף ברפורמה בנמלים הושלם: המדינה וההסתדרות הסכימו כי מחלקת הים של נמל חיפה תועבר לידי חברה-בת ממשלתית חדשה שתהיה בבעלות חברת נמלי ישראל, ואשר תשרת את שני נמלי הים במפרץ – הקיים והחדש. מדובר בהתקדמות משמעותית ברפורמה ההיסטורית בנמלים, אותה סימן יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד כאחד מנושאי הליבה בהם תעסוק ההסתדרות עם כניסתו לתפקיד.

ההסכם נחתם היום (שלישי) אחר הצהרים בין יו"ר ההסתדרות בר-דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, נציגי משרדי התחבורה והאוצר וועדי עובדי מחלקות עגינה והגוררות.

הסכם בנמל חיפה, עובדי מחלקת-ים יועברו להעסקה בחברה של חברת נמלי ישראל. 27 באוגוסט 2019. (קרדיט: דוברות ההסתדרות)
הסכם בנמל חיפה, עובדי מחלקת-ים יועברו להעסקה בחברה של חברת נמלי ישראל. 27 באוגוסט 2019. (קרדיט: דוברות ההסתדרות)

על פי ההסכם, יועברו 110 העובדים במחלקת הים הקיים לחברה החדשה, וכלל עבודות הניתוב והגרירה של האוניות במפרץ חיפה – לרבות בנמל המפרץ החדש – יבוצעו באופן בלעדי על ידי חברה זו ועובדיה, לכל הפחות עד שנת 2054. ההסכם מבטיח כי חברה זו תישאר ממשלתית ופעילותה לא תופרט. מתכונת זו תאפשר הכנסת אוניות לכל נמלי הים והתאגידים הפועלים במרחב, באופן שוויוני.

הצדדים סיכמו כי העובדים ימשיכו להיות מועסקים תחת כל תנאי ההעסקה והשכר הנוכחיים שלהם. בנוסף סוכם כי כל התמורות שהיו אמורות להינתן לעובדים על פי הסכם 2005 בנמלים, יינתנו מיד עם המעבר לחברה-הבת. כמו כן, על פי ההסכם, לעובדי דור ב' יינתן ביטחון תעסוקתי של 10 שנים מפתיחת התחרות במפרץ והחברה החדשה תקים בנק ימי מחלה שישמש עובדים שיאבדו כשירות.

"ההסכם ההיסטורי והייחודי אליו הגענו לאחר מאמצים רבים, יאפשר לייעל את פעילות הספנות במפרץ חיפה כולו ולהרחיבה – מבלי לפגוע במעמדם ובזכויותיהם של עובדי מחלקות הים בנמל חיפה" אמר  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד במעמד החתימה. "אני מבקש להודות לכל מי שלקח חלק במו"מ ובטוח שהדף החדש שפתחנו פה היום יוכיח עצמו ויביא לשיפור השירות עבור כלל הציבור ומשתמשי הנמלים".

נמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי פלאש 90).
נמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי פלאש 90).

יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי אמר: "מדובר בצעד נוסף וחשוב להשלמת הרפורמה בנמלי הים, וחיזוקה של חברת נמלי ישראל כ-LANDLORD-. מהלך זה יביא, לא רק להתייעלות ולמסחר תחרותי, אם כי גם למתן שירות שוויוני למפעילים הבינלאומיים החדשים ולהעלאת רמת השירות לסחר החוץ". עוד הוסיף כי ההסכם מותנה בקבלת אישור דירקטוריון חברת נמלי ישראל, וכי על חברת נמלי ישראל וחברת נמל חיפה לסכם את פרטי ההסכם להעברת הפעילות בין החברות, הכולל, בין היתר, את העברת הנכסים הקשורים לפעילות מחלקת הים והתמורה לה תהיה זכאית חברת הנמל".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי אמר: "מדובר בהסכם מצוין שמעביר את עובדי מחלקת ים למקום ההעסקה הכי בטוח שקיים במשק כיום – לחברה שלא תופרט, תישאר חברה ממשלתית ותקבל בלעדיות על כל התנועה הימית לפחות עד 2054. בעיני זהו הישג חסר תקדים לעובדי מחלקות הים".

העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר: "אני מברכת על חתימת הסכם חשוב זה אשר יאפשר מתן שירותי מחלקת ים שוויוניים לכל החברות שיפעלו במרחב הנמל. בתחילת  שנת 2021 עתידים לפעול  שני נמלים חדשים ומודרניים שיתחרו בנמלים הקיימים וישפרו משמעותית  השירות הניתן למשתמשים". המשנה לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אפי מלכין הוסיף: "אנו מברכים על ההסכם שנחתם ומודים להסתדרות על שיתוף פעולה מוצלח להצעדה קדימה של ענף הספנות. הסכם זה מהווה אבן דרך חשובה ברפורמה בנמלי הים ומאפשר יציבות לעובדי מחלקת הים והבטחת מתן שירותים יעיל בתחום נמל חיפה".

בחתימה על ההסכם, שנערכה בלשכתו של יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה משה מזרחי, השתתפו מצד ההסתדרות גם יו״ר איגוד קציני הים אבי לוי, ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס, יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות מיה פרי-אלתרמן ועו"ד רונן בהרב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!