דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות אחרת / שיננית בחינם ולחם מחמצת: באתר "אגורה" נפתחה פלטפורמה חדשה להצעת שירותים ומיומנויות

מצטרפים חדשים לפלטפורמת "קהילות אגורה". מימין לשמאל: דימיטרי רוטשטיין, טל הדס, נירה אייזנשטט ומתי ישפה (אלבום פרטי)
מצטרפים חדשים לפלטפורמת "קהילות אגורה". מימין לשמאל: דימיטרי רוטשטיין, טל הדס, נירה אייזנשטט ומתי ישפה (אלבום פרטי)

"הרעיון", מסביר צור טאוב, ממקימי האתר, "הוא שאם אנשים יפרסמו את המיומנויות שלהם, בין אם בתשלום או בהתנדבות, תיווצר רשת ענפה של אנשים שניתן יהיה להסתייע בשירותיהם, בתוך הקהילה"

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מורה לאנגלית שגם אופה לחם מחמצת; אדריכל ומעצב פנים עם אהבה לעיצוב חללים מונגשים, שעושה גם יין ביתי; טיפול שיננית חינמי ושיפור טקסטים באנגלית. אלה רק מעט מההצעות שכבר מופיעות בפלטפורמת הקהילות החדשה באתר "אגורה" הפופולרי להחלפת חפצים.

הפלטפורמה – "קהילות אגורה – שיתוף מיומנויות" שנפתחה באפריל, מאפשרת החלפת מיומנויות בתשלום, בדאנה (שלם כפי יכולתך/רצונך) או בחינם. לדברי צור טאוב, שייסד את האתר יחד עם ירון בן עמי, הפרויקט נולד בעקבות משבר הקורונה שבו אנשים רבים חוו ירידה בהכנסותיהם או איבדו את מקור פרנסתם.

בעקבות הקורונה, המטרה: ליצור קהילה

אתר אגורה הוקם לפני 14 שנה והפך לפלטפורמה הגדולה ביותר בארץ למסירת וקבלת חפצים בחינם, ולדברי טאוב היא גם הגדולה בעולם. כ-800 אלף אנשים בישראל רשומים באתר ונהנים ממה שהוא מציע. "הרעיון", מסביר טאוב את הפלטפורמה החדשה, "הוא שלכל האנשים יש מגוון רב של מיומנויות מלבד המקצוע העיקרי שלהם, ואם אנשים יפרסמו את המיומנויות השונות שהיו רוצים או מוכנים לעסוק בהם, בין אם בתשלום או בהתנדבות, תיווצר רשת ענפה של אנשים שניתן יהיה להסתייע בשירותיהם, ומנגד תיווצר פרנסה נוספת או כרית ביטחון תעסוקתית לאנשים רבים. דבר זה רלוונטי עוד יותר בין חברי קהילות אשר באופן טבעי נכונים יותר לסייע ולהסתייע, היות ויש להם זיקה אחד לשני".

טאוב מספר שליוזמי אתר "אגורה" יש רצון תמידי להגדיל את שיתוף המשאבים בין אנשים, וש"קהילות אגורה" היא ביטוי לרצון הזה. "אנחנו יודעים שאחת מהמוטיבציות הגדולות של אנשים לשתף חפצים זה אם הם יכולים לשתף אותם עם אנשים שיש להם זיקה אליהם. המחשבה של הגברת השיתוף דרך קהילה נתנה את הבסיס להחלפת המיומנויות.

צור טאוב. "אנחנו יודעים שאחת מהמוטיבציות של אנשים לשתף חפצים זה אם הם יכולים לשתף אותם עם אנשים שיש להם זיקה אליהם" (צילום: אלבום פרטי)
צור טאוב. "אנחנו יודעים שאחת מהמוטיבציות של אנשים לשתף חפצים זה אם הם יכולים לשתף אותם עם אנשים שיש להם זיקה אליהם" (צילום: אלבום פרטי)

"'קהילות אגורה' התחיל ברעיון של בנק זמן – שעה מול שעה, אבל עם משבר הקורונה לקחנו את זה למקום קצת אחר. היום ניתן להצטרף לקהילות שיתוף מיומנויות על כל בסיס שהוא. קהילה על בסיס מיקום גיאוגרפי, קהילה של חברים לעבודה או ללימודים, קהילה של דיירי הבניין, וכן הלאה".

