דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגישות

יום העיוור / אושר בוועדה: איסור אפליית משפחות אומנה ומאמני כלבי נחיה

יום העיוור צוין בכנסת - ועדת העבודה הרווחה והבריאות, אישרה תיקון אשר יאפשר למאמנים ולמשפחות האומנה, להכין את כלבי הנחיה טוב יותר לקראת תפקידם.

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

היום צוין בכנסת יום העיוור בוועדות השונות ובדיון מיוחד במליאה. בוועדת העבודה, רווחה והבריאות אושר לקריאה שנייה ושלישית איסור אפליית מדריכים ומשפחות אומנה לכלבי נחיה במרחב הציבורי. התיקון יאפשר לאומן או מדריך לכלב נחייה, להיכנס למקומות ציבוריים ולהשתמש בתחבורה הציבורית באופן זהה לעיוור המלווה בכלב נחיה. כמו כן, יחול איסור על גביית תשלום בכניסה למקום ציבורי, שימוש במתקן בו ושימוש בתחבורה ציבורית,  בשל היותו מלווה בכלב נחייה.

שר הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ (הליכוד) אמר בוועדה, "משימתנו להקל ככל הניתן על אנשים עם מוגבלויות ולסייע להם להשתלב בחברה בצורה המיטבית ביותר".

דיון לציון יום העיוור. צילום: דוברות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה.
דיון לציון יום העיוור. צילום: דוברות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה.

כיום, רק אדם עיוור ראשי להיכנס למקומות ציבוריים ולהשתמש בתחבורה ציבורית בליווי כלב נחיה. מטרת התיקון – להקל על האומנים ולסייע למיומנותו של כלב הנחייה, הטמונה במידה לא מבוטלת בהכשרה שהוא מקבל בטרם ציוותו לעיוור. תקופת ההכשרה לכלב הנחייה נמשכת בין שנה לשנה וחצי, במהלכה לומדים הכלבים לחיות במסגרת משפחתית ונחשפים למצבים שונים בהם ייתקלו בעת תפקידם ככלבי נחייה כמו: הכרות עם מרכזי קניות, מרכולים, מקומות בילוי ונסיעה בתחבורה ציבורית. ככל שהכלבים והגורים ייחשפו ליותר גירויים ותהליך הסוציאליזציה יהיה יסודי יותר, יגברו הסיכויים להצלחתם בתפקידם העתידי. לכן, קיים צורך לאפשר לאוֹמנים של כלבים שימוש חופשי במרחב הציבורי.

חיים בראון, תושב רחובות: "לפני כמה שנים הייתי עם אשתי בקניון בפ"ת, ומחוצה לו ישבה סטודנטית עם גור באימון, ובכתה מכיוון שהמאבטח מנע ממנה להיכנס."

נח שוורץ, יו"ר המרכז הישראלי לכלבי נחיה לעיוורים אומר: "החוק כיום מגן על העיוורים עם כלבי הנחיה שלהם, אך משפחות האומנה המטפחות את הכלבים במשך שנה והמאמנים אשר כלבי הנחיה צמודים אליהם לחצי שנה – אינם מוגנים. אנחנו שמחים על הרגישות והאזניים הקשובות של חברי הכנסת לטובת העיוורים וכלביהם."

חיים בראון, תושב רחובות: "בלו הוא הכלב השלישי שלי מזה 13 שנים, ובאופן אישי אני אסרטיבי – אז במקרים שונים בהם נתקלתי בבעיות במרחב הציבורי, הגבתי בנחישות. אבל לפני כמה שנים הייתי עם אשתי בקניון בפ"ת, ומחוצה לו ישבה סטודנטית עם גור באימון, ובכתה מכיוון שהמאבטח מנע ממנה להיכנס. עליתי לקב"ט – והכרחתי אותו להסביר לכל המאבטחים את העניין."

המרכז הישראלי לכלבי נחיה לעיוורים בבית עובד מונה מאות מתנדבים וצוות המרכז, אשר מונה כמה עשרות עובדים.

ג׳אם עיוור לציון יום העיוור בכנסת. צילום: תקשורת וקשרי ציבור הכנסת
ג׳אם עיוור לציון יום העיוור בכנסת. צילום: תקשורת וקשרי ציבור הכנסת

ועדות נוספות אשר קיימו דיונים לציון יום העיוור; ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הקצאת מקומות חניה לעיוורים ולבעלי מוגבלויות בסמוך למקום המגורים ע"י הרשויות המקומיות והסרת מכשולים במדרכות לשם יצירת מרחב בטוח, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דנה בתוצאות סקר הנוגע לעמדות של נשים כלפי נשים עם עיוורון ולקויות ראייה והדרה כפולה, ועדת החינוך התרבות והספורט דנה בשילוב תלמידים עם עיוורון ולקויות ראייה במערכת החינוך, ועדת הכספים דנה בנושא תקציב השירות לעיוור והטבות בארנונה ובמים, ועדת המדע והטכנולוגיה דנה בנושא חידושים טכנולוגיים למען העיוור וועדת החוץ והביטחון דנה בנושא שילוב בעלי לקות ראייה בשירות הלאומי.

בנוסף התקיים  "ג'ם סשן" של נגנים בעלי לקויות ראייה יחד עם חברי כנסת ובמהלך היום הוצבה במסדרון הכנסת תערוכת ציורים וצילומים של אנשים עם עיוורון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!