דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

משבר בלבנון / 50% אבטלה, צניחה של 80% בערך המטבע, ומחסור במוצרי יסוד | האם לבנון קורסת?

השגרירות האמריקאית: " לבנון עוברת משבר כלכלי שגורם קושי רב לכל מי שחי במדינה. גורמי הבריאות מדווחים על קשיים בתשלום לעובדים ובייבוא תרופות וציוד רפואי"

בירות. "הרמזורים כובו והרחובות מלאים אשפה" (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
בירות. "הרמזורים כובו והרחובות מלאים אשפה" (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
אוריאל לוי

לבנון שוקעת במשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה. במרבית לבנון אספקת החשמל קוצרה ל-4 שעות ביממה, הרמזורים בבירות כובו ורחובותיה מלאים אשפה כי אין כסף לשלם לעובדי התברואה.

תושבי לבנון אינם יכולים למשוך כסף מחשבונותיהם בבנקים, אם בכלל נותר להם כסף בבנק. אלו שהחביאו את הכסף מתחת לבלטות יתקשו להמיר אותו במזון שכן מוצרי יסוד הפכו נדירים ויקרים. המדינה קורסת.

עד כה, הצליחה לבנון להישמר מפני התפרצות הקורונה, באמצעות תגובה מהירה שכללה מגבלות נוקשות ומערך נרחב של בדיקות שנערכו על פי רוב בבתי חולים ציבוריים. בלבנון אובחנו עד כה כ-3,000 חולים בקורונה ו-41 בני אדם מתו מהמחלה ומסיבוכיה. כעת, נראה שהמגפה היוותה זרז למשבר כלכלי חסר תקדים בהיקפו.

בית המשפט בלבנון הוציא השבוע צו עיקול לרכושו של נגיד הבנק המרכזי, ריאד סלאמה. סלאמה נעצר בחשד שלקח בין השאר חלק ב"פשעים הפוגעים במעמדה הכלכלי של המדינה, מכירת אגרות חוב של המדינה ועבודה רשלנית". לפי דוחות כספיים שהודלפו, ופורסמו אתמול בפיננשיאל-טיימס, סלאמה ואנשיו ניפחו את נכסי הבנק בלפחות 6 מיליארד דולר במה שתואר כפרשת השחיתות הגדולה בהיסטוריה של המדינה.

צוות הפיננשיאל-טיימס שעבר על מסמכים פנימיים של הבנק מ-2018, אישר את הטענות נגד נגיד הבנק המרכזי. הפרשה היא רק קצה הקרחון במה שפרשנים מגדירים כהונאת ענק של צמרת המדינה, שהפילה את  המדינה כולה לקרשים.

שניים מכל שלושה לבנונים מתחת לקו העוני

המצב בלבנון קשה בכל מדד שניתן להעלות על הדעת. לפי הערכות הבנק העולמי, שני שלישים מהלבנונים ירדו עד סוף השנה אל מתחת לקו העוני, שעומד בלבנון על 270 דולר בחודש. לבנון נכנסה השבוע לראשונה לרשימה האדומה של המדינות הסובלות מחוסר ביטחון תזונתי על-פי ארגוני האו"ם. ערך המטבע הלבנוני קרס ב-80% ב-8 החודשים האחרונים, והגיע לשפל של כל הזמנים מול הדולר.

לפי נתונים שפרסמה היום סוכנות הידיעות אי.פי, כ-5 מבין 6.8 מיליון לבנונים חיים בעוני, ושיעור האבטלה הוא בין 30% ל-50%. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בארבעת החודשים הראשונים של 2020, מספר מקרי הרצח בלבנון הוכפל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מקרי השוד עלו ב-20% וגניבות הרכבים בכמעט 50%.

בהודעה מיוחדת שפרסמה אתמול השגרירות האמריקאית בלבנון נכתב כי "לבנון עוברת משבר כלכלי שגורם קושי רב לכל מי שחי במדינה. המשבר הוביל למחסור רבתי בדולר אמריקאי; ירידה תלולה בערך המטבע המקומי; הגבלות על משיכת כסף בבנקים; עליה חדה במחירי המזון; מחסור בדלק; הפסקות חשמל ספורדיות; ועלייה בשכיחות הפשע ברחובות, הגניבות והפריצות. חלק מגורמי הבריאות הלבנוניים מדווחים על קשיים בתשלום לעובדים ובייבוא תרופות וציוד רפואי. חנויות, מסעדות ובתי מלון רבים שנפתחו מחדש בעקבות הסרת מגבלות הקורונה נסגרו כעת מסיבות כלכליות".

קריסה של מערכת הבריאות

"מגבלות מגפת הקורונה החריפו את המשבר המתמשך בלבנון", נכתב בדוח שפרסמו השבוע תוכנית המזון העולמית וארגון המזון והחקלאות של האו"ם. "הפיחות במטבע הגיע לרמות חסרות תקדים, מה שמסכן משמעותית את כח הקניה של משקי הבית ואת יכולתה של המדינה לממן את יבוא המזון שלה. לבנון מייצרת פחות מ-20%  מתצרוכת המזון שלה, מה שמוביל לחוסר ביטחון תזונתי נרחב בקרב תושביה העניים ו-1.5 מיליון פליטים סורים המתגוררים במדינה".

בדיקת קורונה בשדה התעופה בבירות. תגובה מהירה להתפרצות המגפה (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
בדיקת קורונה בשדה התעופה בבירות. תגובה מהירה להתפרצות המגפה (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

סוכנות הידיעות אי. פי דווחה היום כי רופאים ובתי חולים ברחבי המדינה מתלוננים על מחסור בתרופות ובחשמל בשיא התפשטותה של מגפת הקורונה. "המצב קטסטרופה", אמר לאי.פי סלים אבי סלאח, ראש ארגון הרופאים של צפון לבנון. "אנו צופים קריסה מוחלטת של מערכת הבריאות אם הממשלה לא תתערב מיד".

אחד מבתי החולים הוותיקים והיוקרתיים ביותר במדינה, המרכז הרפואי האוניברסיטאי האמריקאי, פיטר בשבוע שעבר מאות מעובדיו והגדיר את מצבו הכלכלי כ"הרה אסון". גורם רשמי בארגון הרופאים בלבנון דיווח לסוכנות הידיעות אי.פי כי כשליש מבין 15,000 הרופאים בלבנון החלו תהליכים של הגירה מהמדינה וחלקם כבר יצאו ממנה. בתי החולים מתקשים לשלם משכורות שכן המדינה לא העבירה להם מיליוני דולרים שהיא חייבת להם.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!