באתר כבר הצטברו עשרות רבות של הצעות. הנה מבחר מהן:

דימיטרי רוטשטיין | שיפור טקסטים באנגלית

"עריכת טקסטים קצרים באנגלית זה משהו שאני אוהב לעשות", אומר דימיטרי רוטשטיין (43) מחיפה. "אני יכול לעשות בחינם, רק בשביל התענוג אפילו, אז לא אכפת לי לנסות תשלום בדאנה. לא התנסיתי בזה לפני כן, אבל זה מודל עסקי נפוץ. כמו בויקיפדיה, משתמשים בזה בחינם, אבל אם מישהו רוצה וחושב שמגיע לאתר לקבל כסף, אז הוא נותן. עניין אותי לראות אם זה עובד".

דימיטרי רוטשטיין. "לא אכפת לי לנסות תשלום בדאנה. עניין אותי לראות אם זה עובד" (צילום: אלבום פרטי)
דימיטרי רוטשטיין. "לא אכפת לי לנסות תשלום בדאנה. עניין אותי לראות אם זה עובד" (צילום: אלבום פרטי)

רוטשטיין עוד לא קיבל פניות, אבל הוא לא בונה על הכנסה מסיבית מהאתר. "מניסיוני, לא יודע כמה זה יעזור לי. עד כה אתרי פרילנסרים כאלה לא עזרו כלכלית. אבל 'אגורה' זה פורום גדול עם טראפיק רציני. זה יכול לתת קפיצת מדרגה לשירות כזה, כי יש קהל גדול".

טל הדס | טיפול שיננית בחינם

טל הדס (50) הוא אחד מהבעלים של המכללה למדעי הבריאות וההתנהגות ברמת גן. "כחלק מהשירות לקהילה אנחנו מציעים טיפול שיננית חינם".

טל הדס. "עלה לי בראש שגם את טיפול השיננית אפשר לשתף בקהילה" (צילום: אלבום פרטי)
טל הדס. "עלה לי בראש שגם את טיפול השיננית אפשר לשתף בקהילה" (צילום: אלבום פרטי)

אמנם המכללה עוד לא חזרה לפעילות מלאה לאחר הקורונה, אבל הדס אופטימי. "זה נורא כיף לתת דברים וכיף לקבל, ועלה לי בראש שגם את טיפול השיננית אפשר לשתף בקהילה. הסטודנטיות שלנו בסוג של התמחות ומבחינתן יש גם רווח של ניסיון. הטיפול בפיקוח רופא.

ויש לו גם וידוי: "אני בחור של אתר אגורה. בדיוק מסרתי סוג של מכשיר רדיוטייפ שמתחבר לסלולרי והופך בעצם לדיבורית. זה התאים בדיוק למי שלקח אותו. זבל של אחד זה אוצר של אחר".

נירה אייזנשטט | שיעורים פרטיים באנגלית והדרכה להכנת לחם מחמצת

נירה אייזנשטט (49) מפרדס חנה-כרכור, הפסיקה את עבודתה כמורה לאנגלית לפני חמש שנים בשל פציעה ישנה בירך שלא אפשרה לה לעבוד בעמידה. "כבר חמש שנים אני עוד עובדת בכל מיני חצאי עבודות ולא מצליחה להתפרנס. חרדות פרנסה לא עוזרות והגעתי למסקנה שאני חייבת לתת ומתוך השפע – אקבל פרנסה".

נירה אייזנשטט. "הנתינה מאפשרת לעשות משהו טוב, ובאופן עקיף זה יניע אותי לעשות גם בשביל עצמי" (צילום: אלבום פרטי)
נירה אייזנשטט. "הנתינה מאפשרת לעשות משהו טוב, ובאופן עקיף זה יניע אותי לעשות גם בשביל עצמי" (צילום: אלבום פרטי)

בשבועיים בהם מופיע הפרסום שלה באתר, קיבלה אייזנשטט טלפון אחד, מאמא לילדים בחינוך ביתי שקיבלה מאיזנשטט הדרכה ללימוד אנגלית בבית, ללא תשלום. "הנתינה מאפשרת לעשות משהו טוב, ובאופן עקיף זה יניע אותי לעשות גם בשביל עצמי. לא בטוח שאתפרנס ישירות מהאתר. מי שמבקש שיעורים פרטיים בחינם לא יכול להרשות לעצמו לשלם. אבל אני צוברת ניסיון תוך כדי".

