דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / נגיד בנק ישראל: "ההתמודדות עם הנגיף צריכה להיות בהגדלת התקציב"

ירון אמר כי הצעדים של בנק ישראל לא מספיקים, וכי הממשלה צריכה לחרוג ממגבלת הגרעון כדי להתמודד עם ההאטה במשק | עד כה לא הציגה ממשלת ישראל תכנית פיצויים ותמריצים כלכלית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בטקס המינוי שנערך בבית הנשיא. 24 בדצמבר 2018 (דוברות בנק ישראל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בטקס המינוי שנערך בבית הנשיא. 24 בדצמבר 2018 (דוברות בנק ישראל)
יונתן קירשנבאום

נגיד בנק ישראל אמיר ירון קרא היום (ראשון) לממשלה להרחיב את התקציב מעבר למגבלות הפיסקליות כדי להתמודד עם משבר הקורונה. בראיון לחדשות 12 הבהיר ירון כי "הפתרון למשבר צריך להיות תקציבי".

"דברתי בעבר הרבה על משמעת תקציבית ועל שמירת הגרעון, אבל צריך לשנות סוויצ'. הייתי קורא להגדיל את התקציב מעבר למסגרת של 1 חלקי 12" אמר ירון. "צריך לתת סל כדי שלא יתבדר, אבל חייבים לסייע למשק. לכך צריכים לבוא כל הגורמים תחת אלנוקה- המעסיקים הסקטור הציבורי הממשלה והכנסת". ירון אמר את הדברים על רקע העובדה שהממשלה טרם הציגה תכנית תקציבית להשקעה במשק במטרה למנוע מיתון בעקבות משבר הקורונה.

היום הכריז בנק ישראל על סדרת פעולות למניעת תנודתיות בשוק האג"ח והוזלת האשראי לעסקים בתגובה על השפעות התפשטות וירוס הקורונה בשבועות האחרונים. הבנק הודיע שיחל כבר השבוע לרכוש אג"ח ממשלתית מגופים פיננסיים בישראל, בדומה למהלכי ההרחבה הכמותית בהם נוהגים הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב מאז המשבר הכלכלי ב-2008.

הצעדים של בנק ישראל נועדו כדי להזרים נזילות (כסף) לשוקי ההון כדי למנוע פניקה בקרב משקיעים ולהוזיל את הריביות על ההלוואות ללא צורך בהורדת ריבית. במסגרת התכנית ירכוש בנק ישראל אג"ח ממשלתית ממשקיעים בתמורה לכסף. למעשה, מדובר באופן להזרים כסף לידיהם של הבנקים והמשקיעים, כדי לעודד את המשקיעים להמשיך להשקיע, לשמור על יציבות ולמנוע נפילות חדות.

ירון גם אמר שבנק ישראל יקים קרן הלוואות יעודית בריבית מופחתת כדי לסייע לעסקים המתקשים להתמודד, אבל הוסיף כי "צריך לסייע ברמה התקציבית מעבר לזה. הורדנו הגבלות ביניהם הגדלת האוברדרפט ומסגרות אשראי. יש פה גישה שתאפשר למשק להמשיך לפעול".

עדיין לא נשמעה התחייבות ברורה מצד הממשלה להשקיע במשק מתוך תקציב המדינה, כדי לסייע לאותם עסקים המתמודדים עם הנטל הכפול של תשלום דמי מחלה לעובדים הנמצאים בבית, ולירידה בביקושים בעקבות המשבר. ביום שבת הודיעה הממשלה על סגירת בתי עסק רבים כדי למנוע המשך הדבקה בנגיף אבל עוד לא נתנה ודאות לגבי מתן סיוע, אם כזו בכלל תינתן.

מדינת ישראל היא יוצאת דופן מבחינה זו לעומת מדינות אחרות בעולם שהנהיגו סגרים דומים. כמעט בכל המדינות לוותה ההחלטה לסגור חלקים גדולים מהמשק בהתחייבות מצד המדינה להקל על בעלי העסקים באמצעות תשלומים ישירים כדי למנוע קריסה ופיטורי עובדים.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!