עם זאת, ספק רב אם החלפת המיומנויות בלבד תאפשר לאייזנשטט להתקיים מהפרסום באתר. "אני חד הורית. אני צריכה לשלם ארנונה וזה לא יהיה מאתר אגורה. אבל יש משהו מרגיע בזה כי כשאתה נותן אפשר יותר לבקש, ואני לא אוהבת לבקש. השבוע האוטו שלי התקלקל אז פניתי לארגון "ידידים בדרך" וביקשתי עזרה. בא מישהו ושם לי בסך הכל מים באוטו. ההשפעה של אתר "אגורה" היא בעקיפין".

חוץ משיעורי אנגלית, מציעה אייזנשטט גם מחמצת והדרכה להכנת לחם מחמצת. "הלחם זו נתינה מוחלטת. אני בעצמי חובבת הכנת לחמים ואני יכולה לתת מה שלמדתי בעצמי. מי שמגדל מחמצת יודע שמחמצת צריך להאכיל כל שבוע, להפריד חלק, ואם לא תיתן מזה תצטרך לזרוק. אז אני מאוד שמחה לתת מחמצת ועדיף כבר להדריך מה לעשות איתה".

מתי ישפה | תכנון חללים לאנשים עם מוגבלויות

מתי ישפה (48), אדריכל במקצועו, מציע באתר "אגורה" תכנון חללים ועיצוב פנים בתשלום עם דגש על אנשים עם מוגבלויות. "רוב האנשים מחפשים ב"אגורה" לא בגלל החינמיות אלא בגלל הערך המוסף, ואני מציע אדריכלות תכנון עם ערך מוסף דווקא לסוג האנשים שמחפשים את הפריטים באגורה – באופי של האנשים שפונים לאתר.

מתי ישפה. "הציפייה שלי היא שיבואו לקוחות. זרקתי לחם על המים ומה שיקרה יקרה" (צילום: אלבום פרטי)
מתי ישפה. "הציפייה שלי היא שיבואו לקוחות. זרקתי לחם על המים ומה שיקרה יקרה" (צילום: אלבום פרטי)

"אתר 'אגורה' הוא מקום בשבילי כדי לחפש מוצרים עם ערך מוסף של שימוש חוזר. היום רוב המוצרים לא מיוצרים כדי להחזיק מעמד. יש להם תוחלת חיים קצרה והם מאוד אופנתיים גנריים. באתר אגורה הדברים ייחודיים".

לא רק החומרים, גם החוויה מביאה את ישפה לפרסם באתר. "כשעברתי לדירה חדשה החלטתי שאני קונה הכל דרך "יד 2" ומשיג ב"אגורה". זה היה מסע מרתק אחר הרהיטים והמפגש עם האנשים שמהם קניתי היה לי ולאשתי חוויה. הכרנו אנשים חדשים מכל הארץ. לכל רהיט שלקחנו היה סיפור. אני מחפש גם את החוויה של העבודה".

ישפה למד באיטליה אדריכלות ועבר תהליך של חזרה בתשובה בתוכו למד קבלה בצפת שם נתקל לדבריו בנושא הנתינה באופן חזק יותר. "למדתי לעשות הרבה למען הזולת ומעט לצרכים האישיים. הבנתי שגם דרך העבודה זה יכול לבוא לידי ביטוי, ומתוך העבודה של הנגישות אני מרגיש שיש לי את המקום ליישם גם את מה שאני לומד".

מבחינה כלכלית, פלטפורמת "קהילות" מהווה עבורו גם כר לפרסום. "הציפייה שלי היא שיבואו לקוחות. זרקתי לחם על המים ומה שיקרה יקרה". בהמשך, מתכנן ישפה לפרסם גם את היין הביתי שהוא ומשפחתו מייצרים. "אנחנו עושים יין, אבא שלי, אני, והמשפחה כולה – גם הילדים. בעתיד אפרסם גם את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!